Uusi olutkampanja: Kohtuullisen Oluen Päivä perjantaina
Laajapohjaista Kohtuullisen oluen päivää vietetään ensimmäistä kertaa tulevana perjantaina 18.09.2015. Suurten panimoiden aloitteessa yhteiskampanja tehostaa alkoholin kohtuukäyttöä korostavien panimokampanjoiden kattavuutta ja vaikutusta ympäri maailmaa.
Kampanjan takana on kolme maailman suurimpiin kuuluvaa panimoa – Anheuser-Busch InBev, Carlsberg ja Heineken. Tarkoituksena on luoda syyskuun kolmannesta perjantaista vuosittainen teemapäivä.
Ensimmäisellä kerralla panimot ja niiden paikalliset yhteistyökumppanit keskittyvät alkoholin haitallisen käytön vähentämiseen yhteisöissä.
– Tiedämme, että toimimalla yhdessä yhteisen Kohtuullisen oluen teemapäivän puolesta kykenemme tavoittamaan enemmän ihmisiä ja toimimaan tehokkaammin kuin yksin, ABInbev -yhtiön toimitusjohtaja Carlos Brito sanoo.
– Oluella on tärkeä rooli paikallisessa kulttuurissa ja talouselämässä ja haluamme suojella näitä yhteisöjä varmistamalla, että tuotteitamme käytetään järkevästi osana terveellisiä elintapoj, Carlsbergin toimitusjohtaja Cees ’t Hart korostaa.
– Yksittäiset panimot ottavat tosissaan roolin, joka niillä on tuotteidensa kohtuullisen käytön edistäjinä, Heinekenin toimitusjohtaja Jean-François van Boxmeer toteaa. – Alkoholin väärinkäyttö on monimutkainen yhteiskunnallinen ongelma, jonka ratkaiseminen vaatii useiden tahojen yhdessä toteuttamia tehokkaita ohjelmia. Kohtuullisen oluen päivässä yhdistyvät eri tahojen yhteistyöhalukkuus ja tahto olla osa ratkaisua toteaa.
Suomessa Panimoliitto on jo vuosia puhunut alkoholin kohtuukäytön puolesta kännikulttuuria vastaan. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toteuttaa yhdessä Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa kohtuullisesti.fi-vastuuhanketta, jolla halutaan jakaa tietoa vastuullisesta alkoholinkäytöstä sekä herätellä jokaista kuluttajaa arvioimaan omaa alkoholinkulutustaan.
Kohtuullisen oluen päivä eli amerikkalaisittain Global Be(er) Responsible Day on alunperin yhdysvaltalaisen panimojättiläisen Anheuser-Bush Inbevin kampanja, joka on järjestetty vuodesta 2010 alkaen. Englannin kielessä kampanjan tunnuksessa korostuvat sanat ’Be Responsible’ eli ’ole vastuullinen’.
Panimoiden yhteinen kampanja on nimetty muotoon Global Beer Responsibility Day, kansainvälinen oluenkulutuksen vastuullisuuden päivä.
Vastaa