Panimoliitto: Oluen myynti laskenut 1,9 %
Panimojuomia myytiin Suomessa tammi-syyskuussa 2017 yhteensä 284,5 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin ja long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski hienoisesti 2,6 miljoonaa litraa eli 0,5 prosenttia. Laskua oli nimenomaan oluen myynnissä (-1,9 %). Siideriä myytiin 40000 litraa vähemmän (-0,2 %) ja LD-juomia 400000 litraa enemmän (+1,5 %) edellisen vuoden kolmeen neljännekseen verrattuna.
Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton tilastoissa huomioidaan jäsenyritysten myynti eli Momentin Group Oy (sisältää maahantuonin: Servaali International, BrewSeeker sekä Mallaskosken panimon tuoteiden myynnin), Oy Hartwall Ab, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy, MBH Breweries Oy (entinen Saimaan Juomatehdas; sisältyy SJT ja Ravintolapanimo Bruuveri sekä myös Malmgårdin Panimo) ja Oy Sinebrychoff Ab. Tilastot sisältävät yhtiöiden oman tuotannon lisäksi maahantuonnin myyntiluvut.
Panimoliiton jäsenyritykset myivät alkoholittomia juomia enemmän kuin tammi-syyskuussa 2016. Virvoitusjuomia myytiin 179,3 miljoonaa litraa (+1,2 %) ja kivennäisvesiä 58,7 miljoonaa litraa (+0,7 %).
Alkoholiveron korotus huolettaa panimoalaa
Panimoelinkeino on huolissaan ensi vuoden alussa voimaan tulevasta alkoholijuomien veronkorotuksesta. Hallituksen esityksen mukaan veronkorotuksissa on huomioitu tuleva alkoholilain uudistus. Alkoholilain kokonaisuudistus on kuitenkin edelleen keskeneräisenä eduskunnassa, eikä sen voimaantulosta ole selvyyttä.
– Uusi alkoholilaki ja veronkorotus pitäisi ehdottomasti tulla voimaan samaan aikaan. Alalla on pelko siitä, että ensin nostetaan veroja ja mitään uutta lakia ei tulekaan, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa kertoo.
– Veronkorotus uhkaa vesittää alkoholilain kokonaisuudistuksen, joka parantaisi kotimarkkinan kilpailukykyä ja hillitsisi rajakauppaa.
Veronkorotukset on suunniteltu painotettavaksi mietoihin alkoholijuomiin. Jo nyt yksityishenkilöiden tuomasta matkustajatuonnista yli 70 prosenttia on olutta, siideriä ja long drink -juomia litroina laskettuna. Koko alkoholin matkustajatuonti vastaa 80 prosenttia Alkon vuotuisesta myynnistä. Juomat tuodaan matalamman verotuksen maista, pääosin Virosta ja Latviasta.
Panimoliiton mukaan esitys veronkorotuksista on ristiriitainen pääministeri Sipilän hallituksen kärkihankeen kanssa, jonka mukaan Suomessa työn tekeminen ja teettäminen on aina kannattavaa ja Suomi on kilpailukykyinen maa, jossa yrittäminen, omistaminen ja investoiminen on nykyistä kannattavampaa.
PANIMOJUOMIEN KOTIMAANMYYNTI 1.1.−30.09.2017
Juoma | 2017 | 2016 | Muutos | Muutos |
milj. l. | milj. l. | milj. l. | % | |
Olut | 284,5 | 290,0 | -5,5 | -1,9 |
Siideri | 22,4 | 22,5 | -0,04 | -0,2 |
Long drinkit | 28,1 | 27,7 | 0,4 | 1,5 |
Virvoitusjuomat | 179,3 | 177,1 | 2,1 | 1,2 |
Kivennäisvedet | 58,7 | 58,3 | 0,4 | 0,7 |
Kokonaismyynti | 572,9 | 575,5 | -2,6 | -0,5 |
Hartwall ja Sinebrychoff toimivat Suomessa ja – ennen kaikkea – ovat Panimoliiton jäseniä.
TykkääTykkää
OlutTiedotus / J.T. Laakso
28.11.2017 at 13:21
Ai Hartwall ja Sinebrychoff on suomalaispanimoita?
TykkääTykkää
Ville Hursti
28.11.2017 at 12:08
Entä jos Virokin @VisitTalllinna laskettaisiin kotimaaksi, olisiko miinus vielä suurempi?
TykkääTykkää
Sakari Nupponen
28.11.2017 at 10:53