Panimoliitto: Mietojen alkoholijuomien myynti kasvoi yhden prosentin
Panimojuomien myytitilasto Suomessa tammi-syyskuussa 2018 osoittaa pienoista siirtymistä miedosti alkoholipitoisista juomista virvoitusjuomiin ja kivennäisvesiin.
Vuosi sitten kiivaana käyty alkoholilain uudistuskeskustelu vaikuttaa todentuneen kuluttajakäyttäytymisessä kovasti odotusten ja pelottelujen vastaisesti. Uusi alkoholilainsäädäntö tuli voimaan 1.1.-1.3.2018 välisenä aikana.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät syyskuun loppuun mennessä yhteensä 278,7 miljoonaa litraa olutta. Edellisestä vuodesta myynti laski 2,1 prosenttia. Siideriä myytiin 20,6 miljoonaa litraa eli 8,1 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2017. Long drink -juomien myynti kasvoi edellisvuodesta peräti 40,5 prosenttia 39,5 miljoonaan litraan.

Lonkero kävi katiskaan kesällä 2018! Kivennäisvesiyhtiö Hartwall kehitti valmiin juomasekoituksen, long drinkin, vuonna 1952. Kuva: Hartwall.
– Mietojen alkoholijuomien myynti kasvoi yhden prosentin, mikä on erittäin vähän ottaen huomioon poikkeuksellisen kuuman kesän trooppisine helteineen, Panimoliiton hallituksen puheenjohtaja Lasse Aho arvelee.
– Mikäli kesä olisi ollut normaali, kasvua ei todennäköisesti olisi tullut lainkaan, lakimuutoksesta huolimatta.
Alkoholittomien juomien myynti on kasvanut voimakkasti. Syyskuun loppuun mennessä virvoitusjuomia myytiin kootimaassa 199 miljoonaa litraa eli 11 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kivennäisvesien myynti kasvoi neljänneksen eli 25 prosenttia vuoden 2017 kolmeen vuosineljännekseen verrattuna.
Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton tilastossa huomioidaan jäsenyritysten kotimaan myynti eli Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy (entinen Saimaan Juomatehdas; sisältyy SJT ja Ravintolapanimo Bruuveri sekä myös Malmgårdin Panimo), Momentin Group Oy (sisältää maahantuonnin: Servaali International ja BrewSeeker sekä Mallaskosken panimon tuotteiden myynnin), Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab. Tilasto sisältää yhtiöiden oman tuotannon lisäksi maahantuonnin sekä kauppojen omien merkkituotteiden myyntiluvut.
Panimoyhtiöiden kotimaan myynti 1.1.2018 – 30.09.2018
Juoma 2018 2017 Muutos Muutos
milj. l. milj. l. milj. l. %
Olut 278,7 284,5 – 5,8 – 2,1
Siideri 20,6 22,5 – 1,9 – 8,1
Long drink 39,5 28,1 11,4 40,5
Virvoitusjuomat 199,0 179,3 19,7 11,0
Kivennäisvedet 73,7 58,7 15,0 25,0
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n jäsenyritykset.
Tilasto ei sisällä Panimoliittoon kuulumattomien toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.
Vastaa