OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Aurinkoinen alkoholipaneeli rankkasateisessa ravintolatapahtumassa

leave a comment »

Helsingin makuja -ravintolatapahtuma käynnistyi tänään (to 16.06.2016) Kansalaistorilla Helsingissä viidettä kertaa. Järjestäjä on irlantilaistaustainen Barry McNamara kotkalaisen puolisonsa Miran kanssa, joten monet käyttävätkin ulkoilmatapahtumasta nimitystä Taste of Helsinki. Rankkasateessa alkanut tapahtuma jatkuu koko loppuviikon ajan, sunnuntaihin saakka.

Avajaispäivänä Helsingin makujen oluttarjonnasta vastaava panimoyhtiö Sinebrychoff järjesti viinien ja pikkuruisten ruoka-annosten leimaamassa tapahtumassa asiapitoisen keskustelutilaisuuden alkoholipoliittisesta tilanteesta.

Paneelikeskustelun aiheena oli ajankohtaisessa hengessä: Miten hyvän kierrettä kiihdytetään – kansalaiskeskustelua vielä paremmasta juomakulttuurista.

Sinebrychoffin paneelikeskustelu alkoholipolitiikasta ja juomakulttuurista. © Kuva J.T. Laakso

Sinebrychoffin paneelikeskustelu alkoholipolitiikasta ja juomakulttuurista. © Kuva J.T. Laakso

Kuvassa paneelin keskustelijat seuraavat Sinebrychoffin uuden markkinointijohtajan Alexander Sneenin (vas) opetuksia:  helsinkiläisen Tocan ravintoloitsija Elina Valoranta, espoolaisen kauppakeskus Iso Omenan K-Citymarketin kauppias Toni Pokela, Aseman lapset ry:n toiminnanjohtaja Christian Wentzel, Ehkäisevän Päihdetyön EHYT ry:n toiminnanjohtaja Kristiina Hannula, alkoholijuomien maahantuojayhtiö Beverage Partnersin Timo Laurila, Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio sekä keskustelun varsinainen vetäjä Jaakko Tapaninen Great Point Oy:stä.

Pitkän keskustelun aikana kukaan ei koskenutkaan edessään tarjolla oleviin lähdevesipulloihin.

Jaakko Tapanisen perusideana oli kartoittaa keskustelijoiden omia kokemuksia juomakulttuurin muutoksista viimeisten vuosikymmenten aikana. Tavat ovat muuttuneet ”keskieurooppalaiseen suuntaan” huomattavin harppauksin.

Kristiina Hannula alleviivasi kulutuksen kasvua: alkoholin kulutus on kasvanut nelinkertaiseksi, naisten jopa seitsemänkertaiseksi.

Valmisteilla olevaan alkoholilain uudistukseen panelistit suhtautuivat myönteisesti. Elina Valoranta ihmetteli, tuleeko ravintoloista asiakkaan mukaan myytävä alkoholipakkaus (pullo, tölkki) avata ravintolassa vai myydäänkö se suljettuna.

Yleisö saapui telttatilaisuuteen ankarassa kaatosateessa, eräät läpimärkinä. Koffilaisten isäntien ja myönteisessä hengessä keskustelleiden panelistien ansiosta tunnelma oli kuitenkin nopeasti lämmittävän aurinkoinen.

Suomalaista, pinttynyttä, känniääliövetoista juomakulttuuria voi kuitenkin kehittää. Kenties.

– Keskustelua seurasi J.T. Laakso
Sinebrychoffin Nikolai Alkoholiton Vehnä -olutta (0,5 %), Brooklyn Breweryn Scorcher Session IPA -olutta (4,5 %) ja Sinebrychoffin Crowmoor Dark Apple -uutuussiideriä (4,7 %) siemaillen. 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: