OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 90. päivä: Savu Dubbel, Lakeuden Panimo / Mallaskoski, Seinäjoki

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 90. päivänä maistellaan alun perin eteläpohjalaisena paikallisyrityksenä aloittaneen käsityöpanimon maailmanlaajuista taidonnäytettä, modernia hybridisavuolutta.

Mallaskosken Savu Dubbel, Lakeuden Panimo Oy, Hki / Captol Invest Oy, Hki / Mallaskoski, Seinäjoki (7,2 %)

Pisteet 92 / 100.

Väri on tumma, ruskean punainen, läpikuultava, kirkas. Vaahto on ruskea, niukka, tiheä, tasainen. Tuoksu on savuinen, paahtuneen puumainen.

Maku on täyteläinen, palvilihamainen, pehmeän lämmittävästi savumainen, samalla luonteeltaan kova, lakritsamainen. Palaneen, hiillostuneen puun aromeja. Jälkimaku on lyhyt. Dubbel viittaa belgialaiseen luostariolueen – mitä tämä ei ole.

Valmistuksessa käytetään pyökkisavussa kuivatettuja Bambergin maltaita (50 %). Olut käytetään belgialaisella ale-hiivalla.

Ruokajuomana maksa- ja sipulipihvin, savustettujen ja halstrattujen silakoiden kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 7,2 %-til., kantavierre  p-%, katkeroainepitoisuus  EBU, väri  EBC, tumma pintahiivaolut, belgialaistyylinen savuolut. Suositus tarjoilulämpötilaksi  ºC. Hanauutuus maaliskuussa 2015.

Hana 0,4 l. Anniskeluhinta 7,20 €; 0,25 l. – 5,00 €. Myynti ja jakelu Servaali Oy, Hki

Mallaskoski 1921 tunnus v 2009TIETOA PANIMOSTA: Runebergin päivänä 5.2.1997 Ville-Veikko Vaaranmaa, Timo Vaaranmaa, Jyri Ojaluoma ja Samu Ekman perustivat Oy Mallaskoski Ab:n Seinäjoella ja rakensivat kaupungin tuella uuden panimon Seinäjoen Mallaskosken partaalle, perinteiselle panimopaikalle. Laitteisto hankittiin Tankki Oy:ltä Ähtäristä. Paikallispanimon toiminta alkoi lupaavasti ja – lehtihaastattelun mukaan – jo parissa vuodessa tuotanto oli 600000 litraa ja tuotemerkkejä kymmenen. Tuotantotavoite oli 2 miljoonaa litraa (silloinen pienpanimoveroalennuksen raja) viidessä vuodessa. Pubiravintolaketjua suunniteltiin ja erillinen Mallaskosken Ravintolat Oy aloitti panimoravintolan. (1999, omistaja Ville-Veikko Vaaranmaa, päätyi konkurssiin vuonna 2005.)

Vuonna 2004 yhtiön pääomistajaksi ja toimitusjohtajaksi tuli talous- ja markkinointialan ammattilainen Markus Lyyra.

Kevättalvella 2009 panimon tuotanto ja tuotemerkit siirtyivät helsinkiläiselle Captol Invest Oy:lle ja sen omistamalle Servaali Oy:lle. Käytännön tuotannon hoitamista varten helsinkiläiset perustivat Lakeuden Panimon Oy:n (aluksi muutaman kuukauden ajan Tapion Kuppi Oy). Lyyran omistama Mallaskoski-yhtiö muutti elokuussa 2009 nimekseen Liquidmedia Oy, joka toimii Markus Lyyran omistaman vantaalaisen Labbas Oy:n toiminimenä. Helsinkiin rekisteröidyn Lakeuden Panimon toimitusjohtaja on Jyri Ojaluoma, joka on alusta saakka ollut panimon olutmestari. Alkuperäinen koulutus oluenvalmistajaksi on peräisin Mustialan Maatalousoppilaitokselta Tammelasta. Ojaluoman lisäksi Samu Ekman on pysynyt mukana kaikissa vaiheissa.

Seinäjoen panimotoiminnalla ja Mallaskosken Tehtailla on kuitenkin tausta jo 20-luvulta alkaen. Johannes (Johan) Wallenius (1885-1972) perusti panimoyrityksen Tmi Joh. Wallenius Seinäjoen kunnassa (kauppala 1931, kaupunki 1960) kieltolain (1919-32) aikana vuonna 1921. Tuotanto siirrettiin Walleniuksen rakentamaan uuteen tehtaaseen Seinäjoen rannalle vuonna 1929 ja alettiin käyttää nimeä Mallaskosken Tehtaat, joka rekisteröitiin vuonna 1933 ja yhtiöitettiin vuonna 1939. Samana vuonna Bock Bryggeri Ab Vaasasta osti yhtiön osake-enemmistön. Panimotoiminta, muun muassa Kuohu –oluiden valmistus jatkui vuoteen 1965, jolloin tehdas suljettiin.

Johan Walleniuksen pojanpoika, panimoinsinööri Juhani Wallenius oli vahvana taustatekijänä, kun panimo elvytettiin vuosituhannen vaihteessa. Yli 30 vuoden takaa saatiin panimon käyttöön perinteinen Mallaskosken hiivakanta, joka on vaikuttanut tuotteiden olemukseen vahvasti.

Oluet ovat yleensä Kuohu-merkkisiä, vuonna 2013 aloitettiin myös Kuohu Valioluokka-sarja. Tuotannossa on ollut myös siidereitä (Lumous-merkillä) sekä edelleenkin LD-juomia (Longi-lonkerot). Panimo on valmistanut myös tilaustuotteita.

Nykyinen Mallaskosken Panimoravintola on erillinen Sanna Harjun (toimitusjohtaja) ja Aleksi Tammisen johtama yritys Mallastupa Oy, joka on aloittanut helmikuussa vuonna 2012. Panimoravintolassa on oman panimon hanatuotteiden ja Jyri Ojaluoman vetämien panimokierrosten lisäksi monipuolista ohjelmaa esimerkiksi Törnävän kesäteatterin kanssa. RytmiJamit ovat kerran kuukaudessa, seuraavat torstaina 2.4. ja Pienpanimoiden Oluttapahtuma pari kertaa vuodessa, seuraavat 24.-25.4. Viikonloppuisin on tarjolla brunssipöytä.

Olutalan luonnehdinta: Suomalaiselle olutkulttuurille Mallaskosken sinnikkyys on hyvin tärkeä tuki: myös maakunnissa panimotoiminta voi olla kiinnostavaa ja kannattavaa. Panimon tuotteet ovat olleet enimmäkseen päivittäistavaravalikoimien mietoja, tölkitettyjä oluita ja LD-juomia. Alkuvaiheessa Mallaskoski myös pullotti ja valmisti vahvat Kuohu-versiot Alkon valikoimiin. Nyt on jälleen alkanut tulla vahvoja hanaoluita olutravintolavalikoimiin. Syksyksi 2015 on suunnitelmissa aloittaa taas pullotus omalla pullotuslinjalla.

Laitteisto: 2000 litran keitto- ja mäskäyskattila, seitsemän 4000 litran ja kaksi 8000 litran käymistankkia. Laitteistot valmistanut Tankki Oy Ähtäristä. Tölkityslaite. Pullotuslinja tulossa syksyllä 2015. Vuosituotanto: n. 400000 litraa (panimon ilmoitus); olut 380000 litraa, LD-juomat 20000 litraa (arvio). Kapasiteetti: 500000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 5, tuotannossa; myynti, jakelu ja hallinto: Servaali Oy, Hki.

Luokitus: 1990–luvun uuden aallon paikallishenkinen pienpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: