OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Panimoliitto 2017: Oluenmyynti ravintoloissa kuihtunut 13,8 prosenttiin

with 2 comments

Panimoliitto tunnus

Viime vuoden (2017) aikana oluen, siiderin ja long drink -juomien myynti laski yhteensä 1,5 miljoonaa litraa eli 0,3 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti kasvoi yhteensä 7,5 miljoonaa litraa eli 2,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna eli kokonaismyynti kasvoi hivenen (+0,8 %).

Edes tiedossa ollut alkoholiveron korotus ei aiheuttanut kaupoissa tarpeeksi suurta ostohysteriaa vuoden viimeisten viikkojen aikana. Vuodenvaihteen veronkorotuksen vuoksi kaupat ostivat juomia varastoon joulukuussa, kuten tapana on ollut.

Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton tilastoissa huomioidaan jäsenyritysten myynti eli Oy Hartwall AbMBH Breweries Oy (entinen Saimaan Juomatehdas; sisältyy SJT ja Ravintolapanimo Bruuveri sekä myös Malmgårdin Panimo), Momentin Group Oy (sisältää maahantuonnin: Servaali International, BrewSeeker sekä Mallaskosken panimon tuotteiden myynnin), Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab. Tilastot sisältävät yhtiöiden oman tuotannon kotimaan myynnin lisäksi maahantuonnin myyntiluvut.

Olutta, siideriä, long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin vuonna 2017 yhteensä 761,9 miljoonaa litraa. Kokkonaismyynti kasvoi 6,0 miljoonaa litraa eli 0,8 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna.

– Matkustajatuonnin laskeva suuntaus on saatava pysyväksi, Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa vaatii. – Lisäksi on pohdittava panimojuomien verotuksen laskua pienin askelin kohti Viron tasoa, varsinkin kun Viro empii ja peruuttaa jo päättämiään veronkorotuksia.

Panimoliiton mukaan viime vuodet ovat olleet panimojuomien myynnissä historian huonoimpia. Kotimaanmyynti oli pienimmillään vuosina 2015-2016 ja vuonna 2017 kokonaismyynti kohentui vain 0,8 prosenttia. Näitä vuosia kehnompi myynti on ollut viimeksi vuonna 1997.

Matkustajatuonti rokottaa ravintolamyyntiä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemän, puhelinhaastatteluihin perustuvan arvion mukaan matkustajatuonti väheni viime vuonna. Oluen, siiderin ja LD-juomien tuonti rajakaupasta on arvion mukaan silti edelleen lähes 50 miljoonaa litraa.

Rajakaupalla on ollut Elina Ussan mielestä vaikutusta koko kotimaanmyynnin lisäksi erityisesti oluen anniskelumyyntiin. Panimoliiton jäsenyritysten oluenmyynnin osuus kotimaassa myydystä oluesta ravintoloissa oli viime vuonna enää vain 13,8 prosenttia. Kymmenen vuotta sitten osuus oli 19,1 prosenttia ja kaksikymmentä vuotta sitten jopa 29,4 prosenttia.

– Kuihtuvan kehityksen muuttamiseksi on ravintoloiden kilpailukykyä parannettava laskemalla anniskelun arvonlisäveroa ravintolaruoan kanssa samalle tasolle, Ussa ehdottaa.

PANIMOLIITTO: PANIMOJUOMIEN KOTIMAANMYYNTI VUONNA 2017

Juoma 2017 2016 Muutos Muutos
  milj. l. milj. l. milj.l. %
Olut 380,0 382,9 -2,9 -0,8
Siideri 29,1 29,1 0,0 -0,01
Long drinkit 37,0 35,6 1,4 4,0
Virvoitusjuomat 240,7 234,8 5,9 2,5
Kivennäisvedet 75,2 73,6 1,6 2,2
Kokonaismyynti 761,9 756,0 6,0 0,8

Written by Toimittaja

09.03.2018 klo 10:01

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ravintolassa myydyn oluttuopin hinnassa veroja lähes kolmannes. Anniskelun arvonlisäveron alentamisella kilpailukykyä alalle.

    Tykkää

    MaRa ry

    12.03.2018 at 15:08

  2. Ongelmat alkavat noin vuoden sisällä kun starttirahat on pumpattu loppuun – vuosien 1968 – 1972 ongelmat peilautuvat!

    Tykkää

    Jouko Kääriäinen

    09.03.2018 at 22:29


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: