OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 84. päivä: American Oatmeal Pale Ale, Pyynikin Käsityöläispanimo, Tre

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  84. päivänä maistellaan kotimaista käsityöolutta, joka on poikkeuksellisen laajalti saatavissa parin kuukauden ajan pääkaupunkiseudulla.

American Oatmeal Pale Ale, Pyynikin Käsityöläispanimo Oy, Tre (5,8 %)

Pisteet 87 / 100.

Väri on puolitumma, punertavan ruskea, läpinäkyvä, sameahko. Vaahto on valkoinen, niukka, tiheä, haihtuu nopeasti. Tuoksu on hedelmämäinen, aprikoosi- ja omenahillomainen.

Maku on keskitäyteläinen, kuivan katkeromainen, hedelmämäinen, aprikoosimainen, lämmetessä makeus lisääntyy, maukas, persoonallinen. Vaikuttaa ilmoitettua alkoholipitoisuutta vaimeammalta.

Ruokajuomana lihan, paistin kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 5,8 %-til., kantavierre  °Pl, katkeroainepitoisuus EBU, väri EBC, tummahko pintahiivaolut, kauraolut, pale ale. Hanauutuus maaliskuussa 2015.

Hana 0,5 l. Anniskeluhinta 7,90 €; 0,3 l. – 5,30 €. HOK-Elannon OlutHuone-ryhmän kotimainen pienpanimohanaolut maalis-huhtikuussa 2015

Pyynikin Käsityöläispanimo tunnus 2014. TIETOA PANIMOSTAPyynikin Käsityöläispanimo Oy (PKP) on perustettu 18.12.2012 ja oluenvalmistuslupa on saatu 24.05.2013. Yhtiö on ensimmäinen suomalainen yhteisörahoituksella pystytetty panimo. Osakeanti järjestettiin heti perustamisvaiheessa. Toinen osakeanti oli keväästä 2013 vuoden 2014 alkupuolelle ja juuri nyt, helmikuussa 2015 käynnistettiin kolmas osakeanti. Osakkaita on kertynyt lähes tuhat.

Porista kolmivuotiaana Pyynikintorin laitamille muuttanut Tuomas Pere alkoi suunnitella käsityöolutpanimon perustamista ravintolan yhteyteen Pyynikille. Peren ravintolayhtiö Brew Bars 101 Oy rekisteröitiin joulukuussa 2011 ja Bar 101 Beers avattiin perjantaina 13.01.2012 Metso-kirjaston ja Pyynikintorin välimaastossa (Pirkankatu 1). Käsityöläispanimo 101:n paikkaa etsiskeltiin ja samalla aloitettiin myös omien oluiden tuotanto Lapin Voima Oy -panimolla Rauman Eurassa.

Bar 101 Beers siirrettiin 1.8.2013 alkaen Pyynikin Käsityöläispanimo Oy:n haltuun. Oma panimopub kuitenkin suljettiin puolen vuoden kuluttua vuodenvaihteessa 2013/14. (Samaan huoneistoon avattiin keväällä 2014 lahtelaisen Brygga city barin omistama pub, mutta sekin lopetti toimintansa vuoden 2014 lopulla.)

Panimohuoneistoa ei löytynyt itse Pyynikiltä, mutta muutaman kilometrin päässä Ikurissa päästiin aloittamaan valmistus entisessä elintarviketeollisuusyhtiö Atrian entisessä toimitilassa alkukesällä 2013. Panimo toimi osakkaiden talkootyön varassa. Oluet olivat brittiläistyylisiä pintahiivaoluita (aleja), bittereitä ja porttereita: real ale – bitter Kuuro Majava, real ale – red ale Pirun Polkka (huhtikuussa 2014 valmistuneen oluen esiversio real alena), Musta IPA, belgialaistyylinen Kurpitsavehnä Sour Ale ja savuvehnäolut Ronya. Jo kesällä 2013 valmistettiin myös panimon ensimmäinen näkyvä menestysolut Simo Vehnäolut (4,7 % ja 5,2 % – Alko 4,44 € / 0,33 l.) tamperelaisen humoristin Simo Frangénin johdatuksella.

Vapun jälkeen 2014 Ikurin panimolla sattui tulipalo, joka aiheutti tuotannossa kolmen kuukauden tauon. Tuotteet palasivat myyntiin vasta lokakuussa 2014. Kesällä PKP osallistui kuitenkin Berliinissä Saksassa käsityöläisoluiden mestaruuskilpailuun (Global Craft Beer Awards) ja Vahvaportteri (7,0 % – Alko 5,17 € / 0,33 l.) nimettiin Maailman Parhaaksi Portteriksi.

Loppukesällä 2013 valmistettiin panimon ensimmäinen siideri. Tuomas Pere on halunnut valmistaa sahtia satakuntalaisen sahtimestarimummunsa muistoksi. Ensimmäinen Pyynikin sahti valmistettiin jo keväällä 2012 Lapin Voimalla. Vuonna 2013 julkistettiin sahtimainen, pitkään säilyvä Kataja 1086 (9,5 %) -olut (”Katajasahti”) ja vuoden 2014 lopulla Pyynikin Tumma Juhlasahti (9,5 %), jonka on suunnitellut tunnettu tamperelainen sahtimestari Harri ”Hepsu” Hepo-oja.

Ensimmäisenä toimintavuotenaan 2013 PKP valmisti 10 erilaista olutta, 120 tuotantoerää. Viime vuonna 2014 laatuja oli jo kymmeniä ja litramäärä 48000 litraa. Omien tuotemerkkien lisäksi PKP valmistaa runsaasti pieniä eriä tilaajan omia oluita.

Yhtiön liikevaihto oli 115000 € vuonna 2013 ja kohosi 201000 €:oon vuonna 2014.

Alkuvuodesta 2014 perustettiin postimyyntiyhtiö Papabeers (Perebeers OÜ, Tallinna), joka alkaa myydä verkossa oluita, aluksi ainoastaan Pyynikin tuotteita. Vuoden 2015 puolella toimitukset myös Suomeen ovat alkaneet. Papabeers suunnittelee myös myymälän avaamista Tallinnan sataman lähistölle.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta Pyynikin Käsityöläispainon toiminta on erinomaisen tärkeää. Käsityöläishenki, yhteisöllisyys, monipuolisuus ja vaihteleva, mutta pääosin laadukas tuotanto valloittavat olutalan toimijoita. PKP:n teema: Rakkaudella pantua – Paremman juomakulttuurin puolesta.

Laitteisto: 2000 litran brittiläinen keittokattila, mäskäyskattila, 5000 litran käymistankit; tulossa 2015 seitsemän 6000 litran tankkia, 20 tuhannen litran tankkia sekä tammitynnyreitä ja Nokian Panimolta hankittu pullotuslinja (vm 1969), astiointi- ja käsinpullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 48000 litraa (panimon ilmoitus), pieniä eriä siideriä ja sahtia. Kapasiteetti: olut 200000 litraa (panimon ilmoitus, kasvamassa 500000 litraan). Henkilöstö: 10, osin talkooväkeä.

Luokitus: Uusi käynnistysvaiheessa oleva pienpanimo, käsityöolutpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: