OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 61. päivä: Keisari Kellari, Nokian Panimo, Nokia

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 61. päivänä maistellaan erikoisen maukasta, kuitenkin lähes tavanomaista pohjahiivaolutta, mietoa lageria. Maistelulla juhlistetaan myös valmistajayhtiön loistavaa tulostietoa! Vuonna 2014 juomatuotanto kasvoi ennätykselliset 22 % – yli viidenneksen! Juomia valmistettiin 2,67 miljoonaa litraa ja siitä Keisari-olutperheen osuus 2,5 miljoonaa litraa.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Keisari Kellari, Nokian Panimo Oy, Nokia  (4,5 %)

Pisteet 89 / 100.

Väri on tumma, punaruskea, läpikuultava, samea. Vaahto on valkea, aluksi kohoaa runsaana, haihtuu nopeasti, tiheä, jättää pitsikuvioita lasin reunoille, keskikestävä. Tuoksu on mallasmainen, hedelmämäinen, hennosti katkeromainen.

Maku on keskitäyteläinen, mallasmainen, hieman kuiva, paksun hedelmämäinen, luonteikas, tuoreen ruohomaisen katkeromainen, havuinen, pihkainen häivähdys. Juotavuudeltaan helppo.

Perinteitä kunnioittava, käsityönä valmistettu, suodattamaton Keisari Kellari on mainio vaihtoehto ja vaihtelua melko tavanomaisiin oluisiin tykästyneille kuluttajille. Kellarissa on tunnistettava ”nokialainen” sävy.

Ruokapöydässä vihannespadan, paahdettujen vihannesten, juuresten ja jauhelihakastikkeen kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,5 %-til., kantavierre 11,1 p-%, katkeroainepitoisuus 20 EBU, väri 48 EBC, käsintehty tumma suodattamaton pohjahiivaolut, lager, Kellerbier – kellariolut. Suositus tarjoilulämpötilaksi  ºC.

Tölkki 0,5 l. Vähittäismyyntihinta 2,49 €

Nokian Panimo tunnusTIETOA PANIMOSTA: Pirkanmaan Uusi Panimo Oy perustettiin marraskuussa 1991 perinteisen tamperelaisen Pyynikin panimon sulkemisen alla jatkamaan pirkanmaalaista olutteollisuutta. Osakkaita yhtiöön kertyi lähes 2000. Oy Pyynikki Ab oli perustettu vuonna 1897, vuosina 1903-21 sen nimi oli Näsijärven Osake-Oluttehdas. Oy Pyynikin omistaja Juhani Salmelin myi panimon Oy Sinebrychoff Ab:lle vuonna 1985. Sinebrychoff sulki panimon vuonna 1992 halutessaan keskittää tuotannon moderniin Keravan suurpanimoon.

Pirkanmaan Uuden Panimon oluttehdas valmistui Nokialle Eden-kylpylän lähistölle vuonna 1993, jolloin varsinainen tuotanto alkoi. Panimon nimeksi muutettiin Nokian Panimo Oy vuonna 2004. Loppuvuodesta 2007 Nokialla tapahtuneen vesijohto-onnettomuuden jälkeen panimon tuotanto oli kuukausien ajan katkolla. Uusi pääomistaja kesäkuusta 2008 alkaen on Evli Pankki Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Henrik Andersin (rahoitusyhtiö Oy Scripo Ab, 66,83 % osakkeista). Toimitusjohtajana aloitti syyskuussa 2008 kauppatieteen maisteri Matti Heikkilä.

Nokian Panimo on ensimmäinen uuden polven oluttehdas, joka on Panimo- ja Virvoitusjuomateollisuusliiton jäsen. Matti Heikkilän kaudella panimo on aloittanut tiiviin yhteistyön myös pienpanimoiden kanssa. Heikkilä on myös suurten ja pienten panimoiden yhteistyöjärjestön Suomalainen Olut ry:n puheenjohtaja.

Panimon motto on: ”Olut ja oluenteko on iloinen asia.

Panimon tuotevalikoimassa on olutta, siideriä, limonadia, kivennäisvettä. Ei juurikaan vientiä. Panimon yhteydessä on Nokian Keisarikioski, josta asiakas voi ostaa mukaan enintään 4,7-prosenttisia juomia. Vuosituotanto on noin 2,6 miljoonaa litraa juomia. Valmistuksesta vastaa diplomipanimomestari on Riitta Sulkama.

Olutalan luonnehdinta: Hieno alku ja historia, joka ulottuu jo aikaan ennen ”uuden pienpanimokulttuurin” syntyvaiheita. Tuotteet ovat pääasiassa helppoja mietoja suurta kuluttajaryhmää (ehkä) kiinnostavia, joukossa muutamia tosi onnistuneita saavutuksia. Matti Heikkilä johtaa toimintaa kansanomaisesti ja ystävällisesti. Vakavaa huolta olutkulttuurin tilasta ei oikein ehditä kantaa.

Laitteisto: 8000 litran keittämö, suomalaisen valmistajan (Tankki Oy, Ähtäri) ensimmäinen kokonainen laitos, keittokattilat, käymistankit, tölkitys- ja astiointilinjat; pullotuslinja valmistettu käsityönä talkoilla. Vuonna 2014 asennettiin lisäksi pienpanimolaitteisto koe-erien valmistusta varten.

Vuosituotanto: olut 2,5 miljoonaa litraa, 160000 litraa siideriä ja vesiä (2014, panimon ilmoitus). Kapasiteetti: 5 miljoonaa litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 16.

Luokitus: Teollinen pienpanimo, tyylipuhtaita laadukkaita tuotteita, ei juurikaan kokeilevia tuotteita.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: