OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 35. päivä: Brewer’s Special Saison, Saimaan Juomatehdas

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 35. päivänä on maistellaan kuluttajien valitseman tyylin mukaista käsityöolutta Järvi-Suomen sydämestä Saimaan rannoilta.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Brewer’s Special Saison, Saimaan Juomatehdas Oy, Mikkeli  (6,0 %)

Pisteet 87 / 100.

Väri on vaalea, appelsiininkeltainen, läpinäkymätön, samea. Vaahto on valkea, runsas, tiheä, tasainen. Tuoksu on hedelmämäinen, maustemainen. Maku on keskitäyteläinen, raikas, hieman makea, hedelmämäinen, sitrusmainen, pippurimainen, kuivahko.

Valmistusainekset ovat: pils-, vienna- ja vehnämaltaat, USA-laiset Cascade- ja Columbus -humalat.

Ruokajuomana kinkkuleikkeen, italiansalaatin ja kukkakaalihöystön kanssa.

Saison on vuodenvaihteen (2015) uutuus SJT:n vuonna 2014 aloittamassa Brewers Special -käsityöolutsarjassa India Pale Alen (4,7 %) ja American Red Alen (4,7 %) jälkeen. Panimo järjesti syksyllä avoimen äänestyksen kuluttajien toivomasta oluttyylistä kevään käsityöolutvalikoimaan. Viidestä valinnaisesta tyylistä noin puolet äänestäjistä nimesi Saison-oluttyylin.

Olutpakkaus on SJT:n upea erikoisen muotoisena erottuva lasipullo. Sarjan aiemmat tuotteet on pakattu pikkutölkkiin. Etiketin taiteellinen ilme on silmiinpistävä, hivelevän myönteisesti. Etiketeissä annetaan myös tarkkaa tietoa tuotteesta – suomalaisen olutkulttuurin edistämisen kannalta valitettavasti ameriikan kielellä, vaikka Panimomestarin Erikoisuudet eivät ole vientituotteita.

Ravintoloitsija Pertti Oksa perusti panimon vuonna 1995. Vuosituotanto 800000 litraa olutta, siideriä, LD-juomia. (Alkon tieto).

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA6,0 %-til., kantavierre 13,5 (Alko: 16) °P, katkeroainepitoisuus 45 (Alko: 47) EBU, väri 20 (Alko: 14,3) EBC, vaalea pintahiivaolut, belgityylinen maalaisolut, Saison. Suositus tarjoilulämpötilaksi 10-12 ºC. Uutuustuote tammikuussa 2015. Olutmestari Jenni Kehusmaa.

Kertalasipullo 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta 4,39 €. P.E. 08/15. Alkon käsityöolutvalikoimassa 2.2.2015 alkaen.

SJT Saimaan Juomatehdas tunnusTIETOA PANIMOSTASaimaan Juomatehdas Oy:n taustat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Pertti Oksa perusti Pienpanimo Naapurin (Porraslämpö Oy) Mikkeliin Ravintola Päämajan nurkkapubiin. Pian tämän jälkeen aloitettiin yhteistyö Lappeenrannassa vuonna 1999 perustetun Saimaan Panimo Oy:n kanssa. Vuonna 2002 lappeenrantalaispanimo siirtyi kokonaan Oksan Oxa Oy:n haltuun ja oluenteko Mikkelissä päättyi. Panimon nimi muutettiin muotoon Saimaan Olut, joka maaliskuussa 2011 muuttui Saimaan Juomatehtaaksi eli SJT. Kesällä 2013 SJT:n uusi panimorakennus valmistui Mikkeliin.

Oxa Oy perusti myös Helsingin Kamppiin ravintolapanimon Panimoravintola Bruuverin / Kampin Panimoravintolat Oy yhteyteen vuonna 2006. Bruuverissa valmistetaan pieniä kokeilueriä, joiden perusteella iso panimo Mikkelissä saattaa ryhtyä valmistamaan olutta laajaan jakeluun.

SJT:n olut- ja siiderituotanto oli yli 0,8 miljoonaa litraa vuonna 2014. Ravintolapanimo Bruuverin tuotanto oli noin 10000 litraa vuonna 2013. Oluiden rinnalla panimo valmistaa Kuulas-siidereitä ja No 52 –luomulonkeroa. Yhden siideritölkin etiketin on suunnitellut Paola Suhonen.

Olutalan luonnehdinta: Panimo on 15 vuoden aikana henkilöitynyt ”neljännen polven panimomies” Pertti Oksan lupsakkaan savolaisuuteen – miellyttävästi ja menestyksellisesti. Kasvun mukana yhteys olutalaan on melko pahasti etääntynyt bussineksen tieltä. Vuonna 2014 perheyhtiölle nimitettiin ns. ammattilaishallitus, puheenjohtajana Olvi Oy:n ja Olvi Oyj:n entinen, pitkäaikainen toimitusjohtaja Markku Rönkkö. Uusi panimolaitos Mikkelissä (2013) on kapasiteetiltaan niin valtava, että suuntaus teolliseen tuotantoon lienee paitsi selvä myös välttämätön. Nykyisessä vaiheessa SJT:n tuotteet ovat löytäneet hyvin laadukkaan linjan. Oxa-konserniin kuuluu myös Helsingin Kampissa toimiva piskuinen liivintaskupanimo, joka kehittänee käsityöoluita edelleen. Keväällä 2014 ravintolapanimo Bruuverin ideoima Django & Steven Pale Ale (5,2 %; Alko 3,69 € / 0,33 l.) nimettiin Vuoden Olueksi 2014 Helsingin Olutfestivaalilla (HBF).

Laitteisto: 6000 litran keittokattilat, käymistankit, pullotus- ja tölkityslinja. Vuosituotanto: olut yli 800000 litraa (panimon ilmoitus); tavoite 1,5 miljoonaa litraa (2015, panimon ilmoitus). Lukuihin sisältyy konsernin ravintolapanimon, Bruuverin (Hki) olut- ja siiderituotanto, noin 10000 litraa vuodessa. Kapasiteetti: 2 miljoonaa litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 11.

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, kehittymässä teollisen tuotannon suuntaan.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: