OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 80. päivä: Mufloni Stout, Beer Hunter’s Panimo, Pori

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  80. päivänä maistellaan suomalaista pienpanimo-olutta, jolla on pitkä, yli 15 vuoden historia – ja runsaasti menestystä!

Mufloni Stout, Beer Hunter’s Panimo / Ravintola Porin Steak & Whisky House Ky, Pori  (7,0 %)

Pisteet 95 / 100. Koff Portteri –asteikolla 96 / 100.

Vuoden Olut 2000, Helsingin Olutfestivaali HBF Kaapelitehtaalla huhtikuussa 2000.

Väri on tumma, musta, aivan läpinäkymätön. Vaahto on ruskehtava, niukahko, epätasaisen kuplainen, jättää pitsikuvioita lasin reunoille, kestävä. Tuoksu on paahteinen, suklaamainen.

Maku on täyteläinen, paahteinen, karhean kahvimainen, kuiva, tasapainoinen, salmiakkilakritsamainen.

Valmistuksessa käytetyt mallaslajikkeet ovat pils, karamelli ja suklaa sekä paahdettu ohra. Humalalajikkeet ovat Hallertau ja Cascade.

Ruokajuomana paahdetun ja savustetun liha- ja kalaruuan kanssa, myös jälkiruokana.

Mufloni Stout on jälleen ilmestynyt olutravintoloiden hanoihin. Oluella on suomalaiseksi pienpanimotuotteeksi pitkä – ja myös kunniakas – historia. Nykymallinen Beer Hunter’s –panimoravintola avattiin Porin torin laidalla vuonna 1998. Jo vuonna 2000 Mufloni Stout valittiin Helsingin Olutfestivaaleilla (HBF) Vuoden Olueksi 2000. Kymmenen vuotta myöhemmin heinäkuussa 2009 oluesta valmistettiin Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan isolla laitteistolla mieto versio (4,7 %) ja se pullotettiin päivittäistavarakauppamyyntiin. 20000 litran tuotantoerä vastasi siihen aikaan porilaisen ravintolapanimon koko vuoden normaalituotantoa yhdellä keitolla.

Harvakseltaan valmistetun stoutin etiketti ei liene uudistunut panimon muun ulkoasun tahtiin. Ohessa oluen alkuperäinen etiketti vuosituhannen vaihteesta.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 7,0 %-til., kantavierre  ˚Pl, katkeroainepitoisuus  EBU, väri  EBC, tumma suodattamaton pintahiivaolut, stout. Tuotannossa vuodesta 2000 (ajoittain).

Hana 0,5 l. Anniskeluhinta 8,20 €; 0,25 l. – 5,30 €

beerhunterspanimo12MlogoTIETOA PANIMOSTASinikka ja Aku Heikkinen pitivät Porissa olutbaari Riihitupaa ja perhe perusti Porin torin laidalle pubin, joka avattiin 8.4.1998. Aku Heikkinen kävi Mustialan pienpanimokurssin, mistä saatiin kipinä oluenvalmistukseen.

Mika Heikkinen otti ohjakset vanhemmiltaan vuonna 2000 ja muutti Panimoravintola Beer Hunter’s Ky:n orastavan uuden olutkulttuurin mukaiseksi laajan kansainvälisen valikoiman olutravintolaksi. Ensimmäiset omat oluet valmistettiin Teerenpelin ravintolapanimossa Lahdessa, mutta pian oman olutravintolan nurkkaan asennettiin 200 litran keittokattila. Oma käsivoimin toimiva pullotuskone hankittiin vuonna 2008.

Mika Heikkisen oluiden reseptien kehittelyssä oli mukana ylipanimomestari Boris Orlo (k. 2007), maailmankuulun Sinebrychoffin Portterin kehittäjä 1950-luvulla.

Panimo on Suomen ensimmäinen mallasviskitislaamo. Se aloitti toimintansa 8.11.2001 klo 18.00 ja 25.11.2004 pullotettiin ensimmäinen erä uusissa tammitynnyreissä kypsytettyä 3-vuotiasta Old Buck –viskiä.

Panimo- ja ravintolatoiminta laajeni uusiin tiloihin lakkautetun Porin Oluen rakennusten yhteydessä olevaan vanhaan sähkölaitokseen, jossa avattiin 4.10.2012 Ravintola Panimo. Beer Huntersin olutvalmistukseen saatiin huomattava lisäys; keittokoko oli 1200 litraa. Ravintola Panimo lakkautettiin alle kahden vuoden kuluttua, 2.8.2014 ja suuri panimo siirrettiin laitakaupungille Herralahteen. Beer Hunter’s –yrityksen nimeksi vaihtui Ravintola Porin Steak & Whisky House Ky vuoden 2009 lopussa.

Helsingin Olutfestivaali HBF nimesi Beer Hunter’sin Vuoden Olutravintolaksi vuonna 2012 ja Mika Heikkinen valittiin Vuoden 2009 Hyväksi Tuomaaksi. Talvella 2014 Heikkisestä tuli Pienpanimoliiton puheenjohtaja.

Olutalan luonnehdinta: Maamme innovatiivisempia ja rohkeimpia pienpanimoita. Toimintaa sävyttää skottilaisen BrewDogin vähintäänkin sanoissa punk-henkinen ”kapinallisuus” luutunutta olutajattelua kohtaan. BrewDog päällysti muutama vuosi sitten parikymmentä pientä erikoisolutpulloa (liikenteen uhreina menehtyneiden) pieneläinten aitoihin turkisnahkoihin ja myi erikoisuuksia 500 punnan erikoishintaan. Eipä aikaakaan kun yksi pullo oli jo annosmyynnissä Porissa! Omat Mufloni-oluet edustavat laajasti erilaisia tyylejä panimoravintolan hyvin tavanomaisten perusvaalean ja –tumman ohella ja useista erikoisistakin tuotteista tehdään uusia valmistuseriä vuosien ajan. Laatu vaihtelee edelleen. Beer Huntersin hyvä maine innostanee ostotapahtumaan enemmän kuin makukokemus toisen tuopin tilaamiseen.

Vuonna 2013 oluiden etiketit uusittiin yksinkertaisen selkeän samanlaisiksi – eikä tilaa vieläkään suotu olutkulttuurin ja –harrastuksen edistämisen kannalta oleellisten tietojen esittämiseen. BrewDogilla sentään on etikettiuudistuksen jälkeenkin ainakin aatteellista julistusta teksteissä, vaikka kiintoisaa tietoa vältelläänkin. Mika Heikkinen on ennakkoluuloton ja yritteliäs, samalla myös valmis ja kyvykäs osallistumaan ja vaikuttamaan.

Laitteisto: Ravintolassa 200 litran keittokattila, 2200 litran kypsytystankit, panimolla 1200 litran keittokattilat, 12000 litraa kypsytystankkeja, astiointi- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 50000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 100000 litraa (panimon oma ilmoitus). Keväisin valmistetaan yksi pieni keitto sahtia, kesäisin kiljua ja vakituisesti tislataan mallasviskiä.

Luokitus: Vakiintunut pienpanimo / käsityöolutpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: