OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 97. päivä: Hunaja-Juhlaolut, Perhon Panimo

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 97. päivänä maistellaan nykyisin Helsingin vanhimman panimon 20-vuotisjuhlavuoden Juhlaolutta.

Perhon juhlaviikot ovat tulossa syyspuolella, mutta sitä ennenkin ravintolakoulun ravintolassa voi käydä tutustumassa monenlaisiin tyylikkäisiin makuihin.

* Perhon Ravintola avataan tänään pääsiäistauon jälkeen kello 11.
* Ravintola, baari ja kesällä myös terassi ovat avoinna
arkisin kello 11-22, lauantaisin 14-22, sunnuntaisin 11-15.
* Vappulounas 1.5. ja Äitienpäivälounas 10.5., kattaukset kello 12.00-14.30 ja
kello 15-18.
* 6.6. alkaen arkisin kello 11-15.
* Suljettu kokonaan 27.6-27.7.2015.

Hunaja JuhlaOlut, Perhon Panimo, Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu, Hki (6,5 %)

Pisteet 91 / 100.

Ravintolakoulu Perho 80 vuotta, perustettu 11.01.1935

Vuonna 2015 tulee kuluneeksi 80 vuotta Ravintolakoulu Perhon perustamisesta (1935) ja 20 vuotta Perhon Panimon perustamisesta (1995). Kautta juhlavuoden on tarjolla panimon uutuus, hunajalla maustettu juhlaolut, jonka esikuvana on pidetty saksalaista Kölnin alueen perinteistä Kölsch-oluttyyliä.

Väri on vaalea, punertavan kelta-ruskea, läpinäkyvä, samea. Vaahto on valkoinen, aluksi runsas, tiheä, laskeutuu nopeasti. Tuoksu on mallasmainen, hedelmämäinen, hennosti hunajamainen.

Maku on keskitäyteläinen, makean hunajamainen, niittykukkamainen, tyylikäs, tasapainoinen, maukas, helppo juotavuudeltaan.

Juhlaoluen valmistuksessa käytetään pääosin pilsner-mallasta, lisukkeena tumma karamellimallas tuomassa väriin syvyyttä. Humalat ovat Styrian Goldings ja East Kent Goldings.

Hunaja saadaan Perhon viidennen kerroksen mehiläistarhasta, josta parvi lentelee lähinnä kadunvarren lehmuksissa. Oluen ensimmäinen erä otettiin valikoimaan tammikuussa ja nyt (huhtikuun alussa 2015) hanassa on kolmas valmistuserä. Hunajaa käytetään varovasti (noin kaksi kiloa 90 litran keitossa), ettei se hallitse makuaromeja yksinään.

Ruokajuomana lihan, kalan ja metsän antimien kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,5 %-til., kantavierre 14,4 p-%, vaalea suodattamaton pintahiiva-ale, hunajalla maustettu täysmallasolut, Kölsch-tyylinen. Olutmestari Seppo Honkanen.

Hanassa Perhon ravintolassa, Hki, anniskeluhinta 0,5 l. 6,50 € / 0,25 l. 3,25 €.

TIETOA PANIMOSTA: Panimo on perustettu vuonna 1995, tasan 20 vuotta sitten. Nykyisin se on Helsingin vanhin panimo kuudesta toimivasta. Panimotoimintaa oli aloittamassa ylipanimomestari Boris Orlo (k. 2007) Turusta ja oluenvalmistuksesta vastasivat aluksi Antero Rohkea ja Teemu Toivonen. Sauli Jarva tuli vuonna 1996 Toivosen tilalle ja vuonna 2013 edesmenneen Rohkean tilalla on vuodesta 2012 ollut Seppo Honkanen. Panimo laitteet on valmistanut suomalainen Tankki Oy.

Olutalan luonnehdinta: Panimo on hyvin tärkeä olutkulttuurin edistämisessä. Paras mahdollisuus tutustua pienpanimon toimintaan ja oluenvalmistukseen yleensä. Henkilökunnalla on hyvät valmiudet avartaa oluenvalmistuksen saloja.

Laitteisto:  kaksi 60 litran mäskäys- ja keittokattila, kolme 180 litran (540 l.) käymistankkia. Vuosituotanto: olut 3000 litraa (panimon tieto). Kapasiteetti: olut 5000 litraa (arvio). Henkilökuntaa: 1-2 (arvio).

Luokitus: Minimaaliseksi vakiintunut pienpanimo, pääpaino opetuksellisessa (tarjoilu) toiminnassa.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: