OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 59. päivä: Finlandia Sahti, Putaja, Sastamala

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 59. päivänä vietetään liput hulmuten Suomalaisen Juomakulttuurin Päivää – samalla myös Suomalaisen Ruokakulttuurin Päivää, Suomalaisen Kulttuurin Päivää ja Kalevalan päivää. Juomakulttuuria juhlistetaan – luonnollisesti – maistellen kotimaista perinnesahtia.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Finlandia Sahti suomalaista juhlajuomaa, Finlandia Sahti Ky, Putaja, Sastamala   (8,0 %)

Pisteet 99 / 100.

Finlandia Sahti pulloVäri on tumma, ruskea kuin kuusen runko, heikosti läpikuultava, samea, vaahdoton. Tuoksu on hedelmämäinen, banaanimainen.

Maku on täyteläinen, hedelmäinen, banaanimainen, mausteinen, katajamainen, pippurimainen, makea, melkein sokerimainen aromi. Tasapainoinen, maukas, tyylikäs. Lienee parasta tähän mennessä maistettua Finlandia Sahtia.

Ruokajuomana liharuokien, palvatun ja grillatun lihan ja makkaran, grillatun ja savustetun loimulohen ja paistettujen silakoiden ja muikkujen kanssa.

Finlandia Sahti valmistetaan alunperin Orimattilan Tilaussahti Ky:n perinteisen reseptin mukaisesti nykyaikaisin menetelmin teräsastioissa. Valmistusaineet ovat ohramaltaat ja lähdevesi, mausteina humala ja kataja. Vierteen käyminen aloitetaan leivinhiivalla. Ruis ei siis kuulu reseptiin eli tumma väri tulee kokonaan ohraisista sahtimaltaista. Saatavilla on myös vahva versio: Finlandia Sahti Strong (10,0 %, Alkon vähittäismyyntihinta 10,04 €).

Finlandia Sahti –panimo on perustettu vuonna 1992 – vierteen tuotanto ja myynti alkoi vuonna 1994 ja valmiin sahdin vuonna 1995 – Matkun kylässä Forssassa. Loppuvuoden 2011 aikana panimo siirtyi Petteri Lähdeniemen ja Auli Mattilan omistukseen Putajan navettaan, Pirkanmaan Sastamalaan.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 8,0 %-til., kantavierre 21,8 ˚Pl, tumma sahti. Suositus säilytyslämpötilaksi 1-5 ºC. Tarjoilulämpötila testissä 8-9 ºC. Sahtimestari Tero Petteri Lähdeniemi.

Kertamuovipullo (ei panttia) 0,75 l. Vähittäismyyntihinta Alkossa (eräissä myymälöissä) 8,81 €. Saatavana myös anniskelussa: Anniskeluhinta 8,20 € / 0,33 l. (St. Urho’s Pub, Hki)

Finlandia Sahti, Putaja 2013 puinen tunnus TIETOA PANIMOSTA: Insinööri Antti Vesala perusti Finlandia Sahti Ky:n Forssan kaupungin Matkun kylän Suokulmassa vuonna 1992. Sahtipanimo, sahtimyymälä ja Sahtisaluuna rakennettiin Vesalan Kaksoistilan Loma -maatilamatkailu- ja karavaanariyrityksen entiseen eläintallirakennukseen. Sahtivierteen myynti alkoi vuonna 1994 ja valmiin sahdin vuonna 1995. Alusta saakka sahti on ollut Alkon tilausvalikoimassa.

Antti Vesalan siirtyessä eläkkeelle 1.5.2011 alkaen toimintaa alettiin siirtää Pirkanmaalle Sastamalaan samalla kun uusi sahdintekijä harjoitteli Matkussa. Muutosta johtunut tuotantokatkos kesti marraskuusta 2011 toukokuuhun 2012.

Panimon uusi omistaja on Tero Petteri Lähdeniemi. Sahtipanimo rakennettiin Pirkanmaan ja Satakunnan rajan tuntumaan Putajalle Petteri Lähdeniemen ja Auli Mattilan käytöstä poistettuun navettarakennukseen. Panimon yhteydessä on myymälä ja Finlandia Baari.

Panimo valmistaa kahta sahtia. Finlandia Sahti (8,0 %, muovipullo 0,75 l., kanisteri) ja Finlandia Sahti Strong (muovipullo 0,75 l.). Omasta myymälästä saa myös sahtivierrettä. Sahti perustuu vuosina 1982-2012 Tietävälän kylässä toimineen Orimattilan Tilaussahti Ky:n alkuperäiseen reseptiin.

Kesällä 2014 valmistui panimon ensimmäinen olut. Änkyrä (5,0 %) –niminen puolitumma pintahiivaolut valmistettiin sahtivierteeseen ja käytettiin belgialaisella ale-hiivalla.

Olutalan luonnehdinta: Sahteja on Alkon 44 myymälän valikoimassa sekä säännöllisesti noin kymmenen ravintolan anniskelussa. Finlandia Sahti on laajimmin saatavilla oleva sahti, mikä helpottaa mahdollisuuksia tutustua suomalaiseen juomaperinteeseen. Kuluttajat ovat myös palkinneet Finlandia Sahtia: Helsingin Olutfestivaalin (HBF) kansainvälinen tuomaristo on nimennyt sen Vuoden olueksi kahdesti, 1999 ja 2003.

Laitteisto: itserakennettu teräksinen laitteisto, 500 litran mäskäyskattila, linkosuodatus. Vuosituotanto: sahtivierrettä 18500 litraa, siitä sahtia 17000 litraa (arvio), olut 1000 litraa (arvio). Kapasiteetti: 20000 litraa sahtia (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 2.

Luokitus: Perinteinen moderni kone- ja sähköavusteinen käsityösahtipanimo..

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: