OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 71. päivä: Luomu IPA, Rekolan Panimo, Fiskari, Raasepori

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  71. päivänä maistellaan luomuraaka-aineisiin erikoistuneen suomalaisen pienpanimon erittäin onnistunutta uutuusolutta.

Luomu IPA, Rekolan Panimo / Malty-J Oy, Fiskari, Raasepori  (6,0 %)

Pisteet 92 / 100

Väri on puolitumma, ruskehtava, läpikuultava, samea. Vaahto on valkea, keskirunsas. Tuoksu on pihkamainen, kuivan katkeromainen, hedelmämäinen, sitrusmainen.

Maku on keskitäyteläinen, kuiva, hedelmämäinen, sitruksinen.

Olut on katkeroitu uusseelantilaisella Wakatu-humalalla.

Ruokajuomana mausteisten eksoottisten ruokien kanssa.

HOK-Elannon OlutHuoneiden juuri käynnistyneen India Pale Ale –festivaalin kiinnostavimpia ja onnistuneimpia tuotteita.

* Lue myös: HOK-Elannon OlutHuoneiden IPA-festivaali 9.-29.03.2015.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,0 %-til., kantavierre  °P, katkeroainepitoisuus  EBU, väri  EBC, puolitumma pintahiivaolut, India Pale Ale, luomuolut. Suositus tarjoilulämpötilaksi 10-12 ºC. Uutuustuote 9.03.2015.

Kertalasipullo 0,5 l. Anniskeluhinta 10,50 €. HOK-Elannon OlutHuoneiden India Pale Ale –festivaalin 9.-29.03.2015 uutuustuote. Rekolan Luomu IPA on myös Kampin Teerenpelin (Hki) Vihreet Viikot -valikoimassa 16.3.-5.4.2015.

Rekolan Panimo, Mäntsälä 2012TIETOA PANIMOSTA: Panimoyhtiö Malty-J Oy eli Rekolan Panimo on perustettu Vantaalla joulukuussa 2011. Jari Leinosen ja hänen ystävänsä Juha Kurosen haaveena oli saada kotipaikkakunnalleen, ja mieluusti vielä pääradan varressa sijaitsevaan Rekolan kaupunginosaan, laadukas pienpanimo, mahdollisesti panimoravintolan kera. Leinosen taustakoulutus on keittiömestari. Vuonna 2005 hän kävi Tammelassa Mustialan maatalousoppilaitoksen pienpanimokurssin Lassi Puupposen johdolla.

Sopiva paikka löytyi kuitenkin 40 kilometrin päästä Mäntsälästä. Melkoisen persoonattomalla teollisuusalueella ryhdyttiin tuottamaan melkoisen persoonallisia käsityöoluita.

Panimon ensimmäiset tuotteet valmistuivat alkukesällä vuonna 2012: inkivääriolut Kesäkolli (4,3 %), Amerikan Serkku –ale (4,5 %) ja kuusenkerkällä maustettu Metsän Henki (4,5 %). Kotimatkalla Rekolaan uutuustuotteet kulkivat aina mukana ostoskeskukselle juuri avatun Villapakka / Woolpack Pubin valikoimiin.

Tammikuun pakkasissa vuonna 2014 Rekolan Panimo alkoi kuitenkin muuttopuuhiin. Tarvikkeet pakattiin ja siirrettiin Länsi-Uudellemaalle Fiskarin taidekäsityöläiskylään. Tuotanto käynnistyi kevään taittuessa kesäksi ja ensimmäinen uudessa tilassa valmistunut olut oli Ruukin Juhla (4,3 %).

Panimon etiketit ja muu grafiikka on valmistunut yhdessä Lahden Muotoiluinstituutin opettajien ja oppilaiden kanssa. Oppilaat suunnittelivat 30 luonnosta, joista panimo valitsi jatkokehittelyyn Aino-Maria Vuotin suunnitelman.

Olutalan luonnehdinta: Panimo on uusien pienpanimoiden joukossa yksi kaikkein sympaattisimmista. Tuotteet painottuvat varsin mietoihin, varovaisen luonteikkaisiin hybridioluihin, joiden tyylisuuntaa valmistaja ei ole halunnut hakata kiveen ikuisiksi ajoiksi. Käyttötarkoitus ruokajuomana on oluiden suunnittelussa aina keskeistä. Ensimmäinen oikein vahva olut, belgityylinen Munkintie (6,7 %; Alko 6,82 € / 0,5 l.) valmistui loppukesällä 2012 TV-kameroiden surratessa.

Laitteisto: 1600 litran keittokattila ja mäskäyslaite, uusi Iso-Britanniasta (David Porterin PBC Brewery Installations Ltd), 1000 litran kypsytystankit Bulgariasta (Tm Inox), käsin toimivat astiointi- ja pullotuslinjat. Pullotuslinja ”Old Lady” vuodelta 1972 on hankittu Ruotsista. Vuosituotanto: olut 80000 litraa (2014 panimon ilmoitus – 70000 litraa, Alkon tieto); 45000 (2013 panimon ilmoitus); 25000 (2012, ensimmäinen vuosi, kesä-joulukuu). Kapasiteetti: olut 30000 litraa (panimon ilmoitus). Luokitus: Uusi pienpanimo / käsityöolutpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: