OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 69. päivä: Helsinki Portteri, Suomenlinnan Panimo, Vantaa / Suomenlinna, Hki

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  69. päivänä maistellaan edelleen tummia suomalaisia pienpanimoaromeja – aivan kuten viileään vuodenaikaan sopiikin.

Helsinki Portteri, Suomenlinnan Panimo, Vantaa / Suomenlinna, Hki (5,6 %)

Pisteet 91 / 100. Koff portteri –asteikolla 87 / 100

Väri on tumma, läpinäkymättömän musta. Vaahto on ruskehtava, lähes olematon. Tuoksu on lakritsainen, lievästi paahteinen.

Maku on kevyt, maltainen, lakritsainen, leipämäinen, paahteinen, hienostuneen tyylikäs, samettisen pehmeä, tasapainoinen, juotavuudeltaan helppo. Valmistusainekset ovat wiener-, ale-, karamelli- ja värimaltaat, Fuggles-humalat, hiiva ja järvivesi.

Helsinki Portterista on valmistettu muutaman kerran myös käsipumppuhanaversio eli real ale.

Portteri sopii savustetun ja grillatun kala- ja liharuuan sekä äyriäisten kanssa.

Helsinki Portteri on valmistajan pitkäaikaisimpia tuotteita ja aluksi ainoa suomalainen portteri, jolla on suomenkielinen nimi.

Helsingin edustalla Suomenlinnan saaressa Rantakasarmissa toimiva ravintola perustettiin vuonna 1995 ja ravintolapanimon ensimmäiset omat oluet valmistuivat vuonna 1997. Vuoden 2012 loppukeväällä panimoa laajennettiin uusiin tiloihin Vantaalle Nikinmäkeen ja tuotteita alettiin pullottaa. Moninkertaistunut tuotanto on entistäkin helpompi saada kuluttajalle päivittäistavarakaupassa ja ravintoloissa sekä myös Alkon myymälöissä kautta maan. Myös Helsinki Portteri on ollut ajoittain Alkon erikoisvalikoimissa.

Ravintola Suomenlinnan Panimo on sydäntalven ajan 6.1.-6.4.2015 avoinna vain tilauksesta ryhmille.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 5,6 %-til, kantavierre 15,0º Pl., katkeroainepitoisuus 34 EBU, väri 270, tumma portteri.

Kertalasipullo 0,5 l. Anniskeluhinta 7,80 €. Hanassa 0,5 l. Anniskeluhinta 7,50 €, hanassa Ravintola Suomenlinnan Panimo 0,4 l. – 6,60 €.

Suomenlinnan Panimo tunnusTIETOA PANIMOSTARavintola Suomenlinnan Panimo avattiin vuonna 1995 ja ravintolapanimon ensimmäiset tuotteet olivat valikoimassa vuonna 1997. Toimintoja hallitsee Bitter-B Oy, jonka oluentekijä Jussi Heikkilä ja toimitusjohtaja Jari Tapanainen rekisteröivät maaliskuussa 1995. Panimo ja ravintola sijaitsevat Suomenlinnan saaressa, venäläiskaudella 1868-70 rakennetussa punertavassa Rantakasarmissa.

Yhtiö hankki toisen, isomman toimitilan panimoa varten alkukesällä 2012 Nikinmäestä Vantaalta. Panimon tuotanto kymmenkertaistui paristakymmenestä tuhannesta litrasta ja tuotteita alettiin pullottaa.

Suomenlinnan linnoitussaari on Helsingin merkittävimpiä turistikohteita. Hieno ruokaravintola vetää sitä asiakaskuntaa ja helposti ruokajuomaksi tarttuu myös paikallinen olut. Oluiden lisäksi panimo valmistaa myös siidereitä.

Ravintolassa on 80 asiakaspaikkaa, kabinetti 20 paikkaa ja terassilla 50. Ravintola on sydäntalvella 6.1.-6.4.2015 avoinna ainoastaan tilauksesta ryhmille. Kesällä 2014 avattiin ravintolan pääsisäänkäyntiä vastapäätä ympärivuotinen (talvella klo 11-18) Viaporin Deli & Café –myymäläkahvila, josta saa myös Suomenlinnan Panimon oluita – pelkästään mukaan vietäväksi.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta Suomenlinnan Panimo, sekä panimo että ravintola, olivat tärkeä lisä ja orastavan olutkulttuurin avartava johdatus tyylikkään ruuan ja oluen / viinin yhteiseloon. Tampereen Plevnaa (1994 alkaen) kadehdittiin jo silloin kaikkialla ja Esplanadin Kappelissa toimi Sinebrychoffin ravintolapanimo (1993-2000) – loistavan ruuan kainalossa sekin. Panimon toiminta on kuitenkin ollut melko sisäänpäinkääntynyttä eikä resursseja juuri ole riittänyt yleisen tason odotusten täyttämiseen. Turistiasiakkaiden tyydyttäminen on vaikuttanut myös tuotteiden vaisuhkoon yleisilmeeseen. Toki ajoittain maistelija kokee iloisia yllätyksiä varsinkin pilsien ja porttereiden kohdalla. Panimon siiderit ovat erittäin korkeatasoisia maalaissiiderityylin edustajia.

Laitteisto: Suomenlinnassa 1000 litran keitto- ja mäskäyskattila, 11 kpl 1000 litran käymistankkeja, astiointilaitteet. Uudessa tilassa Nikinmäessä 6000 litran keittokattila, mäskäyskattila, 19 käymistankkia, astiointi- ja pullotuslaitteet. Vuosituotanto: olut Suomenlinnassa 20000 litraa (arvio), Nikinmäessä 150000 (arvio) / 500000 litraa (2013, panimon ilmoittama tavoite); siideri 10000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 500000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 3.

Luokitus: Uuden aallon aloilleen vakiintunut pienpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: