OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 62. päivä: Zaibatsu Ichiban, Panimo Hiisi, Jyväskylä

with one comment

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 62. päivänä maistellaan eksoottisia hedelmäaromeita japanilaisessa hengessä. Pieni aloitteleva yrityskin pystyy tilaamaan joustavalta, yhteistyöhaluiselta pienpanimolta yritystuotteen juuri oikeaan omaan tarpeeseensa.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Zaibatsu Ichiban, Panimoyhtiö Hiisi Oy, Jyväskylä, yhteistyössä Zaibatsu Interactive Oy, Jyväskylä  (6,3 %)

Pisteet 92 / 100.

Väri on tumma, punaruskea, läpikuultava, samea. Vaahto on vitivalkoinen, tiheä, jättää vahvat pitsikuviot lasin reunoille, kestävä. Tuoksu on ruispuuromaisen katkeromainen. Maku on keskitäyteläinen, karhean kukkamainen, katkeromainen, hedelmämäinen, graniittiomenamainen, eksoottinen, pehmeä, miellyttävän helposti juotava.

Valmistuksessa käytetään japanilaisperäistä Sorachi Ace -humalaa Simcoe-lajikkeen kanssa.

Ruokajuomana puolukalla maustettujen kaalikääryleiden ja selleriä sisältävän kasvissalaatin kanssa.

Zaibatsu Interactive Oy on Jyväskylässä aprillipäivänä 1.4.2014 perustettu pelialan yritys, jonka nimikko-olut on kehitetty Hiisi-panimolla. ”zaibatsu” (財閥) on japania ja tarkoittaa ’yritysmahtia’.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,3 %-til., kantavierre  °P, katkeroainepitoisuus 70 IBU, väri EBC, tumma pintahiivaolut,  American India Pale Ale eli APA. Suositus tarjoilulämpötilaksi  ºC. Uutuus helmikuussa 2015.

Hana 0,4 l. Anniskeluhinta 8,00 €

Hiisi Panimo 2013 tunnusTIETOA PANIMOSTAPanimoyhtiö Hiisi Oy on perustettu Palokan kaupunginosassa Jyväskylässä helmikuussa vuonna 2013 ja ensimmäiset tuotteet valmistuivat elokuussa 2013. Hiisi-oluista vastaa Tatu Hiitola, toimitusjohtajana on Mika Silajärvi ja kolmantena yrittäjänä on Mikko Mäkelä.

Ensimmäisten kuukausien aikana panimo on valmistanut suuren määrän erityylisiä oluita, myös yhteistyössä muiden uusien pienpanimoiden sekä harrastajapanijoiden kanssa. Hiisi myös aloitti kaupunginosien (Jyväskylässä Palokka, Lutakko, Harju) omien nimikko-oluiden valmistuksen yhteistyössä isojen markettien kanssa. Pienistä tuotantoeristä huolimatta tuotteet ovat tulleet tunnetuksi laajalti olutravintoloiden, päivittäistavarakaupan ja myös Alkon valikoimissa. Vain runsaan vuoden toiminnan jälkeen loppuvuodesta 2014 valmistui panimon 100. keitto: Iku-Turso Imperial Stout (9,0 %).

Olutalan luonnehdinta: Hiisi ja henkilöt panimon takana käynnistivät vuoden 2013 aikana uuden vaiheen olutkulttuuritoiminnassa maassamme. Ja kysymyksessä oli juuri olutkulttuurin edistäminen – jopa ’vaalimisen’ kustannuksella. Perua tuosta alkuinnostuksesta on Hiisin edelleen käyttämä motto: ’Se on tehtävä.’ Toisen toimintavuoden aikana aktiviteetit tuntuvat häipyneen ’hiiteen’ (anteeksi ilmaisu!) ja keskittyneen yhä tiiviimmin varsinaiseen oluttuotantoon. Oluet ovat rohkeita ja kiinnostavia, laatu tosin vaihtelee kovasti.

Laitteisto: 500 litran keittokattila, 1000 litran kypsytystankki, käsin toimivat astiointi- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 40000 litraa vuoden 2013 viiden kuukauden aikana (panimon oma ilmoitus Alkon esitteeseen); 30000 (koko vuoden arvio) ); 65000 litraa (2014, Alkon tieto). Kapasiteetti: olut 70000 litraa (panimon oma ilmoitus).

Luokitus: Uusi pienpanimo / rohkea, pelkäämätön käsityöolutpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Mainokset

Yksi vastaus

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Untapped.com Ratebeer.com Harrys.fi Olutverkko […]

    Tykkää


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: