OLUTSUOMI – olutverkon uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Ravintolamuseon olutnäyttely palauttaa kaljan huulille

leave a comment »

alkonmietovalistusta60luvullaHRM

Alkon valistusta 1960-luvulla. © Kuvat J.T. Laakso.

Joukko vastuullisia toimijoita on jo pitkään yrittänyt vaikuttaa suomalaisiin juomatapoihin edistämällä kokeilevaa ja vertailevaa maistelua. Kolmen vuosikymmenen ajan on pidetty esillä mahdollisuutta suhtautua olueen ja muihin alkoholijuomiin myös asiallisesti ja arvostaen.

Esimerkiksi olut on olutta (öl, Bier, beer, pivo) – se EI OLE kaljaa (svagdricka, kali, hlebnoje pivo). 

Esimerkiksi olutta pitää ja kannattaa maistella ja nauttia lasista – EI pullonsuusta suoraan – ja mielellään vielä oluttyypille erityisesti suunnitellusta lasista / tuopista.

Esimerkiksi olutta nauttiessa EI pidä juoda prosentteja, vaan tilanteeseen sopivaa oluttyyliä ja -perinnettä.

oluenvalmistusHRM2020

HRM:n olutnäyttely kuvaa oluen-valmistuksen perinnettä ja nykypäivää.

Hotelli- ja ravintolamuseossa avautuu perjantaina (24.01.2020) olutnäyttely, joka pyrkii tuomaan esille tuoreita näkökulmia olueen ja sen merkitykseen suomalaisessa kulttuuriperinteessä ja -historiassa. Näyttelyn ovat käsikirjoittaneet HRM:n tutkijat Anna-Elina Hintikka ja Tiina Kiiskinen ja tuottanut museonjohtaja Anni Pelkonen

Olutnäyttely on HRM:ssä koko vuoden, ainakin 24.01.2020 – 03.01.2021.

Lahdessa toimiva Teerenpelin Panimo on valmistanut näyttelylle oman pils-tyylisen oluen, jota on saatavissa HRM:n ohjelmallisissa teemailloissa sekä ryhmille varatuilla opastuskierroksilla.

Opastetut kierrokset maksavat 75 € (enintään 20 osallistujaa) ja maistelupaketti 15 € (neljä olutta: sahti tai vastaava, portteri, India Pale Ale ja Teerenpelin näyttely-pils).

* LUE: Teerenpelin olutnäyttelyyn valmistaman pils-oluen arvio.

Pils-pullon (4,5 %, 0,33 l.) voi hankkia myös Teerenpelin baareissa eri puolilla Suomea, panimomyymälästä Lahdessa sekä Ruoholahden K-Citymarketista Helsingissä. Teerenpeli ja Ruoholahden KCM ovat näyttelyn yhteistyökumppaneita.

Näyttelyyn liittyy kolme luentotilaisuutta talven aikana. Yhteistyössä Helsingin työväenopiston kanssa järjestettyihin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

ke 12.02.2020 klo 17.30 HRM, toimittaja Maria Markus: Mitä olut on?

ke 18.03.2020 klo 17.30 HRM. tutkija Jenni Lares (Tampereen yliopisto): Olut ja yhteisöllisyys Suomessa keskiajalta 1800-luvulle.

ke 22.04.2020 klo 17.30 HRM, yliop. leht. Hanna Kuusi (HY): Juomaa ruuan kanssa ja illanviettoihin – naiset ja olut.

Myöhemmin vuoden aikana oheistoimintaa järjestetään vielä lisää. Luentojen lisäksi tulossa on myös erilaisia työpajoja, maistelutilaisuuksia ja olut ja ruoka -teemailtoja.

oluttyypitHRM2020

Oluttyyppitaulukon suomalaiset laatijat eivät ole sijoittaneet mukaan suomalaisia oluttyylejä kuten sahti ja kalja.

* Hotelli- ja ravintolamuseo, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G 60, Hki. Avoinna ti, to-su klo 11-18, ke klo 11-20. Kuukauden viimeinen keskiviikko klo 17-20 vapaa pääsy! Liput aikuiset 10 €, opiskelijat, eläkeläiset 5 €. Museoon pääsee Museokortilla.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kunpa EI olisi KALJAA!

Hotelli- ja ravintolamuseon kaljanäyttely on ikävä isku suomalaisten juomatapojen pitkäjännitteisille kehittämisyrityksille, joissa saavutukset ovat koko ajan olleet kiven alla. 

Joka tapauksessa kaljakansa on / oli oppinut 1980-90 -luvulta alkaen kutsumaan tätä ’jumalten juomaa’ (Michael Jacksonin käyttämä ilmaisu) oikealla nimellä, olueksi.

HRM:n naispainotteinen näyttelyryhmä on ideoinut kaljanäyttelyn nimen aivan vakavissaan ’kansanomaiseksi’, ’senhän (siis mitä kalja on) kaikki tietävät’. Mutta mahtaako näyttelyryhmä tietää, mitä tai mikä kalja on.

Saattaa hyvinkin olla, että ”olut/kalja” -keskustelu on jo jäänyt 15-20 vuoden taakse. Milleniaalien uudet vuosikerrat tulevat joka vuosi täysi-ikäisiksi tietämättä kaljasta mitään. HRM tuntuu haluavan palauttaa tämän hauskan kalja-nimityksen uusien sukupolvien huulille!

Harmi, ettei ranskalainen boikottiherkkyys ole ikinä iskostunut Suomeen. Juomatapojen vastuullisesta kehittämisestä kiinnostuneiden – JOS he olisivat boikottiherkkiä – pitäisi nyt vaatia:

* Kaljanäyttelyn nimi pitää muuttaa: Olutnäyttely, Mennään oluelle!, Nyt mennään oluelle!, Olisipa olutta! (”Oispa kaljaa!” on toki tunnettu ja aikoinaan paljon käytetty sanonta, mutta ei kait mikään – edes museaalinen – sääntö pakota käyttämään juuri tätä virheellistä ja vahingollista nimikettä!)

* Kaljanäyttely pitää sulkea, kunnes uusi nimi on ideoitu asialliselta ja vastuulliselta pohjalta. Samalla näyttelyteksteissä olevat virheet tulee korjata:

oluttyyppitaulukkoon pitää lisätä esimerkiksi sahti, (koti)kalja, hedelmäinen olut, dry stout sekä poistaa epäolennaiset amerikkalaisversiot (Onko joku joskus nauttinut ”sunshine beeriä”?); ”octoberfestin” amerikankielinen muoto pitää muuttaa alkuperäiseksi: Oktoberfestbier; koko oluttyyppitaulukko pitää laatia uudelleen käyttäen vakiintuneita ryhmittelyjä;

tekstiosuuksien lukuisat virheet ja huolimattomuudet tulee korjata: Suomessa ei toiminut vuonna 1995 kolmeakymmentä pienpanimoa, lukumäärä oli kolmisen kertaa pienempi, alle kymmenen (tosin muutamia yhtiöitä oli rekisteröity ja jopa valmistuslupa saatu, mutta ne eivät koskaan aloittaneet toimintaa eikä tuotantoa);

olutfestaritoiminta ei käynnistynyt 1980-luvulla (poikkeuksena Olvin Oluset Iisalmessa – vuodesta 1988 alkaen; vasta vuodesta 1998 järjestetty Helsingin Olutfestivaali HBF oli pitkään ainoa valtakunnallinen – kansainvälinenkin – alan tapahtuma);

vuorenjuuritulemeilleoluelle69otavakansikovajapehmea

Ensimmäisiin suomalaisiin olutkirjoihin kuuluu Tule meille oluelle (Otava), joka ilmestyi kovissa (oik) ja pehmeissä kansissa ”kalja-Suomessa” vuonna 1969. Juomaa kutsuttiin silloin ’olueksi’. 

”keskiolut” ja muut veroluokat ei poistunut virallisesta käsitteistöstä vasta 1.1.2018, vaan verotus muuttui perustumaan juoksevasti prosentinkymmenysosiin jo vuosia aiemmin (ja veroluokat I, III, IV (IVA) ja IVB poistuivat virallisesta käytöstä – tosin valmistajat jatkoivat, ja jatkavat edelleen, entisten käsitteiden käyttöä).

Erityisen teeman ympärille rakennetun näyttelyn valmisteluissa kannattaisi käyttää kyseistä alaa tuntevia ja huolellisesti seuranneita ammattimaisia asiantuntijoita, museon ulkopuoleltakin.

Ammattilaisten kokoama museonäyttely rakentuu usein talteen koottujen  dokumenttien varaan. Mutta HRM:n kaljanäyttelyssä on niin paljon nykypäivään saakka ulottuvia teemoja, että aikalaistodistuksiakin olisi voinut käyttää – ja niitä olisi pitänyt uskoa.

* HRM:n naisvaltainen työryhmä tulee sulkemiskauden ajaksi hajottaa ja täydentää tasa-arvoperiaatteen ja alan lainsäädännön mukaiseksi (vähintään 40 % vähäisemmän sukupuolen edustajia). Kaljanäyttelyn kokoajat jakautuvat nyt eri sukupuoliin epätasaisesti: käsikirjoittajat, tuottaja: 4 naista, 0 miestä; kevättalven yleisöluentojen pitäjät: 3 naista, 0 miestä.

HRM:n tulee kaljanäyttelyn korjausvaiheessa myöntää, että Suomessa myös miespuoliset henkilöt ovat antaneet panostaan ja osallistuneet panimo- ja olutravintolatoimintaan. Vaikka naisvaltaisuus onkin tällä alalla hieman uutta ja siksi kiehtovaa, on miehiäkin edelleen jonkin verran mukana – eräät heistä jopa vastuullisesti ja asiallisesti.

Luennon aiheena saa olla ”Naiset ja olut” (22.04.2020), mutta teemaksi tulee ottaa myös ”oluen miehiset juomatavat” – vaikkapa samana iltana.

* HRM:n virheellisen ja yksipuolisen näyttelyvalmistelun vahingot tulee korvata yhteiskunnalle palauttamalla valtionavustus kaljanäyttelyn osalta.

* Museotoiminnan tulee pitäytyä menneessä: kunnioittaa ja toimia edelleen totuuden ajan hengessäEI siirtyä totuudenjälkeiseen aikaan! – vaikka muu yhteiskunta ympärillä sinne upottautuisikin.

J.T. Laakso, toimittaja, tuottaja
Olut-Suomi -uutispalvelut

PS. Tämän kommentin yleissävystä huolimatta pitää korostaa, että HRM:n näyttely on jälleen kerran rakennettu erittäin ammattitaitoisesti kulttuurihistoriaa ja -perinteitä kunnioittaen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: