Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 3. päivä: Dinkel, Malmgårdin Panimo

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan kolmannen päivän olut on Itä-Uudellamaalla Loviisassa viisi vuotta toimineen panimon paikallinen lähierikoisuus, valmistusaineksena omilla pelloilla viljelty muinaisvehnä, dinkel.

Malmgård Dinkel, Malmgårdin Panimo Oy – Malmgårds Bryggeri AB, Malmgård, Loviisa  (4,5 %)

Pisteet 91 / 100.

Spelttioluen väri on lievästi tumma, punertavan ruskea, vähän samea. Vaahto on valkea, runsas, pehmeä, tiheä, muodostaa laskeutuessaan pitsikuvioita lasin reunoille. Tuoksu on melko voimakas, pehmeän hedelmäinen, kukkaisen katkeroinen.

Maku on keskitäyteläinen, kuivan katkeroinen, maltainen, aprikoosimaisen hedelmäinen. Jälkimaku on kuivan pölyinen – mikä pitää ymmärtää miellyttävänä piirteenä. Dinkelin valmistuksessa käytetään ohramallasta, spelttivehnää (15 %), humalaa, hiivaa ja oman kaivon vettä. Maatilan kaikkien toimintojen tarvitsema sähkö tuotetaan omassa vesivoimalassa.

Malgård Dinkel -olut on Suomessa aivan omaa luokkaansa. Lähinnä mieleen tulevat saksalaiset pehmeänmakuiset, punertavat märzen-tyylin oluet ja jotkut belgialaiset alet tai saisonit.

Miellyttäväti korvassa kilahtava sana ”dinkel” vastaa saksan kielellä muinaisvehnää tarkoittavaa spelttiä; saksassa käytetään myös sanoja Spelz ja Spelt.

Ruokajuomana valkoisen lihan, vasikan ja valkomakkaran sekä grillatun kalan kanssa. Sopii erityisen hyvin maistelu- ja nautiskeluolueksi.

Malmgård Dinkelistä valmistui kaksi vuotta sitten, alkuvuodesta 2013, myös vahva versio, Alkossa: 5,3 %-til., kertalasipullo 0,5 l., vähittäismyyntihinta 4,91 € – kuvassa oikealla.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,5 %-til., kantavierre 10,5 %, katkeroainepitoisuus 25 EBU, väri 18 EBC, puolitumma suodattamaton spelttivehnä-lager. Suositus tarjoilulämpötilaksi 8-10 ºC.

Kertalasipullo 0,5 l. Vähittäismyyntihinta 4,65 €. Malmgårdin Kartanonpuoti, talvella 2015: ti-to klo 10-16; pe klo 10-18, la-su 11-16. Jakelu: Olvi Oyj.

Malmgårdin Panimo, vihreatunnus 2013TIETOA PANIMOSTA: Kreivi Johan Creutzin suvun vuodesta 1614 isännöimän tilan punatiilinen päärakennus, Carl Magnus Creutzin rakennuttama Malmgårdin linna on valmistunut vuonna 1885. Vuodesta 1995 luonnonmukaisin menetelmin toimineen itäuusimaalaisen tilan viljelyyn, kaupallisestikin, palauttamaa speltti-perinnevehnää käytetään leipä- ja sämpyläviljana, puurohiutaleena, näkkileipä- ja mysliaineksena. Creutz halusi kehittää uusia käyttömuotoja erikoisviljalle, jota hän pitää tilan päätuotteena.

Johan Creutz (s. 1946) isännöi kartanolinnaa 12. sukupolvessa. Ruotsinkielisen suvun seuraavan polven edustaja Henrik Creutz (s. 1974) osallistuu myös kartanon ja panimon toimintaan mottonaan: ”Allt hommar sig” – kaikki sujuu.

Johan Creutz valmistutti alun perin keväällä 2007 Malmgårdin oman nimikko-oluen Dinkelin Savonniemen Oluttehtaalla Savonlinnan Huvilassa. Kesällä 2009 panimon oluenvalmistajat (myöhemmin panimomestariksi valmistunut Tuomas Markkula ja olutmestari Markku Pulliainen) ja valmistusteknologia siirtyivät Huvilasta Pernajaan laittamaan pystyyn Malmgårdin omaa panimoyhtiötä. Seuraavana vuonna kuntaliitoksessa Pernajasta tuli osa Loviisan kaupunkia.

MgP:n 5-vuotisjuhlaa vietettiin perustamispäivänä 5.6.2004.

Savonniemen Oluttehdas Oy toki jäi edelleen Panimoravintola Huvilan yhteyteen Jussi Hukkasen ohjauksessa ja sinne rakennettiin myöhemmin uusi laitteisto oman ravintolan oluiden valmistamiseksi.

Malmgårdin Panimon oluita saa päivittäistavarakauppojen ja Alkon myymälöistä sekä laajalti olutravintoloista. MgP:llä on jakeluyhteistyötä Olvi Oyj:n kanssa. Tuotteita viedään Viroon ja Ruotsiin. Yksi harvoista suomalaispanimoista, joka valmistaa myös tynnyrissä kypsyvää elävää olutta, cask ale.

* Olutalan luonnehdinta: Tyytyy pakertamaan omissa oloissaan, jolloin olutkulttuurin edistämiseen osallistuminen unohtuu. Hienot edellytykset ja puitteet menestykseen. Tuotteet lähes kautta linjan tyylipuhtaita; antaa sijaa myös kokemattomuudelle.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso
Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.