OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Panimoliitto tutki: Kuluttajat ovat kiinnostuneita etikettimerkinnöistä

leave a comment »

Klikkaa kuva suuremmaksi. Lähde: Panimoliitto.

Panimoliiton teettämässä Taloustutkimuksen toteuttamassa kyselyssä 86 % suomalaisista pitää valmistusaineiden merkitsemistä alkoholijuomiin erittäin tai melko hyödyllisenä. Vain 10 % vastaajista pitää merkintöjä melko tai täysin tarpeettomina.

Kolme neljästä suomalaisesta kokee energiasisällön ilmoittamisen alkoholijuomissa tarpeellisena. Naisista jopa 88 % ja miehistä 71 % pitää tietoa energiasisällöstä hyödyllisenä. Vastaajista 21 % pitää tiedon ilmoittamista melko tai täysin tarpeettomana.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on osana yhteiskuntavastuutaan suosittanut jäsenyrityksilleen jo vuodesta 2005 lähtien merkitsemään kaikkien mietojen alkoholijuomien etiketteihin ainesosaluettelon sekä vuodesta 2008 lähtien elintarvikelain mukaiset ravintoarvomerkinnät.

– Kuluttaja haluaa saada tietoa alkoholijuomien sisällöstä, mutta näiden tietojen merkitseminen alkoholijuomiin on edelleen eurooppalaisittainkin harvinaista,  Panimoliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen toteaa. – Suomalainen panimoteollisuus on edelläkävijä tuotetietojen avaamisessa.

Euroopassa panimot ovat The Brewers of Europe -järjestön opastuksella sitoutuneet vapaehtoisesti merkitsemään ainesosaluettelon ja ravintosisällön tuotepakkauksiin. Väkevistä alkoholijuomista tai viineistä kuluttaja ei Panimoliiton mukaan edelleenkään saa näitä tietoja.

Alkoholijuomien pakkausmerkinnät antavat kuluttajalle tietoa, jonka pohjalta voi tehdä tietoisia valintoja. Alkoholijuomissa ravintoarvojen ja ainesosaluettelon merkinnät ovat vapaaehtoisia. Kaikki ravintoarvot tulee kuitenkin merkitä pakkaukseen, jos myynnin yhteydessä tai etiketissä esitetään ravitsemuksellinen väite. Siksi merkinnät löytyvät esimerkiksi kevytjuomista ja gluteenittomista oluista.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 17.−22.02.2017. Tutkimukseen vastasi 1403 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita.

* Lue myös: OLUTVERKKO kokoaa arvokasta tuotetietokantaa.

Advertisements

Written by Toimittaja

15.03.2017 klo 13:08

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: