OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Panimoliitto: kotimaan myynnissä lähes Nokian kokoinen pudotus

with one comment

panimoliittotunnus

Panimojuomia myytiin kotimaassa tammi-kesäkuussa 2015 yhteensä 366,3 miljoonaa litraa. Oluen (-1,5 mil.l.), siiderin (-1,1 milj.l.), long drink -juomien (-1,7 mil.l.), kivennäisvesien (+0,2 milj.l.) ja virvoitusjuomien (+2,6 milj.l.) kotimaanmyynti laski yhteensä 1,5 miljoonaa litraa eli 0,4 prosenttia.

Alkukesästä Nokian Panimo Oy erosi Panimoliiton jäsenyydestä, mikä vei tilastoista arvokkaat lähes 3 miljoonaa litraa panimojuomia vuositasolla. Nokian myynti on siis mukana vielä vuoden 2015 ensimmäisen neljänneksen osalta.

Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Captol Investin (Mallaskosken panimo), Hartwallin, Olvin, Red Bullin, Saimaan Juomatehtaan ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin. Tilastoissa ovat mukana myös jäsenyhtiöiden tuontijuomat sekä kauppaketjuille valmistetut oma merkki -juomat.

Tammi-kesäkuun tasaisesta myynnistä huolimatta tilanne on Panimoliiton mielestä huolestuttava. Juomamyynti on pitkällä aikavälillä laskenut roimasti. Vuonna 2005 tammi-kesäkuussa panimojuomien kotimaanmyynti oli vielä 407,9 miljoonaa litraa. Kymmenessä vuodessa kotimaanmyynti on laskenut 41,6 miljoonaa litraa eli yli 10 prosenttia. Samaan aikaan panimoiden työpaikoista on hävinnyt 30 prosenttia.

– Kulutusverojen korotukset ovat leikanneet kotimaan ostovoimaa pysyvästi ja samaan aikaan kotitalouksien talouskehitys on ollut vaimeaa, Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa toteaa. –  Kaupankäyntiä pitäisi ohjata verotuksella kotimaahan eikä työntää Viroon.

* Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton kokoamissa tilastoissa näkyvät Captol Invest Oy:n, Oy Hartwall Ab:n, Olvi Oyj:n, Red Bull Finland Oy:n, Saimaan Juomatehdas Oy:n ja Oy Sinebrychoff Ab:n valmistamien ja maahantuomien tuotteiden myyntiluvut kotimaassa, myös ns. kaupan omat merkit. Vuonna 1991 perustettu Nokian Panimo Oy on eronnut liiton jäsenyydestä. Tilastoissa ei ole mukana muiden tuottajien kuten pienpanimoiden myyntilukuja, ei vientimääriä eikä muiden toimijoiden tuontilukuja. Suomalaisista panimoyhtiöistä Hartwall kuuluu tanskalaiseen Royal Unibrew-panimokonserniin ja Sinebrychoff on osa tanskalaista Carlsberg-panimokonsernia. Red Bull on taustaltaan itävaltalainen.

Mainokset

Written by Toimittaja

18.08.2015 klo 09:16

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eikös se on hyvä eli pienpanimot tulevat ryminällä?

    Tykkää

    Krister A. Martell

    18.08.2015 at 18:37


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: