OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

OLUTVERKON keräämistä tuotetiedoista koostuu arvokas alan tietokanta

leave a comment »

OLUTVERKON lukijat ovat jo viime vuosituhannen lopulta saaneet tutkailla vertailukelpoisia tietoja oluiden, siidereiden ja long drink -juomasekoitteiden sisällöstä.

OLUTVERKON kuluttajien käytettäviksi julkaisemien testiryhmien arvioiden järjestäjä, juoma-alan uutis- ja viestintäpalvelutoimisto Suomen Olut- ja JuomaTiedotus (SJT) on pyrkinyt rakentamaan mahdollisimman tarkkaa tietokantaa tuotteista, unohtamatta testaushetken hintatietoja.

– Ravintoarvot on meille hieman uusi asia, vaikka siidereissä ja LD-juomissa nekin ovat jo pitkään olleet mukana, OlutTiedotuksen toimitustiimi pohtii.  – Varmaankin oluiden kalorit tulevat tästä lähtien mukaan.

OlutTiedotuksen tiedonkeruu ei rajoitu yleisesti käytettyyn niukkaan informaatioon: ”valmistusainekset vesi, mallas, humala, (hiiva)’.  Joskus maltaasta ilmoitetaan viljapohja (ohra, vehnä, harvemmin käytetyt ruis ja kaura). Tässäkin toki on mukana tärkeä tieto: ei lisäaineita ja humalakin ehkä aitoa, ei siis uutetta.

Käymisen kannalta välttämättömän hiivan ilmoittamatta jättäminen on jotenkin mystistä – ja voi perustua aikaan ennen 1800-luvun alkua, jolloin hiivaa ei tunnettu. Kaikki oluet kävivät siihen aikaan spontaanihiivalla, jota on kaikkialla ilmassa.

Tänään 15.03. vietetään kansainvälistä Kuluttajan oikeuksien päivää – on vietetty jo vuodesta 1983 alkaen. Päivämääräksi tuli juuri 15.3., koska ensimmäisenä merkittävänä poliitikkona USA:n presidentti John F. Kennedy kiinnitti kongressipuheessaan 15.3.1962 huomiota kuluttajain oikeuksiin.

Juomatiedoissa on kysymys myös kuluttajan oikeudesta tietää juomapakkauksen sisällöstä. Kuluttajan kannalta OlutTiedotus näkee oleelliseksi mallasviljan lajit sekä tiedon täysmaltaan käytöstä. Jos sanotaan ”mallas”, ei tarkoiteta täysmallasta. Eli mallaspohjassa on halvempia lisukkeita. Oluttyypin mukaisesti kohoavat tärkeiksi humalalajikkeet esimerkiksi India Pale Ale – ja American Pale Ale -oluiden kohdalla. Samoin katkeroainepitoisuutta kuvaava EBU (European Bitterness Units) -luku kiinnostaa  kuluttajaa.

Jako pohja- ja pintahiivaoluisiin (lager ja ale) saattaa olla menettämässä merkitystään, mutta toistaiseksi se on aivan oleellinen perustieto.

OLUTVERKON testituloksiin pyritään kaivelemaan myös mallas- ja humalalajikkeet sekä, hiivan tyyppi jos suinkin kohtuullisella vaivalla mahdollista.

Oluen valmistuspaikka on itsestäänselvästi kuluttajaa kiinnostava tieto, ja kaikki epämääräiset kiertoilmaukset ovat kuluttajan hämäämistä – vaikka lainsäädännön vaatimus täyttyisikin.

– Edelleen haluamme nostaa tekijät esille. Eli jos suinkin pystytään, ilmoitetaan aina vastuullisen oluenvalmistajan nimi.

* Lue OLUTVERKON testiryhmien arvioita    HUOM! Vuoden 2016 loppuun saakka.

OLUTVERKON tietokantaan pyritään keräämään tavallisesti seuraavat tiedot:

xx %-til., kantavierre xx °P, katkeroainepitoisuus xx EBU, väri xx EBC, tumma pohjahiivaolut, vahva lager eli bock. Suositus tarjoilulämpötilaksi xx °C. Panimomestari xx. Tuotannossa xx alkaen.
Kertalasipullo 0,33 l. / Tölkki 0,5 l. / Astia, hana 0,5 l.  Alkon vähittäismyyntihinta xx €. Anniskeluhinta xx €. Erikoisolutvalikoima xx. P.E.-pvm xx. Jakelu xx Oy, Hki.
Pisteet xx / 100.

* Lue myös: Panimoliitto tutki: Kuluttajat ovat kiinnostuneita etikettimerkinnöistä .

OlutTiedotuksen toimitustiimi
kirjurina tuottaja J.T. Laakso

Mielipidettä ei kannata hävetä, mutta voit esittää sen OLUTVERKON toimitukselle myös tällä lomakkeella:

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: