OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Panimoliitolta uudet mainonnan itsesääntelyohjeet

leave a comment »

Panimoala on laatinut uudistetut alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeet. Itsesäätelyohjeiden uudistaminen tuli ajankohtaiseksi, kun alkoholilain mainontapykälää muutettiin vuoden 2015 alussa. Ohjeet otettiin käyttöön ensimmäisen kerran vuonna 2008 ja niitä uudistettiin edellisen kerran vuonna 2011.

Panimoliitto tunnus– Kotimainen panimoteollisuus on panostanut markkinoinnin itsesäätelyyn jo vuosia, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa korostaa.

– Uudet mainonnan lisärajoitukset, jotka suosivat ulkomaisia toimijoita tulivat kuitenkin voimaan vuosi sitten. Ulkomailta suomalaisille suunnattua alkoholimainontaa on runsaasti, mutta ulkomaisen markkinoinnin valvonta on laissa voimatonta.

Alan omat itsesäätelyohjeet täydentävät lainsäädäntöä siltä osin, kun lain ulkopuolelle jää toimintamahdollisuuksia. Alkoholimainosten ennakkotarkastus ja vuosittainen koulutus panimoiden ja mainostoimistojen henkilöstölle ovat osa panimoalan itsesäätelyä.

Panimoala on itsesäätelyohjeissaan päättänyt, että

* Panimoala tarkistuttaa televisiomainokset ennen niiden julkistamista alan ulkopuolisista asiantuntijoista koostuvassa ennakkotarkastustoimikunnassa.
* Sen lisäksi mitä alkoholilain 33. §:ssä säädetään mainonnan kellonaikarajoista, panimoala mainostaa televisiossa sellaisien ohjelmien aikana, jolloin mainoksien kohdeyleisöstä vähintään 70 %:n voidaan kohtuudella olettaa olevan yli 18-vuotiaita.
* Panimoala mainostaa digitaalisissa kanavissa sellaisien ohjelmien aikana, jolloin mainoksien kohdeyleisöstä vähintään 70 %:n voidaan kohtuudella olettaa olevan yli 18-vuotiaita.
* Panimoliiton jäsenyritysten tuotteissa ja niiden pakkauksissa käytetään vastuullisesta alkoholin kulutuksesta viestivää kohtuullisesti.fi-tunnusta.
* Sosiaalisen median kanavissa huolehditaan ikärajan noudattamisesta kanavan tarjoamien mahdollisuuksien mukaan.
* Panimoliitto järjestää vuosittain koulutustilaisuuden jäsenyritysten viestinnän ja markkinoinnin henkilöstölle vastuullisen markkinointiviestinnän tukemiseksi.
* Mainoksissa esiintyvien henkilöiden on oltava vähintään 25 vuotta täyttäneitä.
* Panimoala ei puhu lapsista, nuorista ja aikuisista, vaan selkeästi alaikäisistä ja täysi-ikäisistä.

Panimoala on nimittänyt oman mainonnan ennakkotarkastustoimikunnan, jonka kokoonpano on nykyisin: puheenjohtaja, markkinaoikeustuomari Jussi Karttunen, Markkinaoikeus, johtava lakimies, KTL Mika Raulas, ICMI Oy, toimitusjohtaja, OTK Tuula Sario, Kuluttajaliitto sekä KTM Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto ry.

Written by Toimittaja

19.01.2016 klo 10:47

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: