OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 73. päivä: Olutmestarin Bärliineri, Sinebrychoff, Kerava

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  73. päivänä maistellaan eilen valmistunutta tyylissään Suomen Ensimmäistä, perinteistä saksalaista olutta, jonka erikoisuus on mukaan sekoitettava marjahillo tai siirappi. Heräävän kevään ja tulevan kesän takuuvarma terassisuosikki!

Olutmestarin Bärliineri, Sinebrychoff Oy, Kerava / Carlsberg Group, Kööpenhamina, Tanska (3,8 %)

Pisteet 90 / 100

Suomen ensimmäinen Berliner Weisse –tyylinen vehnäolut. Olut on tosin käytetty pohjahiivalla mutta lämpimässä, lähes pintahiivakäymislämpötilassa, +20 ºC. Tekijäryhmä oli kokeillut lähes parikymmentä kertaa pienkeitoissa erilaisia hiivoja, jonka jälkeen vasta päädyttiin lager-hiivaan. Oluen sekaan voi ravintolassa anniskeltaessa sekoittaa vadelmasiirappia, jolloin vahva hapokkuus vaihtuu marjaiseksi makeudeksi.

Bärliineri on syytä arvioida kahteen kertaan, siirapilla maustettuna ja ilman. Väri on vaaleahko, ruskean keltainen, hieman likainen, läpinäkyvä, sameahko. Tuoksu on kuivan heinämäinen, mustikkamainen, kova. Maku on jopa keskitäyteläinen, kuiva, hennosti mustikkamainen, vahvasti hapokas, luonteikas, erikoinen, kiinnostava.

Vadelmasiirapilla maustettuna väri muuttuu tumman punertavaksi, mehumaiseksi. Tuoksu on metsämäinen, marjamainen. Maku on kevyt, edelleen lähes kuiva, marjamainen, maukas, luonteikas, helppo juotavuudeltaan.

Valmistuksessa käytetään ohra- ja vehnämallasta, humalaa ja maitohappoa (C3H6O3). Maitohappokäyminen on perinteinen vihannesten säilömistapa, esimerkiksi maailmankuulut venäläiset suolakurkut ja hapankaali valmistetaan maitohappokäymismenetelmällä. Olut kuivahumaloidaan uusiseelantilaisella Pacific Gem –humalalla, joka antaa metsäistä mustikkamaisuutta aromikuvaan.

Bärliineriä on valmistettu 60000 litran kertaerä, edellisvuosina 40000 litraa. Olut on kesäinen seurusteluolut terassilla, mutta maistuu myös salaatti- ja kanaruuan kanssa.

Sinebrychoff on valmistanut Olutmestarin erikoisoluen nyt kolmatta kertaa. Edelliset olivat Mirva Kylmäkorven suunnittelema 777 IPA (5,7 %) vuonna 2013 ja Juha Sorsan vahva Vehnä (5,8 %) vuonna 2014. Sinebrychoff järjestää Olutmestari-kilpailun ravintolahenkilökunnalle taas ensi syksynä. – Uudistuksia ja oheistoimintaa on luvassa, Sinebrychoffin asiantuntija Anikó Lehtinen lupaa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 3,8 %-til., kantavierre 9,0 Plato-%, katkeroainepitoisuus 30 EBU, väri 15 EBC, vaalea pohjahiivaolut, lager, kuivahumaloitu, Berliner Weisse -tyylinen. Suositus tarjoilulämpötilaksi  ºC. Reseptin kehittelyssä mukana Heikki Vuokon ja Antti Vilpposen rinnalla Sinebrychoffin Olutmestari 2015 Jani Suomalainen, Hki. Uutuus 13.03.2015.

Hana 0,4 l. Anniskeluhinta 6,50 €. Maaliskuusta alkaen koko kesän kausihanaolut 160 olutravintolassa.

Sinebrychoff Oy tunnus 2009TIETOA PANIMOSTA: Keravalla sijaitseva Sinebrychoffin panimo on maamme suurin ja vanhin. Venäläissyntyinen Nikolai Sinebrychoff sai keisarilliselta senaatilta oluenvalmistus- ja viinanpoltto-oikeudet 13.10.1819 eli viime syksynä panimo täytti 195 vuotta. Panimotoiminta alkoi Helsingin Hietalahdessa 1820-luvulla. Vuonna 2019 vietetään siis 200-vuotisjuhlavuotta.

* Olutalan luonnehdinta: Suomen suurin panimoyhtiö on huomattavan tärkeä tuki olutkulttuurin edistämisessä. Miljoonia urheilun ylettömiin paisuneiden puitteiden tukemiseen sijoittava yhtiö on toki mukana olutkulttuurissakin monin eri tavoin: osallistuu tapahtumiin, valmistaa erikoisoluita, edistää oluttuntemusta ravintola-alalla. Kolmena vuonna ravintolahenkilökunnalle – ei siis oluentekijöile – järjestetyssä Koffin Olutmestari -kilpailussa voittaja on saanut valmistaa oman mieltytymsensä mukaisen oluen. Suuressa organisaatiossa on tietenkin mukana monenlaisia tekijöitä ja Koffinkin tärkeitä olutkulttuuripanostuksia himmentää ikäväsävyinen mahtailu. Liikaa.

Laitteisto: kymmenien tuhansien litrojen keittolaitteisto ja käymistankit. Vuosituotanto: olut 185 miljoonaa litraa (arvio). Kapasiteetti: 300 miljonaa litraa (arvio). Henkilöstö: 800.

Luokitus: Perinteinen suuri panimo, kansainvälinen omistus.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: