Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 27. päivä: Marsalkka Juhlaolut, Saimaan Juomatehdas

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 27. päivänä on Vainojen uhrien muistopäivä ja maistellaan Suomen Sotamarsalkan ja Tammisunnuntain kunniaksi juhlavaa modernia luomulager-täysmallasolutta. Perussuomalainen poliitikko Jussi Niinistö selvittää, että ”tammisunnuntaita vietetään sen muistoksi, että suojeluskunnat alkoivat riisua venäläistä sotaväkeä aseista Etelä-Pohjanmaalla sunnuntaina 27. tammikuuta 1918”. Saimaan Juomatehtaan kotipaikka on Mikkeli, joka tunnetaan myös sotien aikaisena marsalkka C.G.E. Mannerheimin päämajakaupunkina.

Marsalkka Juhlaolut, Saimaan Juomatehdas Oy, Mikkeli (4,6 %)

Pisteet 93 / 100.

Väri on puolitumma, punertava, läpinäkyvä, kirkas. Vaahto on valkea, niukka, tiehä. Tuoksu on mallasmainen, ruohoinen, vaimea.

Maku on keskitäyteläinen, mallasmainen, hedelmämäinen, kovan aprikoosimainen, hennosti makea ja katkeromainen. Kokonaisuus on pehmeällä hedelmämäisyydellä sävytetty tasapainoinen, helposti juotava täysmallaslager.

Valmistuainekset on jalostettu luonnonmukaisesti kasvaneista ohrasta, vehnästä ja humalista. Saimaan Juomatehtaan (runsain mitoin uutta tietoa sisältäviltä) tietoverkkosivuilta löytyy peräti merkintä, että Marsalkka Juhlaoluen kotimaisuusaste on 81 %.

Ruokajuomana sopii yleisesti liha-, kala- ja kasvisannosten kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,6 %-til., kantavierre 11,2 °Plato, katkeroainepitoisuus 30,0 EBU, väri 26,0 EBC, vaalea pohjahiivaolut, täysmallasolut. Valmistettu luonnonmukaisesti kasvaneesta mallastetusta ohrasta ja vehnästä sekä luomuhumalista. Suositus tarjoilulämpötilaksi 7-9 °C. Uutuus kesällä 2014.

Tölkki 0,5 l. Vähittäismyyntihinta 3,45 €.

SJT Saimaan Juomatehdas tunnusTIETOA PANIMOSTA: Saimaan Juomatehdas Oy:n taustat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Pertti Oksa perusti Pienpanimo Naapurin (Porraslämpö Oy) Mikkeliin Ravintola Päämajan nurkkapubiin. Pian tämän jälkeen aloitettiin yhteistyö Lappeenrannassa vuonna 1999 perustetun Saimaan Panimo Oy:n kanssa. Vuonna 2002 lappeenrantalaispanimo siirtyi kokonaan Oksan Oxa Oy:n haltuun ja oluenteko Mikkelissä päättyi. Panimon nimi muutettiin muotoon Saimaan Olut, joka maaliskuussa 2011 muuttui Saimaan Juomatehtaaksi eli SJT. Kesällä 2013 SJT:n uusi panimorakennus valmistui Mikkeliin.

Oxa Oy perusti myös Helsingin Kamppiin ravintolapanimon Panimoravintola Bruuverin / Kampin Panimoravintolat Oy yhteyteen vuonna 2006. Bruuverissa valmistetaan pieniä kokeilueriä, joiden perusteella iso panimo Mikkelissä saattaa ryhtyä valmistamaan olutta laajaan jakeluun.

SJT:n olut- ja siiderituotanto oli yli 0,8 miljoonaa litraa vuonna 2014. Ravintolapanimo Bruuverin tuotanto oli noin 10000 litraa vuonna 2013. Oluiden rinnalla panimo valmistaa Kuulas-siidereitä ja No 52 –luomulonkeroa. Yhden siideritölkin etiketin on suunnitellut Paola Suhonen.

Olutalan luonnehdinta: Panimo on 15 vuoden aikana henkilöitynyt ”neljännen polven panimomies” Pertti Oksan lupsakkaan savolaisuuteen – miellyttävästi ja menestyksellisesti. Kasvun mukana yhteys olutalaan on melko pahasti etääntynyt bussineksen tieltä. Vuonna 2014 perheyhtiölle nimitettiin ns. ammattilaishallitus, puheenjohtajana Olvi Oy:n ja Olvi Oyj:n entinen, pitkäaikainen toimitusjohtaja Markku Rönkkö. Uusi panimolaitos Mikkelissä (2013) on kapasiteetiltaan niin valtava, että suuntaus teolliseen tuotantoon lienee paitsi selvä myös välttämätön. Nykyisessä vaiheessa SJT:n tuotteet ovat löytäneet hyvin laadukkaan linjan. Oxa-konserniin kuuluu myös Helsingin Kampissa toimiva piskuinen liivintaskupanimo, joka kehittänee käsityöoluita edelleen. Keväällä 2014 ravintolapanimo Bruuverin ideoima Django & Steven Pale Ale (5,2 %; Alko 3,69 € / 0,33 l.) nimettiin Vuoden Olueksi 2014 Helsingin Olutfestivaalilla (HBF).

Laitteisto: 6000 litran keittokattilat, käymistankit, pullotus- ja tölkityslinja. Vuosituotanto: olut yli 800000 litraa (panimon ilmoitus). Kapasiteetti: 2 miljoonaa litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 11.

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, kehittymässä teollisen tuotannon suuntaan.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso
Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.