OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

K-kauppojen tiedot: Erikoisoluiden suosio on valloittamassa koko Suomen

with one comment

Kotimaisia oluita kaupan hyllyllä.

Pienpanimo-oluiden hylly saattaa olla komeaa katseltavaa nykypäivän marketissa. © Kuva: J.T. Laakso

– Pienpanimo- ja erikoisoluiden myynnin kehitys on ollut alkuvuonna yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna, Keskon tänään (ti 5.7.2016) julkistama Plussa-asiakkaiden ostosdata -yhteenveto kertoo.

Erikoisoluiden tarjonta kasvaa koko ajan ja suosituimmiksi ovat osoittautuneet alet, pale alet ja IPAt. Myös inkiväärioluiden kysyntä on selvässä kasvussa koko Suomessa.

K-Plussa-asiakkaiden ostosdatan mukaan pienpanimo- ja erikoisoluita ostetaan eniten Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa, Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla.

– Etenkin isoissa kaupungeissa, kuten Helsingissä, Turussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Oulussa erikoisoluita ostetaan paljon, Keskon päivittäistavarakaupan virvoitus- ja panimotuotteista vastaava ostopäällikkö Taina Ellimäki sanoo. – Kauppojen valikoimassa saattaa olla satojakin pienten panimoiden erikoisoluita.

Pikkukaupunki Riihimäen K-Supermarket teetti oman höyryoluen pienpanimo Hiisillä.

– Myynnin kehitys on kuitenkin suurinta tällä hetkellä suurten viisikkoa pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla. Pienpanimo- ja erikoisoluiden suosio näyttää saavuttavan hiljalleen koko Suomen, Ellimäki arvelee.

 

Myös erikoissiiderien myynti on kehittynyt hyvin jo useamman vuoden ajan. Nyt Suomeen on rantautumassa Amerikasta käsityönä valmistettujen craft-tyyppisten siiderien aalto. Erikoissiidereitä löytyy ostoskorista tänä kesänä useimmin Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan liikkeissä.

Keskon mukaan kesän suosikkijuoma on kivennäisvesi, jonka kulutus kasvaa 50 % kesäkuukausien aikana.

Alkoholittoman viinin myynti on pientä, mutta kasvua on selvästi nähtävissä. Taina Ellimäen mukaan myös muita alkoholittomia juomia kysytään kasvavassa määrin. Esimerkiksi alkoholiton juomasekoitus eli mocktail on nostanut vesien ja muiden mikserien myyntiä kuluneen kevään aikana.

Written by Toimittaja

05.07.2016 klo 13:23

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tuote kuin tuote, joka on läheltä, kotimainen ja oikealla tavalla hinnoiteltu pärjää minun ostoskorissani.

    Tykkää

    Kari Harjula

    05.07.2016 at 19:11


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: