OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

OLUTVERKON Viikon Olut 16-18: HBF:n kisavoittaja on IPA-hybridi

with one comment

* Black IPA Cascadian Dark Ale, Pyynikin Käsityöläispanimo Oy, Tampere

Pisteitä: 89 / 100

* Lue: Kaikki Viikon Olut -arviot alusta alkaen.

IPA:t, APA:t ja lukemattomat muut kirjainyhdistelmät kuvaavat eräitä nykyisin suosittuja oluttyylejä. Suosion kasvun mukana niitä on tietysti alettu myös väheksyä, halveksia, boikotoida (tyyliin ”IPAton tammikuu”), aivan kuten maailman suosituimpia mietoja kevyitä vaaleita lagereita. Alkon huhtikuun Erikoisvalikoima tekee tunnetuiksi ”Ipan eri tyylejä”. Ja nyt, viime perjantaina 13. päivänä (onnettomuuksien ja tapaturmien ’teema’päivänä) julkistettiin 20. Helsingin Olutfestivaalin HBF:n kilpailun voittajaksi ”musta vaalea olut” eli Black IPA (black india pale ale). 

Pyynikin kp Tuomas Pere. Kuva Elina Manninen

Tuomas Pere. © Kuva Elina Manninen

Alkon valikoimassa on peräti kuusi suomalaisen pienvalmistajan black IPAa: Pyynikin (8,5 %) lisäksi Linden Brewery Raumalta (6,2 %), Flying Dutchman Vantaalta (5,5 %, valmistettu Belgiassa), Mallaskuun Panimo Lapualta (7,0 %), Ruosniemen Panimo Porista (6,1 %), Mallaskosken panimo Seinäjoelta (6,5 %) ja vielä Virosta Põhjalan mustan metsän IPA (7,0 %). Muista jakelukanavista on viime vuosina löytynyt mustaa IPAa esimerkiksi: Sonnisaari Panimo Oulusta (7,5 %), Kuninkaankartanon panimo Tammelasta (4,4 %), Hopping Brewsters Akaalta (6,4 %), Pyynikki mieto versio (4,7 %), Olvi Iisalmesta (4,7 %)

* Onneton sattuma – tämä perjantai 13. päivä – siinäkin mielessä, että Alkon Kuukauden Erikoisvalikoiman innostamana nyt tuli OLUTVERKON Viikon Olueksi kaksi kertaa peräkkäin ”musta-hybridi-vaalea-olut”!

Mutta: nautitaan!

pyynikinkpblackipaploVäri on tumma, musta, läpinäkymätön. Vaahto on ruskea, vankka, laidoille muodostuu risaista pitsikuviota, melko kestävä. Tuoksu on paahteinen, lakritsamainen.

Maku on täyteläinen, tuhdin hedelmämäinen, salmiakkimainen, aavistuksen sokerimainen, tasapainoinen, lähes helppo juotavuudeltaan. Olut on niin tasapainoinen, että luonteikkuuden puute yllättää maistelijan.

Ruokajuomana maksa- ja nyhtökaurapihvien sekä mustanmakkaran kanssa. Valmistajan ruokasuositus on veripalttu, harvinaiseksi käynyt tuhti perinneruoka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pyynikin Black IPA on HBF:n Vuoden Olut 2018. © Kuva: J.T. Laakso.

Valmistuksessa käytetään isoa mallasvalikoimaa: pale ale, kristalli, karamelli, suklaa, mustamallas, mallastamaton paahdettu ohra ja suklaavehnämallas. Humalalajikelista on lähes yhtä pitkä: amarillo, cascade, centennial, citra, target, saaz. 

Valmistaja on alusta saakka kutsunut tuotetta nimellä ’Cascadian dark ale’. Sekoitus on kuitenkin niin moniulotteinen, että tosissaankin etsivä löytää sieltä vain nykyisin suosittujen amerikkalaisten humalalajikkeiden yleispiirteitä: eksoottista hedelmämäisyyttä, sitrusta.

Olut on perushybridi, josta on toki tullut lähes oma oluttyyli. IPA (India Pale Ale) tarkoittaa alkuperäisesti vaaleaa (’pale’ – suom. kalpea, vaalea), joten musta (’black’) vaalea olut tuntuu uuskieliseltä kikkailulta.

Pyynikin Käsityöläispanimo tunnus 2014.

’Black IPA’ oluttyylin osoittajana on kuitenkin suosittu modernien valmistajien keskuudessa – ja ilmeisesti myös kuluttajien, koska uutuksia tulee jatkuvasti. Pyynikin versio on ollut tuotannossa vuodesta 2015 ja siitä on myös mieto vaihtoehto (4,7 %)

Tämä tuore arvio on tehty sen jälkeen kun Vuoden Olut -valinta oli tiedossa.
* Lue myös: Arvio syyskuulta 2017.  * Ja lue myös: Arvio joulukuulta 2016.

J.T. Laakso

8,5 %-til., kantavierre 20,1 °P, katkeroainepitoisuus 60 (Alko 79,0) EBU, väri > 240 (243,0) EBC, energiaa 100 ml: 80,0 kcal, tumma pintahiivaolut, suodattamaton ”black” India Pale Ale, ”Cascadian Dark Ale”. Olutmestari Tuomas Pere. Pyynikin Klassikot -sarja. Suositus tarjoilulämpötilaksi 6-10 ºC. Uutuus 2015. HBF Helsingin Olutfestivaali 2018: Vuoden Olut.

Kertalasipullo 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta 5,05 €. Hana olutravintoloissa.  

* Lue lisää: OLUTVERKON arvioita.

Mainokset

Written by Toimittaja

16.04.2018 klo 07:55

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tämä on juuri nyt vallitseva tyylisuunta. Sille voi mitään, kuten ei voinut aikanaan mitään Lapin Kullan voittokululle, Ken elää, se maistaa…

    Tykkää

    Sakari Nupponen

    16.04.2018 at 14:26


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: