OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 64. päivä: Amber Ale, Maku Brewing

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan  64. päivänä maistellaan uuden suomalaisen ”maaseutupanimon” mietoa tyylikästä pintahiivaolutta.

Amber Ale, Maku Brewing / Jussi Olut Oy, Tuusula Hki  (4,5 %)

Pisteet 88 / 100.

Väri on tumma, mustanruskea, punertava, läpinäkymätön. Vaahto on valkea, ruskehtava, tiheä, jättää paksut pitsikuviot lasin reunoille, kestävä. Tuoksu on hedelmämäinen, kuivatun taatelimainen, rusinamainen.

Maku on täyteläinen, paksu, hedelmämäinen, luumumainen, taatelimainen, aprikoosimainen, kuivahedelmämäinen, hieman makea, juodessa oikeastaan viiltävän tasapainoinen. Jälkimaussa lämmittävän rusinakeittomainen hedelmämäisyys nousee taas esille. Tässä ”ohraviinissä” ei ole viinimäisiä tai sherrymäisiä vivahteita.

Olut sopii hitaaseen nautiskeluun kuivien ehkä osittain sokeroituneiden hedelmien kuten viikunoiden kanssa.

Valmistuksessa käytetyt maltaat ovat: Pale Ale, Vienna, kristalli, pohjaan lisätään tummaa sokeria. Humalalajikkeet ovat Magnum, East Kent Golding ja Fuggles.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,5 %-til., kantavierre  °Plato, katkeroainepitoisuus 30 EBU, väri 25 EBC, tumma pintahiivaolut, Amber Ale – ’amber’ = meripihka viittaa lähinnä väriin. Uutuus huhtikuussa 2014 (HBF). Oluentekijä Juhani Repo.

Kertalasipullo 0,33 l. Vähittäismyyntihinta 3,49 €. Hana 0,5 l. Anniskeluhinta 8,50 €; 0,3 l. – 5,50 €.  Jakelu: Juomatalo Pikkulintu Oy, Hki.

TIETOA PANIMOSTA: Jussi Olut Oy eli Maku Brewing on perustettu kesällä 2013 Ristikiven kylässä Keski-Uudenmaan Tuusulassa. Teollisuushalliin rakennettiin talven aikana käsityövalmistusperinnettä kunnioittava moderni panimo. Yhtiön toimitusjohtaja on Jussi Tamminen ja oluentekijä Hämeen Ammattikorkeakoulun kurssin 2014 suorittanut Juhani Repo. Viidestä ”makuveljestä” kolme on kotoisin Lappeenrannan tienoolta. Koekeittoja maistellessaan kaverukset miettivät panimolle nimeä päätyen oluen keskeiseen ominaisuuteen: makuun. Ensimmäiset myyntioluet valmistuivat huhtikuussa 2014 Helsingin Olutfestivaalien HBF:n alla.

Olutalan luonnehdinta: ”Tunteita herättävä olut syntyy sekoittamalla laadukkaita raaka-aineita sopivassa suhteessa ehyeksi kokonaisuudeksi.” Tämä sitaatti voisi olla panimon tunnuslause. Ensimmäisten kuukausien aikana tuotetut oluet ovat olleet erittäin tyylipuhtaita ja maukkaita painottuen alkoholipitoisuudeltaan mietoon suuntaan. Helposti juotavan tasapainoisen oluen aromaattisia yksityiskohtia saa etsiä huolellisesti – kuin parhaissa saksalaisklassikoissa ainakin.

– Makuveljiltä makustelijoille, olkaa hyvä, tekijät toivottelevat.

Laitteisto: 3000 litran keittokattilat, 4 x 2000 litran kypsytystankit, pullotus- ja astiointilinjat. Laitteistoa on hankittu Saimaan Juomatehtaan entisistä tiloista Lappeenrannasta. Vuosituotanto: olut 18500 litraa (arvio) / 35000 litraa vuonna 2014, loppupuoliskolla (Alkon tieto). Kapasiteetti: olut 100000 litraa (arvio). Henkilöstö: 1.

Luokitus: Uusi pienpanimo / käsityöolutpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: