Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 68. päivä: Laitilan Kievari Schwarz, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Laitila

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  68. päivänä maistellaan  suomalaisen pienpanimon valmistamaa hyvin menestynyttä harvinaista oluttyyliä. Laitilan Kievari Schwarz, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy, Laitila (4,5 %) Pisteet 94 / 100. Väri on tumma, valoa vasten viininpunainen, läpikuultava. Vaahto on valkea, keskirunsas, tiheä, tasainen, kestävä. Tuoksu on paahteinen, hennosti hedelmämäinen. Maku on keskitäyteläinen, paahteinen, lakritsamainen, hieman makea. Maukas, luonteikas, tasapainoinen, puhdaslinjainen. Käymättömien sokereiden makeutta tasapainottaa tummien maltaiden karvaus ja taidokas, helläkätinen humalointi. Olut on katkeroitu todella hennosti – 10 EBU muistuttaa jo vehnäoluita ja sahtia. Ruokajuomana soijakastikkeella maustetun wienerleikkeen, merimiespihvin, jauhelihakastikkeen ja läskisoosin kanssa. Mustaolut (saks. Schwarzbier) on perinteinen saksalainen pohjahiivaoluttyyppi, mieto, paahteinen, suklaamainen, hennosti katkeroitu. Laitilan Kievari Schwarz oli panimon Kievari-erikoisolutsarjan ensimmäinen tuote vuonna 2008. Mukavaa havaita, että erikoinen oluttyyli on Suomessa menestynyt tasaisesti ja pysynyt tuotannossa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,5 %-til., kantavierre 12,9 p-%, katkeroainepitoisuus 10 EBU, väri 84 EBC, tumma pohjahiivaolut, lager, Schwarzbier (mustaolut). Suositus tarjoilulämpötilaksi 8-12 ºC.

Tölkki 0,5 l. Vähittäismyyntihinta 3,15 €. Hana 0,5 l. Anniskeluhinta 6,80 €.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy tunnus

TIETOA PANIMOSTA: Neljä laitilalaista kaverusta perustaa kalatuotteiden vientiyrityksen, joka rekisteröidään 23.03.1994 nimellä Fisutta Oy. Ensimmäinen vientiponnistus Saksaan epäonnistuu, sillä kylmäkuljetusongelman vuoksi pilaantunut kuorma joudutaan hävittämään. Ollaan siis reissussa kalatta, eli fisutta (fisu = kala). Panimon nimeksi rekisteröitiin Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy vasta 3.11.2006, ja Fisutta jäi aputoiminimeksi.

Tuotantosuunnan vaihdoksen jälkeen aletaan seuraavana vuonna valmistaa perinteisiä limonadeja ja siideriä. Siiderinvalmistajaksi ryhtyi raumalaista viinitarvikeliikettä vetävä Rami Aarikka, joka kuitenkin alkoi toimitusjohtajaksi tammikuussa 1997.

Laitilan Siiderin nimeksi tuli Oiva vuonna 1998. Vuonna 1999 koottiin meijerivälineistöstä panimolaitteisto ja alettiin valmistaa Kukko Höyryoluita, vaaleaa ja tummaa. Vuonna 2001 syksyllä uutuusolut Kukko Pils valmistui ravintolamyyntiin ja seuraavana keväänä keltaiset tölkit täyttivät maan.

LWT:n toiminta perustuu seuraaviin julkilausuttuihin arvoihin: Yhteistyö, Ylpeys, Asiakaslähtöisyys. YYA-henki on kasvattanut LWT:n maamme suurimmaksi pienpanimoksi ja neljänneksi suurimmaksi panimotuotteiden valmistajaksi. Kahdessa vuosikymmenessä panimo on laajentunut viisi kertaa ja voittanut runsaasti erilaisia palkintoja sekä tuotekilpailuissa että yrittäjyydessä.

LWT tuottaa olutta, siideriä, LD-juomia, skumppa-viiniä sekä perinne- ja mehulimonadeja. Oluet ovat vakiintuneet Laitilan Kukko – ja Laitilan Kievari –sarjoihin. Tuotteita saa myös Virosta. Vuonna 2012 seuraavan vuoden maaliskuuhun saakka yhtiöllä oli oma myyntikonttori Tallinnassa.

Panimo valmistaa myös kauppaketjuille oman merkin tuotteita sekä Alkolle Koskenkorva LD-juomia. Brittiläisiä G&J Greenal lonkeroita valmistetaan lisenssillä.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta Laitilan panos ja esimerkki ovat oleellisen tärkeitä. Aivan tiukan juomavalmistuksen rinnalla LWT on kiinnittänyt huomiota ympäristöasioihin esimerkiksi käyttämällä tuulivoimaa energialähteenä ja hankkimalla lammaslauman ympäristönhoitoon ja oluenvalmistuksessa syntyvän mäskijätteen hävittämiseen syömällä.

LWT on merkittävä taiteentekemisen ja kulttuuritilaisuuksien tukija.

Uutuustuotteet ovat hyvin odotettuja ja panimon korostama ”laadullinen ja mielikuvallinen” kiinnostavuus saavutetaan usein. Oluttyylejä on tehty tutuksi tyylinimien hauskoilla suomennoksilla: ”Espi” (ESB – Extra Special Bitter, brittiläinen), ”Kölssi” (Kölsch, saksalainen), ”Retale” (Red Ale, brittiläinen). ”Imperiaali” (Imperial Stout, brittiläinen).

Laatua haittaava omituinen, vihannesmainen sivumaku on ollut varsinkin miedoissa vaaleissa oluissa pitkään. Nyt ”laitilalainen ominaismaku” lienee voitettu.

Laitteisto: 10000 litran keittokattila, ? litran käymistankkeja, astiointi-, tölkitys- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut runsaat 7 miljoonaa litraa, kokonaistuotanto (olut, siiderit, LD, limonadit) runsaat 20 miljoonaa litraa (panimon ilmoitus. Kokonaistuotanto on kasvanut yhtiön tilinpäätösten mukaan 25,7 miljoonaan litraan (2013) edellisten vuosien kokonaislitroista: 25,9 milj.l. (2012), 23,8 milj.l. (2011), 21,7 milj.l. (2010), 17,9 milj.l. (2009) ja 15,3 milj.l. (2008). 20 miljoonaa litraa koostuu (arvio): olut 9 (7 omat, 2 kaupan), siiderit 7 (2 omat, 5 kaupan), LD 3 (1 omat, 2 kaupan), limonadit 1. Eli 11 miljoonaa litraa omia tuotemerkkejä, 9 miljoonaa litraa kaupan merkkejä (arvio). Yhtiön mukaan vuonna 2013 omien merkkien tuotanto kasvoi 1 miljoonaa litraa. Kokonaistuotannon hienoinen väheneminen (-200000 litraa) aiheutui vähenevästä kaupan merkkien tuotannosta. Vuonna 2014 valmistettiin vain joitakin kausieriä oluita kaupan merkeille. Kapasiteetti: olut 16 miljoonaa litraa, kokonaistuotanto 26 miljoonaa litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: keskimäärin 61 (2013).

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, kehittymässä teollisuuslaitokseksi unohtamatta käsityöhenkisiä pienten markkinoiden erikoistuotteita.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa. Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana. * Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen. * Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen. * Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna. * Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa. * Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella. * Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä. * Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso
Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.