Panimoliitto: Lonkerot ja virvoitusjuomat nostivat kotimaan myyntiä vuonna 2018
Panimojuomien myytitilasto Suomessa vuodelta 2018 osoittaa siirtymistä miedosti alkoholipitoisista juomista virvoitusjuomiin ja kivennäisvesiin. Vain aitojen alkoholipohjaisten long drink- eli LD-juomien myynti kasvoi selvästi.
Vuosi sitten kiivaana käyty alkoholilain uudistuskeskustelu vaikuttaa todentuneen kuluttajakäyttäytymisessä kovasti odotusten ja pelottelujen vastaisesti. Uusi alkoholilainsäädäntö tuli voimaan 1.1.-1.3.2018 välisenä aikana.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät vuoden 2018 aikana 370,0 miljoonaa litraa olutta. Edellisestä vuodesta myynti laski 2,6 prosenttia eli tasan 10,0 miljoonaa litraa. Litramäärä vastaa parinkymmenen pienpanimon vuosituotantoa.
Long drink -juomien myynti hypähti vuoden aikana 37,0 prosenttia 50,7 miljoonaan litraan. Siiderin myyti väheni edelleen 8,5 prosenttia ja oli 26,6 miljoonaa litraa.
Olutta, siideriä, long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin viime vuonna yhteensä 802,9 miljoonaa litraa. Kokonaismyynti kasvoi 40,8 miljoonaa litraa eli 5,3 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Ennätyksellisen paljon myytiin virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä.
– Epäoikeudenmukainen valmistevero hillitsee kotimaan myyntiä, vaikka menestyksekkäät vientihankkeet vaativat vahvaa kotimarkkinaa ponnistelujen pohjaksi, Panimoliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen toteaa.
– Verotuksen on oltava tasapuolista myös virvoitusjuomien osalta, joten virvoitusjuomaverosta on makeisveron tapaan luovuttava.
Alkoholiverotus ohjaa väkeviin
Suomessa alkoholiverotuksen epäjohdonmukaisuus näkyy Panimoliiton mielestä siinäkin, että se ohjaa juomaan väkeviä juomia. Sekä viinejä että väkeviä viinejä verotetaan kevyemmin kuin oluita ja siideriä.
– Verotuksen pitäisi ohjata kulutusta kohti miedompia juomia, mutta nyt tilanne on meillä päinvastainen. Oluen ja siiderin valmistevero on EU-maiden korkein, Pakarinen sanoo.
Viime vuoden (2018) maaliskuun alussa voimaan astunut alkoholilainsäädännön muutos toi päivittäiskauppoihin aiempaa vahvemmat oluet ja lonkerot sekä poisti valmistustaparajoituksen.
Selkeimmin lainsäädännön uudistuminen näkyi LD-juomien myynnissä. Aiemmin vain Alkon valikoimissa olleiden juomasekoitusten päätyminen ruokakauppojen hyllylle kasvatti niiden myyntiä edellisvuodesta 37 prosenttia eli 13,7 miljoonaa litraa.
Oluen ja siiderin myynti puolestaan jatkoi laskusuhdannettaan: näitä panimotuotteita myytiin yhteensä 12,5 miljoonaa litraa vähemmän kuin edellisvuonna.
Tilastot kertovat osaltaan suomalaisten juomatapojen muutoksesta. Alkoholin kulutus Suomessa on viime vuosikymmeninä vähentynyt, ja trendi näyttää edelleen jatkuvan.
– Alkoholilain uudistumiseen liitetyt uhkakuvat alkoholin välittömistä ja kielteisitä vaikutuksista eivät selvästikään toteutuneet. Suomalaiset käyttävät alkoholia aiempaa vastuullisemmin, Riikka Pakarinen toteaa.
KOTIMAAN-MYYNTI 2018 | ||||
Juoma | 2018 | 2017 | Muutos | |
milj. litraa | milj. litraa | milj. litraa | % | |
Olut | 370,0 | 380,0 | -10,0 | -2,6 |
Siideri | 26,6 | 29,1 | -2,5 | -8,5 |
Long drinkit | 50,7 | 37,0 | 13,7 | 37,0 |
Virvoitusjuomat | 264,7 | 240,7 | 24,0 | 9,9 |
Kivennäisvedet | 90,8 | 75,2 | 15,5 | 20,6 |
Kokonaisismyynti | 802,9 | 761,9 | 40,8 | 5,3 |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n jäsenyritykset.
Tilasto ei sisällä Panimoliittoon kuulumattomien toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.
Onko mukana ”kierrätetty” Viron ja Saksan kautta tuodut?
TykkääTykkää
Harri Ikonen
19.03.2019 at 19:18
Onneksi se lasku ei tapahtunut pienpanimoiden tuotannosta.
TykkääTykkää
Ville Hursti
19.03.2019 at 18:18