OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Panimoliitto: Kotimaanmyynti laski vuonna 2015 kaikissa juomaryhmissä

with one comment

Panimoliitto tunnusKotimaisten panimoiden oluen myynti laski Suomessa viime vuoden aikana 4,1 (-8,4) miljoonaa litraa eli 1,1 (-2,1) prosenttia vuoteen 2014 verrattuna. Oluen kohdalla alamäki siis puolittui, mutta kokonaisuudessaan kaikkien panimotuotteiden yhteinen myynti kotimaassa laski entistäkin enemmän eli 2,2 prosenttia. Vuonna 2014 kokonaismyynnin lasku oli -1,7 prosenttia.

Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton tilastoissa huomioidaan jäsenyritysten myynti eli Captol Invest Oy, Oy Hartwall AbOlvi Oyj, Red Bull Finland Oy, Saimaan Juomatehdas Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.

Panimojuomia myytiin vuonna 2014 yhteensä 755,0 miljoonaa litraa. Olutta myytiin 385,2 miljoonaa litraa, siideriä 29,1 miljoonaa litraa ja long drink -juomia 35,5  miljoonaa litraa.

– Hinta ja saatavuus ovat kohdallaan laivoilla ja Tallinnan satamassa. Meidän olutveromme on Viroon nähden aivan liian korkealla tasolla, että se ohjaisi ostosten tekemistä Suomeen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa toteaa. – Alkoholijuomien ohella Virosta ostetaan vaatteet ja elintarvikkeet sekä huollatetaan autot ja käydään kampaajalla. Suomi menettää valtavan määrän verotuloja.

Avaimia: Matkustajatuonti ja ravintolamyynnin arvonlisävero

Mieluummin olutta kuin väkeviä -tunnus, PaniomoliittoSuomessa 4,7-tilavuusprosenttisella oluella on veroa 1,51 euroa litralta ja Virossa 0,39 euroa litralta. Hintaeroa kasvattavat myös Suomen Viroa suurempi arvonlisävero ja pantti. Panimoliiton mukaan olutta tuodaan matkustajatuontina nelinkertainen määrä Alkossa myydyn oluen määrään nähden. Viranomaisten matkustajatuontitutkimuksen mukaan Virosta tuodusta oluesta vain kolmannes on Suomessa valmistettua.

Panimoliitto arvioi, että alkoholin yksityinen matkustajatuonti on suurempaa kuin koko Suomen alkoholin ravintolamyynti. – Oluen myynnistä ravintolamyynnin osuus oli vielä kymmenen vuotta sitten yli 20 prosenttia, kun se viime vuonna oli enää alle 15 prosenttia, Ussa painottaa.

Alkoholin arvonlisävero anniskelussa tulisi Panimoliiton mielestä laskea nykyisestä 24 prosentista 14 prosenttiin kulutuksen siirtämiseksi ravintoloihin. Sillä olisi myönteinen vaikutus ravintoloiden anniskelu- ja ruokamyyntiin sekä työllisyyteen ja siten verotuloihin.

– Alkoholipolitiikkaan tarvitaan merkittäviä uudistuksia, Ussa julistaa.

KOTIMAANMYYNTI 2015

Juoma 2015 2014 Muutos Muutos ed.
milj. l. milj. l. milj.l. vuosi %
Olut 385,2 389,3 -4,1 -1,1
Siideri 29,1 31,3 -2,2 -7,0
Long drinkit 35,5 38,7 -3,2 -8,3
Virvoitusjuomat 237,2 242,2 -5,0 -2,1
Kivennäisvedet 68,0 70,3 -2,3 -3,3
Kokonaismyynti 755,0 771,9 -16,9 -2,2

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuoma-
teollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.
Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Mainokset

Written by Toimittaja

08.03.2016 klo 09:20

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Reblogged this on Kerberos616.

    Tykkää

    kerberos616

    08.03.2016 at 16:08


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: