OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Pienpanimo-oluet tuottavat pettymyksiä!

leave a comment »

Elämme nyt totuudenjälkeistä aikaa. Tiede, tietopohja ja muutenkin tosiasiat jäävät yleisen epäolennaisuuden ja myötämielisyyden varjoon ja niiden puolustajat joutuvat lähinnä naurunalaisiksi. Yhdenmukaisuuden vaatimus edellyttää samojen mielipiteiden levittämistä vailla omaa kantaa. Kriittiset ajatukset mykistetään – eikä niitä sitten kohta olekaan. Tässä järjestelyssä totuudella ei ole sijaa. Ollaan totuudenjälkeisessä maailmassa.

Totuudenjälkeistä aikaa eletään myös panimoalalla, varsinkin keskusteltaessa muodikkaista pienpanimotuotteista. Kaikkialla maapallolla pientuottajat valmistavat samanlaisia juomia, välittämättä vakiintuneista tyylisuunnista, perinteestä, omasta juomakulttuurista. Laatu saattaa olla kehno, mutta eihän sitä sovi sanoa! (Suurten panimoiden lager-oluet tuomitaan suorasanaisen rohkeasti luonteettomiksi ja laimeiksi.) Eletäänhän totuudenjälkeistä aikaa.

Tähän taustaksi tuore tosielämän kokemus.

Opastetun pubi- ja maistelukierroksen jälkeen ajattelimme istahtaa johonkin rauhalliseen paikkaan nauttimaan kiinnostava, kunnollinen perinteinen olut, saisi olla työpäivän päätteeksi vahvakin. Astuimme sisään helsinkiläiseen olutpubiin (Nimeä ei mainita, sillä tämä kertomus on esimerkki, joka voisi sattua useissa eri ravintolassa kaikilla (?) paikkakunnilla ja monien tuotteiden kohdalla.) ja asetuimme rauhaisaan nurkkapöytään. Ja sitten tiskille valitsemaan.

Ensiksi osui silmään uutuustuotteen nimessä sana ”stout”, sitten sana ”kahvi”. Prosentti vaikutti tilanteeseen sopivan vahvalta (7,9 %), niin että sellainen.

Pöydässä ryhdyttiin aloittelemaan odotettua nautiskeluhetkeä. Mustaa nektaria lasissa katseltiin ja nuuhkittiin tuoksuaromeja etsien. Kaikessa rauhassa, koska porttereiden tarjoilulämpötila usein on turhan viileä. Ajattelin tuoksusta, että onpas laihaa. Ensimmäisiä maistelusiemauksia ei malttanut odottaa: Huh! Joo, kahvia on, mutta mitä ihmeen kylmennyttä, vetistä plöröä, aromitonta tämä stout onkaan!

Hyvin runsaasti vuosien aikana – pienpanimoiden kasvun ensiaskelista alkaen – moderneja olutuutuuksia ja hybridejä maistelleena olen jo alkanut välttää tuotteita, joita hehkutetaan sanoilla ’dzuissi’, ‘sour’, ’neipa’, ’ipl’, ‘session’, ’mehuisa’, ’craft’… Eihän noita tarvitse maistella kun kaikki ovat samanlaisia hedelmämehuja alkoholiprosentista, panimosta tai valmistusmaasta riippumatta.

Mutta että vielä stout! Samaan kasaan tämäkin jalo oluttyyli.

Pettyneenä aloin miettiä kummassa on vika: panimossa ja pubissa vai minussa. Panimo on tunnetusti maan johtavia olutmehujen valmistajia. Alkuvuosina ne olivat maukkaita, raikkaita ja kiinnostavia, mutta ei se tyyli tosiaankaan kestä aikaa – no ehkä totuudenjälkeisessä maailmassa jonkin verran.

Sitten ilmeni, että liitutaululta katsomani siinä tilanteessa houkuttava vahvuus (7,9 %) ei ollutkaan alkoholiprosentti, vaan hinta: 7,90 €! Prosentti oli oikeasti 5,0 %! (HUOM! Saman ravintolaketjun toisessa pubissa kyseisen oluen vahvuudeksi oli merkitty 5,5 % – kuluttajaa hämätään siis kymmenyksen (10 %) virheellä!

Kaiken kukkuraksi tuo hinta tarkoitti pientä 0,3 litran lasia. Laihan, miedon, aromittoman, vetisen annoksen taivaita hipova hinta (26,33 € / litra) tekee todella kipeää kuluttajan laihassa kukkarossa. Kuluttaja on totutettu / tottunut pieneen annoskokoon ja kovaan hintaan eräiden harvinaisten, erityisvahvojen oluiden kohdalla: 12-14 prosentin stout tai barley wine. Mutta mikä ihmeen vedätys on laittaa pieneen lasiin ja korkeaan hintaan näin laimea olut!

Tottakai sitten osui oluen nimestä silmään vielä muutakin kuin ’stout’ ja ’kahvi’. Olut onkin ’iced’, suom. ’jäinen’ eli siis jääkahvi. Ja panimo vielä suosittelee juomaan ”tämän kahvin kylmänä – ja kannattaa kokeilla jäiden kanssa”!

Huh mikä erehdys ja pettymys, varsinkin juuri siinä tilanteessa.

Valitettavaa toki loppujen lopuksi on vain se, että tämäkin ’stoutjuoma’ ylistetään totuudenjälkeisessä maailmassa huippuhienoksi, rohkeaksi ja nerokkaaksi ’käsityötaidon’ näytöksi.

Totuuden aikakaudella tätä olisi kutsuttu huijaukseksi, harhaanjohtamiseksi ja petokseksi.

J.T. Laakso
Suomen Olut ja Juoma Tiedotus – SJT, vast. toimittaja, tuottaja

* Sanastoa:
* ’dzuissi’ eli ’juicy’ – mehuinen, panimoalalla olutmehu; * ‘sour’ eli ’sourbeer’ – hapan, hapanolut; * ’neipa’ eli ’New England India Pale Ale – moderni IPA-tyylin hybridi; * ’ipl’ eli ’India Pale Lager’ – väännös perinteisestä India Pale Ale –pintahiivatyylistä pohjahiiva- eli ale-tyylin oluena; * ‘session’ (suora suom. ’istunto’) viittaa erityisen helposti juotavaan, mietoon, luonteettomaan olutjuomaan, joka suunnataan mietoutta ja alkoholittomuutta korostavaan muotisuuntaukseen;
* ’mehuisa’ eli hedelmämehun käyttö oluenvalmistuksessa nesteenä veden rinnalla; * ’stoutjuoma’ eli moderni hybridiolut, jossa rikasta stout-perinnettä käytetään sumeilematta kiinnostuksen herättämiseksi; * ’olutjuoma’ eli eräänlainen ’epäolut’ kun halutaan olla oluenvalmistajia, mutta kuitenkin korostaa että panimoperinne on muuttunut modernina aikana;
* ’käsityöpanimo ja –olut’ – käsitteet tarkoittavat pienimuotoista tuotantoa, muutaman kymmenen tai sadan litran tuotantoerissä sinänsä nykyaikaisilla tuotantovälineillä. Perinteisellä ’käsityöllä’ tai ’käsin tekemisellä’ on erittäin vähäinen merkitys näissä panimoissa.

Written by Toimittaja

27.09.2019 klo 22:27

Kategoria(t): Olut

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: