Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 51. päivä: OnnenPekka Pils, Teerenpeli Panimo, Lahti

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 51. päivänä juhlistetaan maistellaan raikkaan puhdasta pienpanimo-pilsiä – vaikkapa blineissä ja blinien kanssa.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Onnen Pekka, Teerenpeli Panimo & Tislaamo Oy / Teerenpeli Yhtiöt Oy, Lahti (4,5 %)

Pisteet 91 / 100.

Väri on vaalea, keltainen, kirkas. Vaahto on valkoinen, niukka, tiheä, kestävä. Tuoksu on mallasmainen, ruohomaisen katkeromainen. Maku on keskitäyteläinen, mallasmainen, tuoreen ruohomaisen katkeromainen, kuiva, tasapainoinen.

Ruokajuomana kasvissalaatin kanssa.

Valmistusainekset ovat suomalainen pilsner-mallas, Saaz- ja Northern Brewer –humalat.

OnnenPekka on Pienpanimo Naapurin / Saimaan Juomatehtaan Rokrammi Pilsin (4,6 % / 5,2 %, ei enää tuotannossa) kanssa maamme ensimmäisiä ja pitkäikäisimpiä pils-tyylisiä oluita.Teerenpeli, OnnenPekka Pils blinin kanssa.

Bliniolut. Teerenpelin Taivaanranta-ravintoloissa Lahdessa ja Helsingissä on parhaillaan tarjolla kolme erilaista blinivaihtoehtoja, joiden valmistuksessa on käytetty OnnenPekka-olutta. Hapan blinitaikina saa oluesta kuohkeutta. Bliniannokset saa muikunmädillä, kylmäsavulohella, siianmädillä tai savuporolla tuhditettuina.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,5 %-til., kantavierre 10,4 p-%, katkeroainepitoisuus 25 EBU, väri 10 EBC, vaalea pohjahiivaolut, pils. Tuotannossa vuodesta 1997.

Hana 0,4 l. Anniskeluhinta 6,00 €. Kertalasipullo 0,33 l. Vähittäismyyntihinta 2,39 €.

Teerenpeli Panimo & Tislaamo tunnusTIETOA PANIMOSTA:  26-vuotias Anssi Pyysing perusti Teerenpeli Yhtiöt Oy:n (vuoteen 2010 Kolibri Star Oy) keväällä 1994 Lahteen. Avovaimo Marianne, os. Miettinen, on ollut mukana yrityksen toiminnassa vuodesta 1998. Olutravintola Teerenpeli avattiin 4.3.1994, Vapaudenkatu 20, ravintolapanimo aloitti 11.7.2015 (Lysti Puolukkaolut astioitiin ensimmäisenä); laajennus 2008; Ravintola Taivaanranta (nykyisin Á la Carte Taivaanranta) avattiin vuonna 2000, Rautatienkatu 13; ravintolapanimo siirrettiin Taivaanrannan kellariin ja tislaamo perustettiin vuonna 2002; panimo siirrettiin uuteen rakennukseen Lotilan teollisuusaluelle, Liimaajankatu 9, vuonna 2009.

Panimoravintola Teerenpeli, Vuorikatu 20, Kaisaniemi, Hki (nykyisin osa OlutHuone Kaislaa) avattiin lokakuussa vuonna 2003 ja siirrettiin uuteen Ravintola Teerenpeliin, Kamppi, Hki, vuonna 2006. Lahden vanhat laitteet tulivat Helsinkiin ja ovat edelleen käytössä.

Kesäisin Lahden satamassa toimiva Laivaravintola Teerenranta avattiin vuonna 2007.

Olutravintoloita on avattu eri puolilla eteläistä Suomea seuraavasti: Lahti Vapaudenkatu 1994, Lahti Rautatienkatu 2000, Satama 2007; Tampere 1998; Helsinki Kaisaniemi 2003-06, Kamppi 2006, Keskusta 2014; Turku 2009; Lappeenranta 2011. Ravintolatoiminta on omana yhtiönään Teerenpeli Ravintolat Oy (vuosina 1997-2010 Lehkopel Oy). Turun (HDF-Ravintolat Oy) ja Lappeenrannan (Alkemisti Ravintolat Oy) ravintolat toimivat ns. franchising-yrityksinä.

Ravintola Taivaanranta, myöhemmin Grill & Distillery Taivaanranta, nykyisin A la Carte Taivaantanta, Lahti 2000, Helsinki Keskusta 2014, Teerenpelin yhteydessä.

Pitkäaikaisen olutmestari Pekka Marjamaan ohella panimon toiminnasta ovat vastanneet Heikki Nyqvist ja nykyinen toiminnanjohtaja Timo Kuorehjärvi. Viskimestari on Jaakko Joki.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta ravintolapanimolla oli tärkeä merkitys nimenomaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella toimivana olutkulttuurin rakentajana – vaikka ensimmäinen Panimoravintola Teerenpeli (Brew Pub) avattiinkin Helsingin Kaisaniemeen jo syksyllä 2003. Tuotteet ovat perustaltaan helppoja, suurelle käyttäjäkunnalle maistuvia, mietoja ja tyylikkäitä oluita. Koko ajan tuotetaan myös pieniä ja vahvoja(kin) erikoiseriä. Panimo on luomutuotannon edelläkävijä Suomessa ja Kampin Teerenpelissä onkin nurkkaus nimellä Luomu Baari.

Ensimmäisenä Suomessa alettiin käyttää ”normaalina” annoskokona 0,4 litran upeita persoonallisia käteen sopivia laseja. Hinnoittelukin onnistui vaikuttamaan kohtuulliselta, jopa edulliselta.

Ketjun laajenemisen mukana ravintoloiden ilme ja henki on vahvasti erilainen kuin alkuaikojen panimoravintoloissa: kalusteet ovat hillityn modernia designia ja monenlainen teeri-rekvisiitta on lähentynyt kitchiä. Pieni annoskoko on yleistynyt kautta maan ja korkeat hinnat ovat muuttuneet ”normaaliksi”.

Yhtiön hauska nimi tulee Aarne Tarkaksen käsikirjoittamasta ja ohjaamasta romanttisesta kesäisestä seikkailuelokuvasta Teerenpeliä (1963), päärooleissa Pirkko Mannola ja Brita Koivunen. Tämä suomalaisuus on iskostunut myös tuotenimiin, jotka ovat kunnioitettavan tiukasti pitäytyneet suomenkielisinä. Kesän 2014 kepeä uutuus Lemon Teezer on yksi ikävä poikkeus.

Laitteisto: 3000 litran saksalaisvalmisteinen Kaspar Schulz keittokattila, 1500 – 6000 litran käymistankkeja, 1000 – 3000 litran painetankkeja, pullotuslinja, astiointilinja. Vuosituotanto: 400000 litraa (panimon ilmoitus); siitä olut 348000 litraa – siitä Ravintolapanimo Teerenpeli Kamppi (Hki) 1000 litraa (arvio); siideri 50000 litraa (arvio); 2014 uutuustuote Lemon Teezer (4,5 %) –raikas kesäjuoma 1000 litraa (arvio); Teerenpeli– ja Kaski-mallasviskit 100 litraa (arvio). Kapasiteetti: 1000000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 8.

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, ravintolapanimo, tuotteet varovaisia ruoka- ja nautiskelujuomia, pieniä kokeilevia eriä jatkuvasti.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso
Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.