Panimoliitto 2017: Oluenmyynti ravintoloissa kuihtunut 13,8 prosenttiin
Viime vuoden (2017) aikana oluen, siiderin ja long drink -juomien myynti laski yhteensä 1,5 miljoonaa litraa eli 0,3 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti kasvoi yhteensä 7,5 miljoonaa litraa eli 2,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna eli kokonaismyynti kasvoi hivenen (+0,8 %).
Edes tiedossa ollut alkoholiveron korotus ei aiheuttanut kaupoissa tarpeeksi suurta ostohysteriaa vuoden viimeisten viikkojen aikana. Vuodenvaihteen veronkorotuksen vuoksi kaupat ostivat juomia varastoon joulukuussa, kuten tapana on ollut.
Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton tilastoissa huomioidaan jäsenyritysten myynti eli Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy (entinen Saimaan Juomatehdas; sisältyy SJT ja Ravintolapanimo Bruuveri sekä myös Malmgårdin Panimo), Momentin Group Oy (sisältää maahantuonnin: Servaali International, BrewSeeker sekä Mallaskosken panimon tuotteiden myynnin), Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab. Tilastot sisältävät yhtiöiden oman tuotannon kotimaan myynnin lisäksi maahantuonnin myyntiluvut.
Olutta, siideriä, long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin vuonna 2017 yhteensä 761,9 miljoonaa litraa. Kokkonaismyynti kasvoi 6,0 miljoonaa litraa eli 0,8 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna.
– Matkustajatuonnin laskeva suuntaus on saatava pysyväksi, Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa vaatii. – Lisäksi on pohdittava panimojuomien verotuksen laskua pienin askelin kohti Viron tasoa, varsinkin kun Viro empii ja peruuttaa jo päättämiään veronkorotuksia.
Panimoliiton mukaan viime vuodet ovat olleet panimojuomien myynnissä historian huonoimpia. Kotimaanmyynti oli pienimmillään vuosina 2015-2016 ja vuonna 2017 kokonaismyynti kohentui vain 0,8 prosenttia. Näitä vuosia kehnompi myynti on ollut viimeksi vuonna 1997.
Matkustajatuonti rokottaa ravintolamyyntiä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemän, puhelinhaastatteluihin perustuvan arvion mukaan matkustajatuonti väheni viime vuonna. Oluen, siiderin ja LD-juomien tuonti rajakaupasta on arvion mukaan silti edelleen lähes 50 miljoonaa litraa.
Rajakaupalla on ollut Elina Ussan mielestä vaikutusta koko kotimaanmyynnin lisäksi erityisesti oluen anniskelumyyntiin. Panimoliiton jäsenyritysten oluenmyynnin osuus kotimaassa myydystä oluesta ravintoloissa oli viime vuonna enää vain 13,8 prosenttia. Kymmenen vuotta sitten osuus oli 19,1 prosenttia ja kaksikymmentä vuotta sitten jopa 29,4 prosenttia.
– Kuihtuvan kehityksen muuttamiseksi on ravintoloiden kilpailukykyä parannettava laskemalla anniskelun arvonlisäveroa ravintolaruoan kanssa samalle tasolle, Ussa ehdottaa.
PANIMOLIITTO: PANIMOJUOMIEN KOTIMAANMYYNTI VUONNA 2017
Juoma | 2017 | 2016 | Muutos | Muutos |
milj. l. | milj. l. | milj.l. | % | |
Olut | 380,0 | 382,9 | -2,9 | -0,8 |
Siideri | 29,1 | 29,1 | 0,0 | -0,01 |
Long drinkit | 37,0 | 35,6 | 1,4 | 4,0 |
Virvoitusjuomat | 240,7 | 234,8 | 5,9 | 2,5 |
Kivennäisvedet | 75,2 | 73,6 | 1,6 | 2,2 |
Kokonaismyynti | 761,9 | 756,0 | 6,0 | 0,8 |
Ravintolassa myydyn oluttuopin hinnassa veroja lähes kolmannes. Anniskelun arvonlisäveron alentamisella kilpailukykyä alalle.
TykkääTykkää
MaRa ry
12.03.2018 at 15:08
Ongelmat alkavat noin vuoden sisällä kun starttirahat on pumpattu loppuun – vuosien 1968 – 1972 ongelmat peilautuvat!
TykkääTykkää
Jouko Kääriäinen
09.03.2018 at 22:29