OLUTVERKON Viikon Olut 04-19: Laatu ennen määrää on ruotsalaispanimon arvojärjestys
* Muscles Imperial IPA, O/O Brewing AB, Hisings Backa, Göteborg, Ruotsi
Pisteitä: 92 / 100.
* Lue: Kaikki Viikon Olut -arviot alusta alkaen.
Ruotsalaiset osaavat! Ja uskaltavat. Pienpanimo Göteborgissa on aloittanut sivutoimisena muutama vuosi sitten ja perustajat ovat kehitelleet kunnianhimoisia tavoitteita monivuotiselle harrastukselleen. Tuotteiden viimeistely on niin tinkimätöntä, ettei sitä voi olla ihailematta ja kunnioittamatta.
Alkon tammikuun erikoisvalikoimassa on tukku kiinnostavia ’tupla-IPA’ -oluita, kaikki ulkomailta!
* Lue myös: Alkon tammikuun erikoisvalikoimat 10.01.2019 alkaen.
Väri on puolitumma, ruskeankeltainen, lähes läpinäkymätön, samea. Vaahto on vitivalkoinen, runsas, isokuplainen, kestävä. Tuoksu on kuivan heinämäinen, aprikoosimainen. Maku on täyteläinen, kuiva, katkeromaisen karhea, pehmeän hedelmämäinen, aprikoosimainen, greippimäinen, eksoottista trooppista aromia, maukas.
Ruokajuomana liharuokien kanssa.
Oluen valmistuksessa käytetään neljää humalalajiketta citra, columbus, mosaic ja simcoe.
Kaksi viisivuotiaasta saakka toisensa tuntenutta pitkäaikaista kotiolutharrastajaa perusti panimon vuonna 2013. Nyttemmin Olle Andersson on oluiden tekijä ja Olof Andersson yhtiön toimitusjohtaja. Olle on aiemmin työskennellyt vuonna 2013 aloittaneessa Stigbergets Bryggerissä Göteborgissa ja Olof markkinointitoimistossa Kööpenhaminassa. Aloittelevan panimon vuosituotanto oli 35000 litraa (2016), ja uusilla 2000 litran tankeilla kapasiteetti on kohonut 500000 litraa. Viime vuoden tavoite tosin oli 100-150000 litraa.
Panimon nimi tulee kumppaneiden etunimistä O + O – oluen etiketissä se neuvotaan lausumaan ”Oh! Oh! brewery” (EI siis: ’oh! oh! brjuuveru’!). Yhtiön graafinen tunnus perustuu Ollen silmälasien muotoiluun. Etikettipohja on suunniteltu avaran valkoiseksi, mikä jättää tilaa taiteelle: Graafikot tekevät yksilöllisiä kuvia, joista muodostuu aikojen saatossa taideteosten sarja. Miksei myös etikettien keräily saisi uutta puhtia kuluttajien keskuudessa!
Panimon ulkoisesta asusta vastaa göteborgilainen suunnittelutoimisto Lundgren+Lindqvist AB. ”Lihas-IIPAn” etikettigrafiikan ”Sweet Boy” (suom. ’makea poitsu’) on valmistanut Ana Benaroya (2016).
O/O:n julkilausuttuna tavoitteena on valmistaa maukkaita oluita johtotähtenä korkea laatu suuren määrän asemasta. Oluet on tarkoitettu – normaalin maistelu- ja nautiskelukäytön ohella – laadukkaan viinin veroiseksi ruokajuomaksi hienostoravintoloissa (engl. ns. ”fine dining”, suom. ’hieno ruokailu’).
– J.T. Laakso
8,2 %-til., kantavierre 19,1 °P, katkeroainepitoisuus 95 EBU, väri EBC, puolitumma kuivahumaloitu pintahiivaolut, ale. Imperial India Pale Ale eli IIPA. Sisältää / 100 ml: energia – kJ / 70 kcal, rasva 0 g, josta tyydytettyjä rasvoja 0 g, hiilihydraatteja g, josta sokereita g, proteiini g, suola g. Panimomestari Olle Andersson. Suositus tarjoilulämpötilaksi 10-12 ºC. Uutuus toukokuu 2016.
Kertalasipullo 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta 6,46 €. (Systembolaget, Ruotsi: 35 SEK eli 3,41 €.) Alkon kuukauden erikoiserät ’double IPA’, tammikuu 10.01.2019 alkaen. Maahantuoja Juomatalo Pikkulintu, Helsinki. (P.E.-pvm 30.04.2019).
* Lue lisää: OLUTVERKON arvioita.
Vastaa