OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 98. päivä: Thor Bock, Suomenlinnan Panimo, Vantaa / Suomenlinna, Hki

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  98. päivänä maistellaan tuulisen kolean kevätpäivän lämmittäjäksi sopivaa suomalaisen pienpanimon bock-tyylistä käsityöolutta. Helsingin edustalla linnoitussaaressa toimiva Ravintola Suomenlinnan Panimo avataan tänään talvikauden tilausravintolakauden päättyessä. Tulevan viikonvaihteen (10.-11.04.2015) Helsingin Olutfestivaalin HBF:n turisteille oivallinen mahdollisuus tutustua pääkaupunkiin kulttuurikaupunkina.

Thor Bock, Suomenlinnan Panimo, Vantaa / Suomenlinna, Hki (6,0 %)

Pisteet 88 / 100.

Suomenlinnan Panimo Thor Bock 2014 pullo.Väri on tummahko, ruskea, läpikuultava, samea. Vaahto on valkea, niukka, tiheä. Tuoksu on mallasmainen, hennosti suklaamainen.

Maku on keskitäyteläinen, mallasmainen, leipämäinen, pehmeän makea, karamellimainen, tasapainoinen. Jälkimaussa kahvimaisuutta ja suklaamaisuutta.

Täysmallasolut on valmistettu kolmikeittomäskäyksellä. Oluen nimi Thor tulee pohjoismaisessa mytologiassa esiintyvän jumalahahmon mukaan.

Ruokajuomana vahvaluonteisten liharuokien, paistin ja padan kanssa. Sopii myös rauhaisaan nautiskeluun.

Olut valmistui helmikuussa 2014 Alkon käsityöoluiden erikoisvalikoimaan pullotuotteena. Uusia tuotantoeriä valmistui syksyn aikana olutravintoloiden hanoihin ja kevättalvella 2015 jälleen myös pullotettuna.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,0 %-til., kantavierre 15,9 p-%, katkeroainepitoisuus 33,8 EBU, väri  EBC, puolitumma pohjahiivaolut, bock, täysmallasolut.
Uutuus helmikuussa 2014 (Alkon käsityöolutvalikoima 3.2.2014 alkaen).

Kertalasipullo 0,5 l. Hana 0,5 l. Anniskeluhinta 8,00 €.

Ravintola Suomenlinnan Panimo avataan tänään 8.4.2015 kello 12 talvikauden jälkeen.
Ravintolan hanoissa ovat kauden uusi olut Saison ( %), Emanon Apa (5,2 %), Piper Wit (4,7 %)  ja Höpken Pils (4,2 %),
hinnat 3,60 € / 0,2 l., 6,60 € / 0,4 l., 8,00 € / 0,5 l. ja 24,00 € / kannu 1,6 l.
Pullossa Thor Bock (6,0 %), Helsinki Portteri (5,6 %) ja Spithead Bitter (4,5 %), hinta 8,00 € / 0,5 l.

Viapori Deli & Café (samassa rakennuksessa, Rantakasarmissa, ei ulosmyyntiä):
valikoimassa kaikki Panimon oluet joita on saatavilla pullotettuina – vaihtelee saatavuuden mukaan,
nyt: Thor Bock (6,0 %), Hoppe Ipa (6,0 %), Helsinki Portteri (5,6 %), Seth Lager (4,7 %), Piper Wit (4,7 %), Höpken Pils (4,2 %),
kaikkien hinta 6,80 € / 0,5 l. plo.
Siiderit Tinasotilas Hard Cider (7,5 %), hinta 11,00 € ja Tinasotilas Apple Cider (4,7 %), hinta 8,20 €.

Ravintola avoinna: 8.4.-30.4. ti-la 12-22 (su-ma suljettu)
* 1.5.-16.8. ma-la kello 12-22, su kello 12-18
(poikkeukset vappu su 1.5. ja Äitienpäivä su 10.5. – kaksi kattausta kello 11.30-18.00; 3.-4.5., 14. ja 17.5. suljettu, 18.-21.6. suljettu)
* 17.8.-30.8. ma-la kello 12-22 (su suljettu)
* 31.8.-30.9. ti-la kello 12-22 (su-ma suljettu)

Viaporin Deli & Café avoinna myös talvikaudella päivittäin kello 11-18
* 22.6.-2.8. ma-la kello 10-21, su kello 11-18.

Suomenlinnan Panimo tunnus, ratasTIETOA PANIMOSTARavintola Suomenlinnan Panimo avattiin vuonna 1995 ja ravintolapanimon ensimmäiset tuotteet olivat valikoimassa vuonna 1997. Toimintoja hallitsee Bitter-B Oy, jonka oluentekijä Jussi Heikkilä ja toimitusjohtaja Jari Tapanainen rekisteröivät maaliskuussa 1995. Panimo ja ravintola sijaitsevat Suomenlinnan saaressa, venäläiskaudella 1868-70 rakennetussa punertavassa Rantakasarmissa.

Yhtiö hankki toisen, isomman toimitilan panimoa varten alkukesällä 2012 Nikinmäestä Vantaalta. Panimon tuotanto kymmenkertaistui paristakymmenestä tuhannesta litrasta ja tuotteita alettiin pullottaa.

Suomenlinnan linnoitussaari on Helsingin merkittävimpiä turistikohteita. Hieno ruokaravintola vetää sitä asiakaskuntaa ja helposti ruokajuomaksi tarttuu myös paikallinen olut. Oluiden lisäksi panimo valmistaa myös siidereitä.

Ravintolassa on 80 asiakaspaikkaa, kabinettissa 20 paikkaa ja terassilla 50. Ravintola on sydäntalvella 6.1.-7.4.2015 avoinna ainoastaan tilauksesta ryhmille. Tammikuussa 2010 perustettu Viaporin Deli Oy avasi kesällä 2014 ravintolan pääsisäänkäyntiä vastapäätä ympärivuotisen (talvella klo 11-18) Viaporin Deli & Café –myymäläkahvilan, josta saa myös Suomenlinnan Panimon oluita ja siidereitä sekä vaikkapa herkullisen piknik-korin linnoitussaariretkeilijälle.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta Suomenlinnan Panimo, sekä panimo että ravintola, olivat tärkeä lisä ja orastavan olutkulttuurin avartava johdatus tyylikkään ruuan ja oluen / viinin yhteiseloon. Tampereen Plevnaa (1994 alkaen) kadehdittiin jo silloin kaikkialla ja Esplanadin Kappelissa toimi Sinebrychoffin ravintolapanimo (1993-2000) – loistavan ruuan kainalossa sekin. Panimon toiminta on kuitenkin ollut melko sisäänpäinkääntynyttä eikä resursseja juuri ole riittänyt yleisen tason odotusten täyttämiseen. Turistiasiakkaiden tyydyttäminen on vaikuttanut myös tuotteiden vaisuhkoon yleisilmeeseen. Toki ajoittain maistelija kokee iloisia yllätyksiä varsinkin pilsien ja porttereiden kohdalla. Panimon siiderit ovat erittäin korkeatasoisia maalaissiiderityylin edustajia.

Laitteisto: Suomenlinnassa 1000 litran keitto- ja mäskäyskattila, 11 kpl 1000 litran käymistankkeja, astiointilaitteet. Uudessa tilassa Nikinmäessä 6000 litran keittokattila, mäskäyskattila, 19 käymistankkia, astiointi- ja pullotuslaitteet. Vuosituotanto: olut Suomenlinnassa 20000 litraa (arvio), Nikinmäessä 150000 (arvio) / 500000 litraa (2013, panimon ilmoittama tavoite); siideri 10000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 500000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 3.

Luokitus: Uuden aallon aloilleen vakiintunut pienpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: