OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 72. päivä: Grand Cru Paques Brune, Stadin Panimo, Hki

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  72. päivänä pääsiäinen (’paques’) on vielä kolmen viikon päässä, mutta silti – onnettoman päivän, perjantai ja 13. päivä maaliskuuta, merkeissä  – maistellaan stadilaispanimon tutun oluen pääsiäisversiota.

Grand Cru Paques Brune, Stadin Panimo Oy, Helsinki  (9,0 %)

Pisteet 90 / 100

Väri on tumma, ruskea, mahonginpunainen, hennosti läpinäkyvä, kirkas. Vaahto on valkea, niukka, tiheä, keskikestävä. Tuoksu on maanläheinen, syvän marjamainen.

Maku on keskitäyteläinen, marjamainen, kirsikkamainen, viinimäinen, karamellimaisen makea.

Aiemmin tutun belgialaistyylisen oluen pääsiäisversion valmistuksessa käytetään pilsner-, kristalli- ja belgialaisia erikoismaltaita. Olut on maustettu korianterin siemenillä, lakritsanjuurella ja pomeranssin kuorella.

Katkeroainepitoisuuden huomattava ero valmistajan ja myyjän esittämissä tiedoissa kääntyy Alkon mittaajien hyväksi.

Ruokajuomana lammaspaistin ja maksapadan kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 9,0 %-til., kantavierre 20,5 (Alko: 20,1) °P, katkeroainepitoisuus 45 (28,5 EBU) IBU, väri 107 EBC, tumma, belgialaistyylinen vahva ale, suodattamaton, pullossakäyvä pintahiivaolut, pääsiäisversio. Uutuus maaliskuu 2015.

Kertalasipullo 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta 5,60 €. Hana 0,5 l. Anniskeluhinta 8,20 €.

Stadin Panimo tunnusTIETOA PANIMOSTA:  Pelialalla toimiva yrittäjä Timo Konttinen perusti neljän silloisen ystävänsä kanssa Stadin Panimo Oy:n vuonna 1998. Vastikään vietettiin siis 15-vuotisjuhlavuotta. StaPan tarkoitus oli löytää toimitila mahdollisimman läheltä Helsingin ydinkeskustaa – ja alkuvuosina se esiintyikin ahkerasti nimellä Downtown Brewery Ltd., joka sittemmin on jäänyt pois käytöstä. Toimitilaksi kuitenkin löytyi keskustan laitamilta Kyläsaaresta / Kalasatamasta purkua odotteleva Helsingin kaupungin Tukkutorin omistama 100 m² varastomakasiini, aivan merilaiturin kupeessa.

Panimo etsi vuosikausia uutta toimitilaa ja kesällä 2014 se muutti 850 metriä lähemmäs keskustaa, Suvilahden kaasutehtaan käytöstä poistettuun rakennukseen. Pian muuton jälkeen Kyläsaaren kalavarastorakennus oli jo purettu. Stadin Panimo saa uusiin tiloihin myös oman ravintolan talvella 2015 – sitä varten rekisteröitiin kuluvan vuoden ensimmäisenä arkipäivänä oma yhtiö, Stadin Panimobaari Oy.

Timo Konttinen osti kumppanien osuudet yhtiöstä ja panimo uudisti teknologiansa täysin vuonna 2009. Pintahiivaoluiden lisäksi myös pohjahiivatekniikalla käyvien lager-oluiden valmistus tuli mahdolliseksi. Toimintaideana on alusta alkaen ollut valmistaa asiakkaille (ravintoloille, kaupoille) omia oluita omilla resepteillä. 15 ensimmäisen toimintavuoden aikana Stadin Panimo onkin valmistanut 500 erilaista olutta – keskimäärin yli 30 olutta joka vuosi! Nykyisin olutvalmistuksesta vastaa Sebastian Gren.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta Stadin Panimon toiminta on tosi arvokasta. Varsinkin ensimmäisinä toimintavuosina StaPa esitteli valtavan kirjon erilaisia oluttyylejä, joita moni harrastajakaan ei ollut ikinä päässyt testaamaan. Pienen toimijan joustavuus on hyväksi olutkulttuurin edistämistä ajatellen. Panimon toiminta on hyvin rohkeaa ja itsenäistä, johon kuuluu avoin mieli ja pelottomuus tutustua uusiin haasteisiin.

Toimintaidean mukaisesti panimon tuotteet ovat todella monenkirjavia. Myös laatu vaihtelee ailahtelevasti, joskin epäpuhtaudet ja suoranaiset virheet ovat jääneet jo vuosien taakse. Kaikki oluet ovat käyneet läpi Hop Back -humaloinnin, joka vahvistaa ja tasapainottaa oluiden aromikuvaa.

StaPa on (ollut) myös sahdintekijä. Ensimmäiset tuotteet olivat Stadin Friidu – ja Stadin Kundi -sahdit (7,5 %) ja useina vuosina valmistettiin HBF-olutfestivaalille vahva Festarisahti (10 %). Uusin erikoisuus on vapuksi 2014 valmistettu Hunajasima (4,5 %).

Laitteisto: 1000 litran keittokattila, kaksi 500 litran mäskäyskattilaa, viisi 2000 litran käymistankkia, 20 kpl 1000 litran käymistankkia, astiointi- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 50000 litraa (panimon ilmoitus); 40999 litraa (2011, panimon ilmoitus); siideri 2000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 150000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: keskimäärin noin 5.

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, käsityöolutpanimo, ei merkkejä siirtymisestä pois käsityöhenkisestä toimintatavasta.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: