OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 75. päivä: Urho, Hartwall, Lahti

with one comment

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  75. päivänä maistellaan supisuomalaista vaaleaa lager-olutta ja vietetään amerikansuomalaisten USA:ssa ja Kanadassa vuonna 1956 aloittamaa St. Urho’s Day (Pyhän Urhon Päivä) -juhlaa mytologisen suomalaisen sankarin kunniaksi. Pyhimykseksi Urho pääsi urotöillään hävittämällä heinäsirkat Suomesta.

* Helsingissä maanantaina 16.3. klo 15-01: St. Urho’s Pub, Museokatu 10, Ostrobotnia. Avoinna su-ti 15-01, ke-la 15-03.

Urho, Oy Hartwall Ab, Hki / Lahden tuotantolaitos / Royal Unibrew AS, Faxe, Tanska (5,5 %)

Pisteet 93 / 100

Väri on vaalea, keltainen, punertava, kirkas. Vaahto on vaalea, kuplikas, nousee runsaana, haihtuu nopeasti, ohut kuplainen kerros kestää oluen pinnalla. Tuoksu on mallasmainen, hedelmämäinen, käynyttä kuivahedelmää, aprikoosia, luumua.

Maku on keskitäyteläinen, hedelmämäinen, aprikoosimainen, tanakka, luonteikas. Katkeroiseksi Urhoa ei voi sanoa, vaikka panimon mittaukset osoittavat peräti puolet suurempaa EBU-lukua kuin Alkon laboratorio. Juotavuudeltaan helpon oluen jälkimaku on lyhyt.

Urho on maukas, onnistunut seurustelu- ja saunajuoma. Aterialla se sopii niin kala- kuin makkararuuankin kanssa.

Urho oli vuonna 2001 valmistuneen Hartwallin Lahden tuotantolaitoksen ja jakelukeskuksen ensimmäinen uutuusolut, tuotannossa vv. 2001-08 ja uudelleen keväästä 2012 alkaen jatkuvasti tuotannossa pysyneen miedon Urhon (4,6 %) rinnalla.

Alkuvuosina Urho-pullot olivat myös ”taideolutta” – maalaustaiteellisten viinietikettien tapaan. Takaetiketeissä oli kirjailija Kari Hotakaisen muutaman lauseen mittaisia novelleja. Hartwall ei ikinä paljastanut erilaisten kertomusten määrää, joten kulttuurisuuntautuneella olutalan ihmisellä riitti etsimistä.

Urhot (4,6 % ja 5,5 %) ovat yllättävän erilaisia rinnakkain testattaessa. Mieto on vaaleampi ja kirkkaampi, valkoisempi, kestävämpi ja kauniimpi vaahdoltaan. Vahva on selvästi kiinnostavampi hedelmäisen tuoksun ja moniulotteisemman maun puolesta. Joka tapauksessa erinomaisia oluita molemmat.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 5,5 %-til., kantavierre 12,8 ºP, katkeroainepitoisuus 15 EBU (panimo: 22 EBU), väri 13,0 EBC, vaalea lager.

Tölkki 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta hinta 1,81 €, monipakkaus 12×0,33 l. Alkossa 21,80 €.

URHO: 4,6 %-til., kantavierre 10,7 ºP, katkeroainepitoisuus 18,5 EBU, väri 12,0 EBC, vaalea lager

Kierrätyslasipullo 0,33 l. Vähittäismyyntihinta 1,95 €; tölkki 0,568 l. – 3,89 €.

Pisteet 91 / 100.

HWLtunnusTIETOA PANIMOSTA: Kivennäisvesiyhtiö Hartwall Oy katsotaan perustetuksi 2.2.1836, kun vuorikomissaari, fil.tri Victor Hartwall sai tsaarinaikaiselta senaatilta luvan valmistaa ja myydä kylmiä ja lämpimiä kivennäisvesiä. Vuonna 1952 Hartwall valmisti Helsingin Olympialaisten kisavieraiden janoa sammuttamaan kaksi valmista sekoitejuomaa, Gin Long Drink ja Brandy Long Drink. Tarkoitus oli helpottaa ravintolahenkilökunnan työtaakkaa, kun sekoitus oli valmiina pullossa. Suositut ”lonkerot” olivat limonaditehtaan ensimmäiset alkoholijuomat. Panimo Hartwallista tuli varsinaisesti vuonna 1966 – 130 vuoden vesileikin jälkeen. Silloin se osti Karjala-olutta valmistavan panimoyhtiö Lappeenranta-Lauritsala Oy:n. Hankinta tehtiin sopivasti ennen 1.1.1969 voimaan tullutta keskiolutlakia. Olut kiinnosti ja yhtiö osti edelleen Auran Panimo Oy:n Turussa ja Mallasjuoma Oy:n Lahdessa. Lapissa oli perustettu Torneå Bryggeri AB vuonna 1873. Vuoteen 1958 panimon nimi oli Torneå Porter- och Ölbryggeri AB ja vuodesta 1969 Lapin Kulta Oy. Jakeluyhteistyötä Hartwallin kanssa oli jo 1960-luvun alkupuolella ja omistus siirtyi vuonna 1980. Heinekenin silloin omistama Hartwall lakkautti Tornion panimon vuonna 2010. Hartwall listautui pörssiin vuonna 1994 ja fuusioitui brittiläisen Scottish&Newcastlen Plc:n kanssa vuonna 2002. Uusi valtava tuotanto- ja logistiikkakeskus valmistui teollisuusalueelle Lahden laitamille vuonna 2003 ja perinteinen ”Malskin” panimo kaupungin keskustassa jäi muuhun käyttöön Lahden kaupungin omistuksessa. Hollantilainen Heineken ja tanskalainen Carlsberg ostivat S&N:n ja Hartwall siirtyi Heinekenin ryhmään vuonna 2008. Vuonna 2013 tanskalainen Royal Unibrew AS osti yhtiön Heinekenilta.

Tanskalaisvaiheen kahden ensimmäisen vuoden aikana panimoyhtiön johdossa on ollut jo kolme toimitusjohtajaa. Tuorein, Tapio Pajuharju aloitti joulukuussa 2014. Tuotantojohtaja on Tomas Lindfors. Jo Mallasjuomalla vuodesta 1975 toiminut pääpanimomestari Ilkka Hyttinen jäi eläkkeelle vuonna 2012. Hänen seuraajansa on Mika Mäkelä.

Oluen, LD-juomien ja kivennäisveden lisäksi Hartwall valmistaa limonadia, siideriä, energiajuomia ja mehuja. Tytäryhtiö Hartwa-Trade Oy tuo maahan viinejä ja muita juomia. Jakeluyhteistyötä on kolmen suomalaisen pienpanimon, Saimaan Juomatehtaan, Stallhagenin ja Teerenpelin kanssa.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisessä Suomessa suuren panimon tärkein tehtävä olisi osallistua toiminnan rahoittamiseen. Urheiluun miljoonia sijoittava yhtiö on olutalalla etäinen ja vieras. Panimotuotteet ovat lajissaan korkealaatuisia, mutta valitettavan – toisaalta ymmärrettävän – mielenkiinnottomia. Viimeksi kuluneen vuoden aikana panimo on tuonut markkinoille yhden uuden oluen, viskimäisen Karjala Maltti –lagerin (4,5 %, rajoitettu erä 5,8 %). Panimolla on ravintoloille Laatutuoppi-koulutusohjelma, joka näkyy lähinnä pieninä lentolehtisinä muutaman ravintolan seinällä. ”Iloisten ihmisten olutjuhla – Isojano” on järjestetty panimon pihalla Lahdessa jo vuodesta 1994.

Laitteisto: Valtavan suuri teollisuuslaitos. Vuosituotanto: olut 125 miljoonaa litraa (arvio), siiderit 20 miljoonaa litraa (arvio), LD-juomat 35 miljoonaa litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 200 miljoonaa litraa (arvio). Henkilöstö: 720.

Luokitus: Perinteinen suuri teollisuusyritys.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hyvää Pyhän Urhon Päivää!

    Tykkää

    U.K.

    16.03.2015 at 08:45


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: