OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 78. päivä: Two Bad, Panimoyhtiö Hiisi, Jyväskylä, yhteistyössä Pohjoisen Panimo Maistila, Oulu

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  78. päivänä vietetään rasisminvastaista viikkoa ja tasa-arvon päivää (Minna Canthin päivää). Suvaitsemattomuus ja rasismi ovat aikamme iljettäviä ilmiöitä, jotka vaikuttavat erityisesti erilaisten vähemmistöjen asemaan yhteisöissä. Valitettavasti myös olualalla saattaa vakava vastuullinen toiminta ajautua ääliöiden halveksimaan marginaaliin. (Tarkkailethan itseäsi ja suuntaat halveksuntasi opikein päin!)

”Mustalaispanimot” ovat olutalalla tuttuja kiertolaisia – usein hyvin kiinnostavien tuotteiden oleelliseen keskittyviä valmistajia. Englannin kielen mukavalta maistuvaa ”gypsybrewery” -käsitettä tuodaan käännöksenä Suomeenkin – ja suomeenkin. Meidän oloissamme paremmin sopii kuitenkin ”vieraspanimo” -käsite, eikös vaan. Yksi sellainen on asettumassa Oulun Toppilaan, mutta se on toiminut vieraisilla toisissa panimoissa jo lähes vuoden ajan. Maistellaan!

Two Bad, Panimoyhtiö Hiisi Oy, Jyväskylä, yhteistyössä Pohjoisen Panimo Maistila, Oulu (8,0 %)

Pisteet 90 / 100

Väri on tumma, viininpunainen, läpikuultava, samea. Vaahto on vaalea, hyvin runsas, paksu, jättää rikkonaista pitsikuviota lasin reunoille. Tuoksu on mallasmainen, marjamainen, melko vaimea.

Maku on täyteläinen, hedelmämäinen, marjamainen, kaukaa kirsikkamainen, pihkamainen. Marjat ja pihka on jännittävä yhdistelmä, ja toimii mainiosti! Tyylinluoja – mahtaako Belgiassa paljon IPA-tyylin oluita entuudestaan ollakaan? Ei ehkä aivan huippu IPA-tyylissä, mutta BIPAna pärjää.

Kaksi pahaa (”two bad”) yhdessä: belgialainen ja amerikkalainen tyyli ja ainekset sekä oululainen ja jyväskyläläinen panimotaito. Kahden pahan yhdistäminen tuottaa tässä yhteydessä hyvän tuloksen.

Belgiale on katkeroitu amerikkalaisilla Columbus- ja Galena-humalilla sekä tšekkiläisillä Saaz-humalilla.

Ruokajuomana sopii tosi hyvin syyskauden sadonkorjuuannosten kuten riistapaistin kanssa.

Pohjoisen Panimo Maistila on oululaisveljesten Joni ja Riku Harjun kotiolutpaja, joka on siirtymässä rekisteröityyn ammattimaiseen valmistukseen. Maistilan ensimmäinen myyntiolut oli keväällä (28.03.2015) valmistunut Oulun Olutseura ry Neljännesvuosisata, 25-vuotisjuhlaolut, 5,3 %, American Pale Ale. Myös se valmistettiin yhteistyössä Panimoyhtiö Hiisi Oy:n kanssa Jyväskylässä.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 8,0 %-til., kantavierre  °P, katkeroainepitoisuus 70 IBU, väri 25 EBC, tummahko pintahiivaolut, belgialaistyylinen India Pale Ale.

Hana 0,5 l. Anniskeluhinta 8,00 €; 0,3 l. – 5,00 €.

Maistila -panimo on rakenteilla vuonna 2015. TIETOA PANIMOSTAPohjoisen Panimo Maistila Oy on rekisteröity joulukuussa 2014 ja aloittelee ilmeisesti hiljakseen omaa tuotantoa. Oululaisveljekset Joni ja Riku Harju ovat tutustuneet vuosikausia oluenvalmistukseen omalla kotiolutpajallaan Oulun Alppilassa ja nyt aletaan siirtyä ammattimaiseen tuotantoon omilla laitteilla. Maistila on jo vuoden verran toiminut vieraspanimona eli tuotteita on käyty valmistamassa muissa panimoissa, vierailla laitteilla. Omaa on ollut reseptiikka ja osallistuminen valmistukseen yhteistyössä. Tällaista toimintaa kutsutaan maailmalla nimellä ”gypsybrewery” eli ”mustalaispanimo”. Joskus panimon toimintaidea voi rakentua vieraspanimovalmistukseen eli ei edes suunnitella oman panimon rakentamista.

Maistilan ensimmäinen myyntiolut valmistui maaliskuun lopulla 2014 – hieman vajaa vuosi sitten. Oulun Olutseura ry Neljännesvuosisata (5,3 %), American Pale Ale oli nimensä mukainen juhlaolut ja tarjolla oululaisissa pubeissa. Olut valmistettiin yhteistyössä Panimoyhtiö Hiisi Oy:n kanssa Jyväskylässä. Hiisin kanssa on valmistettu myös Two Bad (’kaksi pahaa’) –sarjan oluita Two Bad (8,0 %), BIPA (Belgialaistyylinen IPA) lokakuussa 2014 ja Two Bad Indian Stout (5,0 %) helmikuussa 2015. Akaan Hopping Brewsters Beer Company Oy:n kanssa on valmistettu vehnäolut Buzz to the Moon (8,3 %).

Oman panimon ensimmäinen julkinen tuote oli kuitenkin elokuussa 2014 Toppilan ravintolapäiväksi valmistettu Verstas-Vehnä (0,0 %), alkoholiton, erittäin runsaasti katkeroitu vehnäoluthybridi, joka myytiin pullotettuna.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin kehittämisen kannalta on todella tärkeää, että uusia käsityöpanimoita perustetaan myös pohjoiseen ja itään, lähelle kansalaisia. Ensimmäisten oluiden perusteella erikoiset hybridioluet ovat kiinnostavia pientuotantoeriä.

Laitteisto:  oma panimo on rakenteilla. Vuosituotanto: olut 1000 litraa (2014, arvio). Kapasiteetti: . Henkilöstö: 2.

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo pohjoisessa.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: