OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 2. päivä: Black Vanilla Cinnamon, Stallhagen

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan toisen päivän olut on Ahvenanmaalla juuri 10 vuotta (vuodesta 2004) toimineen panimon mausteinen talviolut. Vahva hanaolut on nyt pakattu pulloon ja löytyy Alkon valikoimasta. Alko on tänään perjantaina 2.1.2015 avoinna ensimmäistä päivää alkaneena vuotena kaikkialla maassamme.

Black Vanilla Cinnamon, Stallhagen Ab, Godby, Finström, Ahvenanmaa (6,0 %)

Pisteet 91 / 100.

Väri on tumma, mustanruskea, läpinäkymätön, valoa vasten viininpunainen, kirkas. Vaahto on ruskehtava, tiheä, tasainen, jättää pitsikuvioita lasin reunoille, kestävä. Tuoksu on mausteinen, kardemummamainen, vaniljamainen. Maku on täyteläinen, mausteinen, yrttimäinen, pehmeän lämmittävä, paahteinen, tervamainen, lääkemäinen, nektariinimainen, makean pehmeä.

Valmistuksessa käytetyt maltaat ovat: pilsner, karamelli, Special B, mustamallas, paahdettu ohra. Humalat ovat Saaz ja Tettnang Mittelfrüh. Mausteet manteli, vanilja ja kaneli.

Ruokajuomana sisäelinten, maksalaatikon, vorsmackin, riistakäristyksen, imelletyn perunalaatikon kanssa.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas (Kievari Schwarz 4,5 %) ja Vakka-Suomen Panimo (Prykmestar Schwarz 4,5 %) ovat valmistaneet hienoja suomalaisia Schwarzbierejä. Stallhagenin mausteinen versio on hieman eri sarjaa.

Vahva olut valmistui alun perin syksyllä 2013. Vuoden 2014 lopulla valmistettiin myös päivittäistavarakaupan valikoimiin sopiva mieto versio (4,7 %, kertalasipullo 0,33 l., vähittäismyyntihinta 2,99 €)

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,0 %-til., kantavierre 14,3 °P, katkeroainepitoisuus 29,4 EBU, väri 113 EBC, tumma pohjahiivaolut, maustettu lager, Schwarzbier. Suositus tarjoilulämpötilaksi 10-12 ˚C. Syksyn kausiolut. Valmistunut 01.11.2013.

Kertalasipullo 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta 3,63 €. Hanassa olutravintoloissa.

Stallhagen Premier Pub-laattaTIETOA PANIMOSTA: Pienpanimo Stallhagen on toiminut tasan 10 vuotta vuodesta 2004 Ahvenanmaalla Finströmin kunnan Godbyn kylän Stallhagenissa, 18 kilometriä Maarianhaminasta pohjoiseen. Panimorakennus on keisarillisen Venäjän 1800-luvun lopulla rakentama kivinen kasarmi.

Alkuvuosina kesään 2009 saakka panimoyhtiön nimi oli Ålands Bryggeri AB. Yhtiöllä on 1600 osakasta. Toimitusjohtajana on Jan Wennström vuodesta 2011. Tanskan panimokorkeakoulusta valmistunut panimomestari Mats ”Matte” Ekholm on vastannut oluenvalmistuksesta vuodesta 2008 alkaen pitäen mottonaan: ”Hand made – Slow beer”.

Stallhagen valmistaa vain olutta, vuosituotanto 0n 575000 litraa (2013). Tuotteita on alusta saakka saanut Ruotsin laivaliikenteestä ja melko hyvin myös Ruotsissa olutravintoiloista ja Systembolagetista. myymäläketjuissa. Jakelun hoitaa Hartwallin Hartwa-Trade Oy.

Kansainvälisestikin tunnetuin olut on Ahvenanmeren pohjaan uponneen laivahylyn sisältä löytyneen 170 vuotta vanhan oluen reseptin mukaan kesällä 2014 valmistettu Historic Beer 1843 (4,6 %).

Panimoyhtiön 10-vuotisjuhlapäivää vietettiin omassa Pub Stallhagenissa 22. elokuuta 2014 järjestetyillä olutfestivaaleilla: Gott öl i 10 år! – 10 vuotta Hyvää Olutta!

* Olutalan luonnehdinta: Manner-Suomessa vaikuttaa edelleen etäiseltä, vaikka asema onkin parantunut viime vuosina huomattavasti. Matte Ekholmin aikana tuotteiden laatu tasapainoittunut ja uusia avauksia tulee jatkuvasti. Omassa Pub Stallhagenissa vilkasta toimintaa oluen, ruuan ja kulttuurin merkeissä, mutta sama henki ei leviä Ahvenanmaata ympäröivän meren yli – ainakaan nousevaan aurinkoon eli itään päin.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: