OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

OlutKansanÄänestys: ”Äijäolut” puhtaimmillaan Suomessa 2016

with 7 comments

Tänään maanantaina 07.11.2016 käynnistyvän Miesten viikon kunniaksi Olut-Suomi etsii kaikin puolin parhaiten ns. ”äijäolueksi” sopivaa panimotuotetta järjestämällä OlutKansanÄänestyksen.

Iso-Kallan Panimon uutuus American lager #44 kunnioittaa USA:n NHL-pelaajaa Nro 44, Kimmo Timosta.

Iso-Kallan Panimon uutuusolut American lager #44 kunnioittaa USA:n NHL-pelaajaa Nro 44, Kimmo Timosta.

Oluttahan on pitkään pidetty osana mieskulttuuria – ja ainakin aiemmin vielä työväenluokkaisten miesten juomana. Oluen väärinkäyttö urheilu-, moottoripyörä- ja muissa suvaitsemattomuutta lietsovissa väkivaltaisissa jengeissä on jatkoa aiemmalle mielikuvalle oluesta – ja vahvistaa sitä.

Mielikuva on haalistunut huomattavasti, kun on huomattu oluiden monipuolisuus ja -tyylisyys. Oluen käyttö ruokajuomana on tuonut hienostuneisuutta isojen tuoppien mättö -tyyliseen sottaiseen kiskomiseen. Olutlasia on sovitettu naisellisiin sormiin, joihin iso lasituoppi eikä oikeastaan pullokaan istu luontevasti.

Mutta edelleen: mikähän olisi se varsinainen miesten olut eli kärjistetysti ilmaisten ”äijäolut”? OlutKansanÄänestys ratkaisee ainakin OLUTSUOMALAISTEN näkemyksen aiheesta.

Koffin Bisse från Stadi.

Koffin Bisse från Stadi.

Käytä siis OlutKansanOikeuttasi! – ja anna ainokaisesi, äänesi.

OlutKansanÄänestys alkaa heti Taiston päivänä maanantaina (07.11.). Äänestää voi perjantaihin (11.11.) kello 20 saakka. Tulos julkistetaan Isän päivänä (su 13.11.).

Jokaisella noin 4 miljoonalla äänioikeutetulla olutsuomalaisella on käytettävänään kaksi (2) ääntä. Toivomus on, että toinen ääni annetaan jollekin oluttyylille ja toinen ennakkoon nimetylle oluelle, mutta äänet voi antaa vapaasti oman valinnan mukaan.

Äänestäjä voi antaa kannatuksensa myös muille oluille tai oluttyyleille ennalta laaditun ehdokaslistan ulkopuolelta. Ja – äänestää voi myös ulkomaisia oluita, joskin tullakseen hyväksytyksi niiden on oltava helposti saatavilla Suomessa.

* HUOM! Selostus / keskustelu jatkuu äänestyslomakkeen alapuolella!

 

Mitä ominaisuuksia ”äijäoluella”on puhtaimmillaan?

Äänestyksen järjestäjäryhmä pohdiskeli määritelmiä ja ominaisuuksia miesten oluelle ja ”äijäoluelle”. Äänioikeutetut voivat mieluusti jatkaa keskustelua. Tämä on hyvin oleellinen aihe, jos halutaan edistää oluen asemaa juomakulttuurin kehittämisessä. HWL Karjala 2014 virallinen jääkiekkokisaolut

– Helposti juotavaa, kylmää, mielellään ei juuri makuja.
– Vahvaa, vaikuttavaa (eli humaltumisjuomaa).
– Ei runsaasti kitkeryyttä (eli katkeromaisuutta), ei paksuutta (eli tuhtia mallaspohjaa).
– Ei kovin kuiva, mieluummin makeaan kallellaan.
– Sopii juotavaksi suoraan tölkistä tai pullosta, jotka rutistetaan ja heitetään siruiksi maahan, mieluiten kokonainen monipakkaus, jotta voidaan jättää pakkauskartonki revittynä nautintopaikalle.Olut miehen paras ystava t-paita
– Kävellessä kaupungilla / luonnossa tölkistä juodaan vain noin 3/4 ja loput heitetään kosteana roskana pois. Missään nimessä tölkkiä, pulloa ja pakkauskartonkia ei viedä palautusautomaattiin eikä läheiseenkään roska-astiaan.
– Sopii yhteen olut- ja urheilu-, ase-, auto- tai vähäpukeinen tyttö -aiheisen hauskan t-paidan kanssa.
– ”Känniääliö” -käyttäytymiseen sopiva olut on puhdaspiirteinen ”äijäolut”.
– Urheilutapahtumissa, sporttibaareissa ja muissa jengitappeluissa käytetty helposti juotava, laimea olut, joka on sen verran edullinen, että sitä voi myös roiskia vastustajan silmille.
– Etiketissä pitää olla aseita, nyrkki, henkilö urheiluasuun sonnustautuneena.

Written by Toimittaja

07.11.2016 klo 00:01

7 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kyllä, vähän vaikea voi olla noissakin jutuissa hahmottaa millä asialla ollaan. On sohimista eri suuntiin. Toisaalta Olutverkon pyrkimys puhkoa Brewcatsin markkinointikuplaa oli jollain tasolla mielenkiintoinenkin – kun siinä listattiin Suomessa jo toimivia naispanimomestareita, oltiin suorastaan tutkivan journalismin äärellä.

    Tykkää

    Olutkoira

    09.11.2016 at 22:05

  2. Olutverkolla on kyllä ollut vaikeaselkoista satiiria aiemminkin esim. Brewcatsiin liittyen, mutta joka tapauksessa tahattoman huumorin lisäksi on ollut vähän vaikea saada mitään blogista irti. Karjala 89/100 kertoo kyllä ihan riittävästi.

    Tykkää

    Teijo

    09.11.2016 at 20:14

  3. Näin on, saunan jälkeenhän juuri tarvii ravinteita. Raikasta voi olla olematta laihaa litkua.

    Tykkää

    Olutkoira

    08.11.2016 at 09:50

  4. Vieläkin näkee aika usein väitettävän, että mauton vaalea lager toimii ”saunaoluena”. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.

    Tykkää

    Arde

    08.11.2016 at 09:19

  5. Reblogged this on Kerberos616.

    Tykkää

    kerberos616

    07.11.2016 at 19:51

  6. Äänestin Äijäolut-kyselyssä Lindemans Kriekiä

    7.11.2016 / Olutkoira (Julkaistu alun perin ”Olutkoira” -sivulla. Tässä täysin samassa muodossa, ilman kuvia.)

    Miksi sinänsä harmittoman oloinen olutäänestys jäi mietityttämään, ja mitä siitä oikeastaan mietin?

    Olutverkko lanseerasi tänään Miesten viikon kunniaksi verkkokyselyn selvittääkseen, mikä oluttyyppi ja -merkki on lukijoiden mielestä äijäolut eli ”varsinainen miesten olut”. Tiedote on kirjoitettu selvästi kieli poskessa, mutta lukiessani sitä en ollut ihan varma, kummassa poskessa.

    Arkivaistolla osuu luultavasti oikeaan, jos väittää, että olut on pitkään ollut enemmän miesten kuin naisten juoma. Olutkulttuuri on ollut miehistä kulttuuria ja monet alan ammatit pitkälti miesten kansoittamia. Näihin kaikkiin käsityksiin löytyy tietenkin myös runsaasti vastaesimerkkejä eri puolilta maailmaa, ja varsinkin oluen valmistuksessa naisilla on historiallisesti ollut joinakin aikakausina miehiä tärkeämpi rooli.

    Mutta kuten Olutverkon äänestysuutisessa todetaan, useat olueen liittyvät mielikuvat ovat laajemminkin muuttuneet viime vuosina koetun olutkulttuurin murroksen myötä.

    ”Olutlasia on sovitettu naisellisiin sormiin, joihin iso lasituoppi eikä oikeastaan pullokaan istu luontevasti.” En ymmärtänyt, mitä tämä tarkoittaa. Pitääkö meidän Miesten viikon kunniaksi hiljentyä nostalgisoimaan olutta miesten omana reviirinä, juuri kun olutkulttuurin sukupuolittuneisuus on alkanut selkeästi hellittää? Tai rajata siitä erilleen jokin pienempi äijäalue, naisille sopimattomat oluet?

    Huumorissa on se vika, että kun sitä ei ymmärrä, sitä ei ymmärrä. Minulle taisi käydä tämän kisan kanssa näin. Putosin kelkasta myös uutisen loppuosassa, jossa listataan ominaisuuksia, joita äijäoluessa puhtaimmillaan on. Se ei maistu millekään, sopii känniääliökäyttäytymiseen, juotavaksi urheilutapahtumissa, sporttibaareissa ja ”muissa jengitappeluissa”, ja etiketissä pitää olla nyrkki tai ase. Jos luen oikein, tämä on satiiria, josta ei ole tarkoitus vetää hernettä nenään.

    Onhan jonkinasteinen äijäily varmaan tosiasia miesten keskinäisessä kulttuurissa, ja moni katsoo aiheelliseksi äijäillä tilanteessa kuin tilanteessa. Saunailloissa ja pukuhuoneissa puhutaan usein eri juttuja riippuen siitä, kumpi kirjain ovessa lukee, mutta jutut jäävät sinne. Entä kun valitsemme – vaikka kieli poskessa – virallista miesten olutta? Äänestys on ehkä vilpitön nyökkäys viattomaksi koetun äijäkulttuurin suuntaan. Mutta rajataanko samalla joku tai jotkut symbolisesti tämän olutyhteisömme ulkopuolelle?

    Ei tuota äänestystä varmaan olekaan näin vakavaksi asiaksi tarkoitettu. En vain itse ole osannut koskaan mieltää maailmaa kovin vahvasti mars- ja venus-akseleilla, ja ehkä sen takia tämä väsytti enemmän kuin huvitti. Ei jaksaisi nähdä maskuliinisia raja-aitoja enää vuonna 2016 pystytettävän oluen ympärille oikeastaan huumorin varjollakaan. Riittää, että joidenkin isojen lager-merkkien mainonta on jämähtänyt 1990-luvun lad-kulttuuriin, ja mainonnan ironisuus ei vähennä sen typeryyttä.

    Hyvään olueen keskittyvällä sivustolla tuollaisen satiirin voisi kai tulkita niinkin, että tiedostavat olutmiehet ja -naiset nauravat yhdessä toivottomille kännimökeltäjille, joista ei saa ikinä koulittua fiksuja craft beerin juojia. (Paitsi jos se on niin vahvaa että on pakko juoda vaikka irvistäen.) Silloin siirryttäisiin sukupuolipolitiikasta sosiologian ja sosiaalipolitiikan suuntaan.

    Tämän takia pähkäilin myös hieman tiedotteessa mainittua yhteyttä Miesten viikkoon. Viikko on kampanja, jonka tavoitteisiin näyttää kuuluvan huomion kiinnittäminen miehiin kohdistuvaan väkivaltaan. Tuota väkivaltaa koetaan ja aiheutetaan usein päihtyneenä. Myös miesten syrjäytymisestä puhuminen kuuluu tällaisia tempauksia järjestävien miesasiaihmisten agendalle, ja yksi syrjäytymisenkin tavallinen syy on alkoholi.

    Äijäolutkyselyyn liittyvässä toisessa Olutverkon uutisessa esitellään Karjalan vahva lager viikon oluena ja vahvuutensa puolesta yhtenä todellisena äijäoluena. Heikkotasoisille vahvoille lagereille on maailmalla monia nimityksiä, jotka ovat äijäolutta vähemmän mairittelevia: hobo juice, gut rot, tramp’s central heating. Ne ovat eksyneiden miesten ja naisten juomia. En väitä, että suomalaisia vastineita käytetään yleisesti näin, mutta tämäkin assosiaatio tuli nyt mieleen.

    Pikkuvanha craft beer -maailma kaipaa ehkä silloin tällöin pientä tuuletusta sellaisilta tahoilta, jotka suhtautuvat elämään vähemmän vakavasti. (Huomatkaa edellisessä virkkeessä sana ehkä. Tuopillinen otti tämän problematiikan hyvin haltuun vastauksessaan Anthony Bourdainille.)

    Äijäolutkisan miesasiahenkinen tuuletus ei tällä kertaa allekirjoittaneelle toiminut vaan pöllytti ilman vain entistä tunkkaisemmaksi. Ainakin itselleni tämä monologini kertoo lisäksi siitä, että olutmaailman roolituksiin liittyy yhä kaikenlaista, mitä ei kuule usein sanottavan suoraan auki. Keille olut kuuluu ja miten siitä pitää nauttia? Vai onko todella jo kyse pelkästään siitä, että samat miehet ja naiset nauttivat joissain tilanteissa käsityöoluita ja toisissa “äijäoluita”?

    Tästä muistui vielä mieleeni, että minua myös rassaa aina se, kun tietyistä oluista puhutaan naisten suosikkeina. Voihan olla tilastollinen fakta, että naiset valitsevat joskus joissakin paikoissa miehiä useammin makeahkon kirsikkaoluen tai kevyen vehnäoluen. Mutta eikö kriek nyt ole siitä huolimatta oikein hyvä olut vaikka lahjaksi isälle?

    Tykkää

    Olutkoira

    07.11.2016 at 11:47

  7. Missä Lappari? Jokahisen pohojoosen äijän oma olut! kyselöö Jouni

    Tykkää

    Jouni, lappalainen (lantalainen, tosin)

    07.11.2016 at 05:27


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: