Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 100. päivä: IPA, Maku Brewing, Tuusula

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  100. päivänä maistellaan uuden suomalaisen ”maaseutupanimon” räjäyttävän katkeromaista India Pale Ale -tulkintaa. IPA on pääsemässä Alkon laajaan valikoimaan tänä vuonna.

IPA, Maku Brewing / Jussi Olut Oy, Tuusula Hki  (7,3 %)

Pisteet 89 / 100.

Väri on puolitumma, punertavan ruskea, läpikuultava, samea. Vaahto on valkoinen, runsas, tasaisen kuplainen, kestävä. Tuoksu on eksoottisen sitrushedelmämäinen, toffeemainen. Maku on täyteläinen, hedelmämäinen, pehmeä, hennosti hapan, pehmeän kukkamaisesti katkeromainen.

Valmistuksessa käytetyt maltaat ovat Pale Ale, Crystal 100 ja Munich ja humalat Amarillo, Cascade, Centennial ja Citra. Pullonpohjalla on hiivasakkaa.

Ruokajuomana possunpotkan, grillatun punaisen kalan ja kasvisten kanssa.

Hanaolut (6,8 %) valmistui heinäkuussa 2014 Helsingin SOPP-oluttapahtumaan (24.-26.07.2014 ) ja hieman kehitetty pulloversio (7,3 %) tuli syksyllä olutravintoloihin. Tänä vuonna (2015) IPA tulee Alkon laajaan valikoimaan.

Maku Panimon olutetiketteihin hanoissa ja pulloissa kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota. Piirroskuvissa on saatu esille erinomaisen onnistuneesti olutkulttuurin tunnelmia. IPA-etiketissä istutaan rauhaisasti baaritiskin äärellä oluita maistellen.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 7,3 %-til., kantavierre  °P, katkeroainepitoisuus 70 EBU, väri 14 EBC, tummahko suodattamaton pintahiivaolut, ale, India Pale Ale. Suositus tarjoilulämpötilaksi ºC. Uutuustuote heinäkuussa 2014.

Kertalasipullo 0,33 l. Anniskeluhinta 7,60 €. Hana 0,4 l. Anniskeluhinta 8,00 €.

TIETOA PANIMOSTA: Jussi Olut Oy eli Maku Brewing on perustettu kesällä 2013 Ristikiven kylässä Keski-Uudenmaan Tuusulassa. Teollisuushalliin rakennettiin talven aikana käsityövalmistusperinnettä kunnioittava moderni panimo. Yhtiön toimitusjohtaja on Jussi Tamminen ja oluentekijä Hämeen Ammattikorkeakoulun kurssin 2014 suorittanut Juhani Repo. Viidestä ”makuveljestä” kolme on kotoisin Lappeenrannan tienoolta. Koekeittoja maistellessaan kaverukset miettivät panimolle nimeä päätyen oluen keskeiseen ominaisuuteen: makuun. Ensimmäiset myyntioluet valmistuivat huhtikuussa 2014 Helsingin Olutfestivaalien HBF:n alla.

Olutalan luonnehdinta: ”Tunteita herättävä olut syntyy sekoittamalla laadukkaita raaka-aineita sopivassa suhteessa ehyeksi kokonaisuudeksi.” Tämä sitaatti voisi olla panimon tunnuslause. Ensimmäisten kuukausien aikana tuotetut oluet ovat olleet erittäin tyylipuhtaita ja maukkaita painottuen alkoholipitoisuudeltaan mietoon suuntaan. Helposti juotavan tasapainoisen oluen aromaattisia yksityiskohtia saa etsiä huolellisesti – kuin parhaissa saksalaisklassikoissa ainakin.

– Makuveljiltä makustelijoille, olkaa hyvä, tekijät toivottelevat.

Laitteisto: 3000 litran keittokattilat, 4 x 2000 litran kypsytystankit, pullotus- ja astiointilinjat. Laitteistoa on hankittu Saimaan Juomatehtaan entisistä tiloista Lappeenrannasta. Vuosituotanto: olut 18500 litraa (arvio) / 35000 litraa vuonna 2014, loppupuoliskolla (Alkon tieto). Kapasiteetti: olut 100000 litraa (arvio). Henkilöstö: 1.

Luokitus: Uusi pienpanimo / käsityöolutpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso
Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.