Keskusta ratkaisi: Alkoholisäännöksiin huomattavia helpotuksia

Sinebrychoff KLarhu A (5,3 %) lasipullo
Sinebrychoffin Karhu A (5,3 %) on ns. ’vahva olut’, joka laki-uudistuksen jälkeen olisi päivittäis-tavarakaupan valikoimissa 4,6-prosentti-sen Karhun rinnalla.

Keskustan eduskuntaryhmän enemmistö on päättänyt tänään (to 19.05.2016) hyväksyä alkoholipolitiikkaan eräiden säädösten purkuja.

Valmistelun pohjana olevassa esityksessä nostetaan päivittäistavarakaupoissa myytävien oluiden, siidereiden ja lonkeroiden alkoholipitoisuuden ylärajaa 5,5 prosenttiin (nykyisin 4,7 %) riippumatta valmistustavasta – eli LD-juomakin saa olla oikea sekoite.

Laitilan Gini Long Drink (5,5 %) lasipullo.
Laitilan Gini Long Drink (5,5 %).

Pienpanimoille esitetään ulosmyyntilupaa. Nyt  pyrkimyksenä näyttää olevan saada EU:n kanssa sovittua, että ulosmyyntiin pääsevät vielä 5,5 prosenttia vahvemmatkin pienpanimotuotteet.

Yllättävin uudistus lienee sallia alkoholijuomien myyminen suoraan ravintolasta asiakkaan mukaan.

Kauppojen alkoholimyynnin aikarajoihin (9-21) ei näillä näkymin olisi tulossa muutoksia. Alkon myymälöiden sallittu aukioloaika jatkuu kello 21:een saakka nykyisestä kello 20:n rajasta.

Keskustan päätökset ovat osittain hallituskumppaneiden kokoomuksen ja perussuomalaisten tavoitteiden mukaisia. Eli niiden luulisi toteutuvan ensi vuonna esille tulevassa alkoholilain kokonaisuudistuksessa.

Keskustan eduskuntaryhmän päätöksiä esitteli puolueen varapuheenjohtaja Annika Saarikko tänään (to 19.05.2016) iltapäivällä.

OLUTtiedotus kokoaa tämän uutisen yhteyteen keskeisiä kannanottoja uuteen tilanteeseen.
* Lukijoiden kommentit ovat tervetulleita!

11 vastausta artikkeliin “Keskusta ratkaisi: Alkoholisäännöksiin huomattavia helpotuksia

  1. Herran jestas taas tätä jeesustelua.
    Olen itse kokenut erikoislääkäri (27 vuotta erikoislääkärinä) ja Hangossa oikeasti joutuu törmäämään päihteiden käyttäjiin. Siinä ei hinta tai saatavuus näyttele mitään roolia. Joka haluaa päänsä sekaisin, hankkii sen tavalla tai toisella, Ei tosin minulta. Alan olla hankolaisille tuttu, että minulta ei rauhoittavia tai kipulääkkeilä tipu ilman todellista tarvetta.
    Koviin aineisiin verrattuna nyt on huudettu Hoosiannaa kepulaisin ja lestadiolaisin ehdoin myös uutta alkoholilakia suunnitellassa aivan käsittämättömästi.
    Kepu tuntuu kääntäneen Suomilaivan syvälle sääntelyn suojeluun… Hyvästi turhan sääntelyn purku.

    Tykkää

  2. Kansan tahto on hallitusvallan perusta.

    ”Kansa hyväksyy vahvat oluet kauppoihin – myös erilliset anniskeluoikeudet halutaan historiaan”

    Tykkää

  3. Suomenmaa, Pääkirjoitus 29.5.2016 (verkkolehti)

    Väärää alko­ho­li­po­li­tiikkaa

    Presidentti Mauno Koiviston tunnetun fundeerauksen mukaan politiikka on aina väärää, siis joltakin kannalta ja joidenkin näkökulmasta.

    Alko­ho­li­po­li­tiikka on Suomessa kroonisesti väärää. Mikään uudistus ei ole tuottanut yhteisesti hyväksyttyjä positiivisia vaikutuksia.

    Onhan uusi sääntelyä purkava linjaus periaatteessa oike­an­suun­tainen.

    Ensin kokeiltiin kieltolakia, sitten tiukasti kontrolloitua vähit­täis­myyntiä ja anniskelua. Keskiolut vapautui suuressa uudis­tu­saal­lossa 60-luvun lopulla. Suomi ei perääntynyt, vaikka Ruotsi teki sen seuraukset nähtyään.

    Ehdottomana rait­tius­mie­henä tunnetun Matti Vanhasen hallitus joutui keventämään verotusta Viron-tuonnin pelossa.

    Vapaasta keskioluesta ei ole enää paluuta, mutta vahvojen oluiden ja limuviinojen tulo vapaaseen kauppaan ei saa ”oikean” alko­ho­li­po­li­tiikan serti­fi­kaattia. Tarjonnan lisääminen ja hintojen halpeneminen, mikä vapaassa kaupassa tulee tapahtumaan, lisää koetellun säännön mukaan alkoholin kulutusta ja hait­ta­vai­ku­tuksia.

    Mutta onhan uusi sääntelyä purkava linjaus periaatteessa oike­an­suun­tainen.

    Suomalaisten alko­ho­li­a­sen­teissa on havaittavissa tren­di­no­maista tervehtymistä, ja jos koko­nais­ku­lutus jatkaisi laskuaan tämänkin uudistuksen jälkeen, se olisi todella hyvä uutinen.

    Keskustelu alko­ho­li­hait­tojen kustan­nuk­sista on oma taiteen­la­jinsa. Siinä hinnoitellaan kuole­man­ta­paukset ja alko­ho­li­sai­rauk­sien hoito ja otetaan huomioon verotulot. Henkisiä vaikutuksia on mahdotonta edes yrittää hinnoitella.

    Miljardeja vilisevä tase päätyy reilusti nega­tii­vi­seksi.

    Laskelmissa ei oteta huomioon alko­ho­li­kuo­le­mista yhteis­kun­ta­ta­lou­delle tulevia säästöjä. Tällaisten ”etujen” kirjaaminen ei olisi poliittisesti korrektia.

    Monet alko­ho­li­kuo­lemat ovat keski-ikäisten tai vähän vanhempien miesten ja joskus naistenkin tapaturmista ja tappeluista aiheutuvia. Niistä ei koidu suuria tervey­den­hoi­to­kus­tan­nuksia, ja jokainen ennenaikainen kuolema vähentää eläkemenoja ja ikäihmisten sairaanhoidon kustannuksia.

    Kun tilastot itsessään ovat tunteettomia, niin tällaisiakin laskelmia olisi hyvä nähdä.

    (Julkaistaan lyhentämättömänä kokonaisuutena.)

    Tykkää

  4. Professori Pekka Puska, THL:n eläkkeellä oleva pääjohtaja julkisti mielipiteensä Suomenmaa-lehden Mielipide-palstalla perjantaina 27.05.2016 otsikolla ”Alkoholilain uudistus tuo merkittäviä haittoja”.

    Puska pitää toivottavana, että ”ennen kuin mennään lakiesitykseen, tai viimeistään eduskunnassa, uudistuksen järkevyys vielä arvioitaisiin”.

    Pekka Puska lyttää alko­ho­liu­u­dis­tuksen ­– ”Seurauksena jopa 150 kuolemaa joka vuosi”

    Jos hallituksen päätös sallia A-oluen tulo ruoka­kaup­poihin toteutuu, aiheuttaisi se joka vuosi 100-150 alkoholi­kuo­lemaa, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ex-pääjohtaja Pekka Puska arvioi.

    Samalla sairaalahoito saisi 1000–1500 asiakasta lisää. Myös muu terveys- ja sosi­aa­li­pal­ve­lujen käyttö kasvaisi.

    – Tästä kaikesta aiheutuvat lisä­kus­tan­nukset söisivät myös varsin paljon tavoiteltua sote-uudistuksen säästöä. Jos tällaiset arviot kuulostavat kovin teoreet­ti­silta, voidaan muistaa, että vastaavat arviot vuoden 2004 vero­na­len­nuksen vaikutuksista osuivat varsin hyvin kohdalleen, Puska toteaa.

    Puska olettaa laskelmissaan, että oluen myynnin kokonaismäärä ei muuttuisi, mutta joka kolmas ostettava olut olisi A-olut. Hän kirjoittaa asiasta perjantain Suomenmaan mieli­pi­de­si­vuilla.

    Puska huomauttaa, että suomalaiset tuovat juomastaan oluesta vain kahdeksan prosenttia Virosta.

    ­­– Olennaista on, mitä tapahtuu sille 92 prosentille olutta, jota ostetaan päivittäin ympäri Suomea kaupoista, huol­to­a­se­milta ja kioskeista.

    Hän toivoo, että päättäjät arvioisivat asiaa vielä kerran.

    – Olutpäätöksen vaikutukset olisivat monen seuraavan vuoden aikana ilman muuta kansan­ter­vey­del­li­sesti huomattavan haitalliset.

    Tykkää

  5. Suomenmaa 27.05.2016, Suoraan kysyen -palsta, toimittaja Risto Luodonpää:

    * Miten prosenttirajan nosto vaikuttaa alkoholin kokonaiskulutukseen, THL:n Alkoholi ja huumeet -yksikön johtava asiantuntija Esa Österberg?

    Alkoholin kulutuksen kasvu perustuu sekä litramääräiseen että myytyjen juomien keskimääräisen alkoholipitoisuuden nousuun.

    Paljonko kokonaiskulutus lopultakin lisääntyy, määräytyy suuresti siitä, miten alkoholiteollisuus ja kauppa hinnoittelevat päivittäistavarakaupoissa myytävät vahvat oluet, siiderit ja long drinkit. Myydäänkö esimerkiksi vahvaa olutta keskioluen tapaan sisäänvetotuotteena? Tai tuleeko lonkeroista ja limuviinoista erityisesti nuorille markkinoitavia juomia?

    * Mitä seurauksia alkoholin kulutuksen kasvusta yhteiskunnalle aiheutuu?

    Lakimuutoksen seurauksena Suomen kestävyysvaje ja tuottavuus heikkenevät edelleen alkoholiteollisuuden toimintavapauksien lisääntymisen kustannuksella.

    Esa Österbergin vastauksia on jonkin verran lyhennetty. Mukana olevat lauseet ovat suoraan haastattelusta.

    Tykkää

  6. SDP:n Tuula Haatainen, Kansanedustaja, Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja

    Hallituksen alkoholiuudistus on ristiriitainen

    Hallituksen esitys alkoholilainsäädännön uudistamiseksi on ristiriitainen, sillä se ei toteuta alkuperäistä tavoitetta alkoholin aiheuttamien haittojen ja yhteiskunnalle aiheutuvien kustannusten vähentämiseksi.

    Tavoite alkoholin kulutuksen siirtämisestä anniskeluravintoloihin ei toteudu, sillä ulosmyynti ravintoloista sallitaan ja mm. lapsia ja nuoria houkuttelevat limuviinat tulevat jatkossa markettien hyllylle.

    Päätökset tulevat lisäämään alkoholin käyttöä kaduilla ja kotona ravintoloiden kustannuksella. Tätä kautta alkoholihaitat tulevat lisääntymään ja terveydenhuollon menot kasvavat.

    Faktat eivät puolla päätöksiä ja esitys on näiltä osin ristiriitainen sen tavoitteiden kanssa.

    Järkevää alkoholipolitiikkaa olisi ohjata esimerkiksi verotuksen keinoin kulutusta ravintoloihin. Se olisi myös työllisyyden näkökulmasta järkevää ja samalla alkoholin liikakäytön haitat vähenisivät.

    Alkoholipoliittisia päätöksiä tehdessä olisi hyvä pitää mielessä se, että lasten ja nuorten alkoholinkäyttö on kääntynyt laskuun ja ylipäätänsä alkoholin kulutus on Suomessa vähentynyt. Suomalaiset vanhemmat osaavat arvostaa tätä tosiasiaa ja tutkimusten valossa harjoitetulla alkoholipolitiikalla on ollut merkittävä vaikutus tämän tuloksen saavuttamisessa.

    Hallituksen on syytä tehdä riippumaton selvitys esitystensä vaikutuksista ennen kuin päätökset pannaan toimeen. Lasten ja nuorten alkoholinkäyttö on edelleen vakava yhteiskunnallinen ongelma, eikä sen ratkaisemista pidä vaarantaa ideologisin perustein.

    (Julkaistu 20.05.2016 / SDP Tiedotus)

    Tykkää

  7. A-klinikkasäätiö:
    Hallituspuolueiden esitys alkoholilainsäädännön linjauksiksi kasvattaa alkoholihaittoja tuntuvasti

    A-klinikkasäätiö pitää epäonnistuneena hallituspuolueiden alkoholilain uudistusesitystä, joka tuo nelosoluet, vahvat siiderit ja lonkerot sekä ns. limuviinat myyntiin päivittäistavarakauppoihin, kioskeihin ja huoltamoille.

    Kansanterveys on unohtunut kokonaan hallituspuolueiden alkoholipolitiikan linjauksista. Esitys alkoholilain kokonaisuudistukseksi kasvattaa alkoholihaittoja tuntuvasti.

    Tutkijat ovat pitäneet yhtenä tehokkaimpana keinona alkoholihaittojen vähentämiseksi päivittäistavarakaupassa myytävän alkoholin vahvuuden alentamista, mutta hallitus on päätynyt nyt esittämään täysin päinvastaista.

    Vahvojen oluiden tuominen aikaisempaa halvempaan hintaan päivittäistavarakauppaan, kioskeihin ja huoltamoille kasvattaa kokonaiskulutusta juuri niissä tuoteryhmissä, joista enimmät terveyshaitat syntyvät. Suurin osa alkoholista juodaan jo nyt oluena.

    Limuviinojen tuominen päivittäistavarakauppaan laajentaa tuotevalikoimaa nuorten kuluttajien suosimaan suuntaan. Maissa, joissa näitä tuotteita on ollut helposti saatavilla, myös alaikäisten alkoholinkäytöstä on syntynyt ongelmia.

    Alkoholin vähittäismyyntimonopoli on ollut yksi keskeinen väline alkoholihaittojen rajoittamiseksi Suomessa. Nyt syntyneellä linjauksella hallituspuolueet kyseenalaistavat myös vähittäismyyntimonopolin oikeutuksen.

    Vahvojen oluiden tuominen päivittäistavarakauppaan, pienpanimotuotteiden markkinointimahdollisuuksien laajentaminen ja yli 5,5 prosentin oluiden ulosmyyntioikeus antavat aiheen kysyä, onko Suomen vähittäismyyntimonopoli yhteisöoikeuden mukainen.

    Suomi näyttäisi tällä linjauksella aivan erityisesti suosivan kotimaassa valmistettavaa alkoholia suhteessa tuontituotteisiin, eikä monopolin kansanterveydellinen perustelukaan vaikuta enää erityisen vakuuttavalta.

    A-klinikkasäätiö katsoo, että hallituksen olisi lakiesityksessään tehtävä erityisen huolelliset lainsäädännön vaikuttavuusarvioinnit.

    Erityisesti tulisi ennakoida kansanterveyteen sekä lapsiin, nuoriin ja perheiden hyvinvointiin aiheutuvat kasvavan alkoholinkulutuksen vaikutukset sekä esityksen yhteisöoikeudellinen hyväksyttävyys.

    Lisäksi hallituksen tulisi esittää, miten se aikoo turvata riittävän päihdekuntoutuksen saatavuuden koko maassa alkoholinkulutuksen ja alkoholihaittojen kasvaessa.

    (A-klinikkasäätiön lausunto 20.05.2016.)

    Tykkää

  8. Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Outi Mäkelä on listannut 15 muutosta, jotka neuvottelutuloksen seurauksena alkoholilakiin ovat tulossa. Mäkelä ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtajana niin ikään toimiva Sinuhe Wallinheimo edustivat kokoomusta asiasta käydyissä neuvotteluissa.

    Mäkelän lista on tässä:

    1. Kotivalmistuksen ehdot poistuvat
    2. Erilliset A- ja B-anniskeluluvat poistuvat, jatkossa pelkkä A-lupa
    3. Vuorovastaavan erityiset pätevyysvaatimukset poistuvat
    4. 16 vuotta täyttänyt saa anniskella vuorovastaavan valvonnassa
    5. Annosrajoitukset poistuvat eli tupla-annokset sallituiksi
    6. Velaksimyyntikielto poistuu
    7. Festareiden anniskelun aluerajauksia kevennetään eli ”olutkarsinat” poistuvat, ravintoloiden yhteiset anniskelualueet sallitaan
    8. Ravintola voi ”catering”-luvalla toimia millä tahansa festivaalilla pelkällä ilmoituksella eli tilapäiset luvat poistuvat
    9. Anniskelua voi jatkaa pysyvästi ilmoituksella kello 04:ään
    10. Kauppojen alkoholijuomien enimmäisvahvuus nostetaan 5,5 %:iin
    11. Pienpanimoille suoramyyntioikeus myös yli 5,5 %:n tuotteille
    12. Alkon myyntiaika pitenee arkisin tunnilla kello 21:een
    13. Valmistajat ja tukkumyyjät saavat esittää tuoteluettelonsa painotuotteena ja avoimessa verkossa
    14. Happy hour -tarjousten mainostaminen vapautetaan
    15. Laissa säädetään vientiverkkokaupasta

    Outi Mäkelän laatima lista on julkaistu Uudessa Suomessa 20.05.2016

    Tykkää

  9. Panimoliitto ja päivittäistavarakauppa tyytyväisiä

    Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa pitää sopua hyvänä ja johdonmukaisena askeleena. Ussa arveli, että vahvempien oluiden ja lonkeroiden vapaampi myynti hillitsee Viroon suuntautuvaa viinarallia tuntuvasti.

    – Vaikuttaa kaikilla tapaa oikein hyvältä ratkaisulta ja maltilliselta askeleelta kohti eurooppalaisempaa alkoholipoltiikkaa. Sillä pystytään taklaamaan viinarallia, joka on tämän hetken suurin haaste, Ussa sanoo.

    Panimoliiton ja Päivittäistavarakaupan vuonna 2013 Pellervon taloustutkimuksella teettämän selvityksen mukaan nelosoluiden tulo päivittäistavarakauppaan puolittaisi matkustajatuonnin Virosta ja lisäisi valtion verotuloja 50 miljoonaa euroa.

    Panimoliiton jäsenet ovat Ussan mukaan vielä odottelevalla kannalla nähdäkseen, toteutuvatko muutokset suunnitellusti vuodenvaihteeseen mennessä.

    – Hienosti yhteiskunta lähtee ottamaan tässä alassa olevaa potentiaalia talteen, Ussa sanoi.

    Päivittäistavarakauppa ry kiitteli myös suunnitelmaa ja uskoi Ussan tavoin sen hillitsevän matkustajatuontia.

    – Samalla terveen kilpailun edellytykset lisääntyvät, kun Alkon sijoittumisesta johtuva kilpailuhaitta lievenee, sanoi toimitusjohtaja Kari Luoto.

    Luoto harmitteli vain sitä, että alkoholin myyntiaikojen rajoitukset ovat jäämässä ennalleen.

    – Mielestämme myös alkoholin myyntiaikojen rajoituksista olisi voitu tässä yhteydessä luopua, hän sanoi.

    (Panimoliiton Elina Ussan ja PTY:n Kari Luodon haastattelulausunnot on julkaistu 19.05.2016 illalla MTV3:n verkkisivuilla.)

    Tykkää

  10. Lääkäriliitto: Vahvat oluet kuuluvat Alkoon

    Lääkäriliitto vastustaa vahvojen oluiden ja viinien tuomista vähittäiskauppoihin. Normien purkua ei tule aloittaa alkoholin vapauttamisella kansanterveydellisistä syistä.

    – Normien purkaminen terveyteen liittyvissä asioissa on perusteltua, kun se lisää terveyttä. Turvavyön käyttöpakko ja moottoripyöräilijän kypäräpakko ovat yhteiskunnan keinoja pelastaa elämää rajoittamalla yksilön vapautta. Näin on myös alkoholin myynti vain sitä varten perustetuissa kaupoissa, kuvaa Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve.

    On selvää, että alkoholia myyvät tahot haluavat vapauttaa alkoholin myynnin. Yhtä selvää on, että siitä seuraisi lisää sairautta ja kuolemia. Alkoholin grammamääräinen myynti on suorassa suhteessa sen aiheuttamiin terveysongelmiin.

    Alkoholiperäinen tauti tai tapaturmainen alkoholimyrkytys on viime vuosina noussut suomalaisten työikäisten miesten ja naisten yleisimmäksi kuolinsyyksi. Ylivoimaisesti eniten kuolemien lukumäärä on lisääntynyt 50–69-vuotiailla. (Lähde: THL)

    Jotta alkoholin terveydelle ja yhteiskunnalle aiheuttamia haittoja voitaisiin vähentää, tulee pyrkiä laskemaan sen kokonaiskulutusta. Tehokkain tapa vähentää alkoholin kulutusta on vaikuttaa sen hintaan, saatavuuteen ja markkinointiin.

    – Miltei puolet alkoholijuomien kulutuksesta on THL:n mukaan mietoja juomia, kuten olutta. Jos vahvat oluet tuodaan ruokakauppoihin, niiden kulutus ja alkoholihaittojen määrä nousevat, Pälve sanoo.

    Lääkäriliitto haluaa kohdistaa huomionsa yleisesti alkoholin perusteettoman myönteiseen imagoon yhteiskunnassa ja erityisesti lasten alkoholinkäyttöön sekä alkoholin vaikutuksiin liikenteessä, perheissä ja työelämässä.

    – Lääkärit ovat keskeisiä toimijoita torjuttaessa ja tunnistettaessa alkoholin aiheuttamaa sairautta ja kärsimystä yhteiskunnassa. Lääkärien ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten työ ei voi onnistua, jos koko yhteiskunta ei yhdessä toimi asian hyväksi. Yhteiskuntapolitiikan tulee toteuttaa vaikuttavaa terveyspolitiikkaa, Pälve toteaa.

    Tänä päivänä yksikään suomalainen ei jää paitsi tarvitsemaansa alkoholijuomaa ja tarvittaessa se toimitetaan suoraan kotiin.

    Alkoholijuomien vapauttaminen Alkosta päivittäistavarakauppaan ei toteuta yhteiskunnan terveyspoliittisia päämääriä, vaan lisää kärsimystä, sairautta ja kuolemia. Siihen ei ole terveydellistä, taloudellista eikä inhimillistä perustetta.

    (Lääkäriliiton kannanotto on julkaistu 19.5.2016)

    Tykkää

  11. Alko Oy:n kannanotto alkoholilain uudistamiseen

    Alkoholilain uudistamisen linjaukset ovat valtio-omistajan poliittinen päätös. Hallituksen esitys alkoholilain uudistamisesta valmistellaan poliittisten linjausten perusteella ja lähetetään lausuntokierrokselle. Kierroksen aikana Alko analysoi esityksen huolellisesti ja arvioi sen konkreettisia vaikutuksia yhtiön toimintaan.

    Alko kehittää toimintaansa strategian mukaisesti ja keskittyy tänä vuonna erityisesti asiakaskokemusta parantaviin hankkeisiin. Alko palvelee asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla myymälöissä ja muissa kanavissa jatkossakin.

    Alkon verkkokauppa avautuu kuluttajille marraskuussa. Asiakas voi tällöin vaivatta tilata yksittäisenkin tuotteen mihin tahansa Alkon myymälään tai noutopisteeseen. Uuden valikoimastrategian mukaisesti Alkon valikoima tulee kasvamaan vähitellen noin 10 000 tuotteeseen. Myymälöissä on asiakastarpeen mukainen valikoima ja verkkokaupasta asiakas saa helposti koko valikoiman.

    (Alko Oy:n kannanotto on julkaistu 19.05.2016)

    Tykkää

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.