OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 4. päivä: Barley Wine, Rakuuna Olut

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan neljäs päivä osuu sunnuntaille – ja heti rikomme kaunista ajatusta esitellä ensi sijassa laajasti kaikkialla saatavilla olevia oluita. Rakuuna Olut on Helsingissä Bryggeri Helsinki -ravintolan yhteydessä toimiva pieni ravintolapanimo. Panimoravintola Bryggeri Helsinki on juuri käynnistänyt kuluttajan kannalta melkein uskomattoman hienon kampanjan: tarjolla on viiden oman oluen (á 0,2 l.) maistelukokonaisuus hintaan 9,90 €! Oluiden seurana voi pureskella Chef Wotkin’sin valmistamaa Bryggerin Chorizo-erikoishampurilaista tarjoushintaan 9,90 €.

Tarjous on voimassa 2.1.-28.2.2015 arkisin kello 15-18. Poikkeuksellisesti tämä panimo valikoitui Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjaan jo näin varhain. Helsinkiläisillä ja pääkaupungissa vierailevilla matkustavaisilla on pari kuukautta aikaa ajoittaa matkaohjelmansa tämän vinkin mukaan!

* Vihje: Muodosta viiden / 10 / 15/ jne kaverin ryhmä työpaikalla, kotona, ystävien tai naapureiden kanssa. Kokoontukaa viiden arki-iltapäivän aikana ravintolassa ja maistelkaa yhtä tarjousolutta kunakin päivänä – siis joka päivä jokainen osallistuja maistelee eri oluen. Vertailkaa sitten yhdessä arvioita ja julkistakaa kommentit. Olutharrastus voi siis olla myös mukavaa ja edistää sosiaalista yhdessäoloa.

Bryggerin maistelutarjouksen alkaessa ravintolan hanoissa oli kuusi erilaista omaa olutta.

Bryggeri Barley Wine, Rakuuna Olut Oy, Hki  (11,0 %)

Pisteet 96 / 100.

Väri on tumma, mustanruskea, punertava, läpinäkymätön. Vaahto on valkea, ruskehtava, tiheä, jättää paksut pitsikuviot lasin reunoille, kestävä. Tuoksu on hedelmämäinen, kuivatun taatelimainen, rusinamainen.

Maku on täyteläinen, paksu, hedelmämäinen, luumumainen, taatelimainen, aprikoosimainen, kuivahedelmämäinen, hieman makea, juodessa oikeastaan viiltävän tasapainoinen. Jälkimaussa lämmittävän rusinakeittomainen hedelmämäisyys nousee taas esille. Tässä ”ohraviinissä” ei ole viinimäisiä tai sherrymäisiä vivahteita.

Olut sopii hitaaseen nautiskeluun kuivien ehkä osittain sokeroituneiden hedelmien kuten viikunoiden kanssa.

Valmistuksessa käytetyt maltaat ovat: Pale Ale, Vienna, kristalli, pohjaan lisätään tummaa sokeria. Humalalajikkeet ovat Magnum, East Kent Golding ja Fuggles.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 11,0 %-til., kantavierre 26,4 %, IBU 40, väri EBC 33, tumma pitkäänkypsytetty pintahiivaolut, Barley wine, strong ale. Valmistunut 05.12.2014.

Hana 0,4 l. Anniskeluhinta 8,0 €; 1 dl – 2 €.

Rakuuna Olut Oy (1993), tunnus 2012
TIETOA PANIMOSTA:
 Lammin Sahti Oy ja sen yrittäjäpariskunta Sirpa ja Pekka Kääriäinen perustivat Rakuuna Olut Oy:n vuonna 1993, jolloin aloitettiin Lappeenrannan Panimon (1993-96) toiminta. Hiljaisten vuosikymmenten jälkeen Rakuuna Olut ryhtyi keräämään kansalaisilta sijoituksia ravintolan ja panimon perustamiseksi Helsingin Torikortteliin, Kauppatorin liepeille. Osakkaita oli 888 vuoden 2014 alussa, ennen kevään osakeantia. Suurin osakkeenomistaja on Lammin Sahti Oy, noin 11 %.

Ravintola Bryggeri Helsinki remontoitiin Helsingin kaupungin omistamiin entisiin kaupunginarkiston tiloihin – kaupungin ja Helsingin veronmaksajien rahoituksella (4000000 €). 260-paikkaisen ravintolasalin, 40-paikkaisen baarin ja 200-paikkaisen terassin kokoinen ravintola avattiin vapunaattona vuonna 2013. Rakuuna Olut oli palkannut jo kuukausia aiemmin saksalais-suomalaisen Mathias Hüffnerin suunnittelemaan tulevan panimon olutvalikoimaa. Suomenlinnasta, Teerenpelistä ja lyhytikäisestä Alexin Panimosta Lahdessa tutuksi tullut erinomaisen huolellinen olutmestari valmisti kevättalvella Rakuuna Oluen ensimmäiset Bryggeri-oluet Saimaan Juomatehtaan panimossa, joka silloin sijaitsi vielä Lappeenrannassa.

Oluita on saatavilla hyvin myös panimoravintolan ulkopuolella: päivittäistavarakaupassa, Alkossa, muissa ravintoloissa. Ravintolan yhteydessä on myös ulosmyyntikioski, josta voi ostaa enintään 4,7 %:n vahvuisia oluita ja siidereitä. Satunnaisesti myös muiden valmistajien tuotteita.

* Olutalan luonnehdinta: Ravintola Bryggeri elää omissa kuvioissaan pääomistajien määrittelemässä tiukassa karsinassa. Liikemiesmäisesti johdettu toiminta rakentuu turistivirtojen ja Helsingin kaupungin Torikortteli-projektin löysän rahahanan varaan. Toistaiseksi. Olutkulttuurin edistämiselle ei ole sijaa tässä kellarissa. – Osakkeenomistajana olen sitä mieltä… on muodostunut keskusteluissa tunnusomaiseksi.
Rakuuna Oluen panimotoiminta on hyvissä käsissä: mielenkiintoisia tuotteita valmistuu jatkuvasti, tuloksena järjestään laadukkaita tuotteita. Rajoittava (!) tekijä on vain pääpaino soveltuvuudessa ruokaravintolan tarpeisiin. Tämän seurauksena alkoholipitoisuus jää usein matalalle ja (olutkulttuurin kannalta tärkeä) tyylipuhtaus korvautuu modernilla hybridi-sekasotkulla.

Laitteisto: 1000 litran keittokattila (saksalainen Kaspar Schultz). Vuosituotanto: olut 35000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 100000 litraa (panimon ilmoitus). Luokitus: Uusi pienpanimo / käsityöolutpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: