OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 56. päivä: Plevnan Dry Stout, Koskipanimo, Tampere

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 56. päivänä maistellaan suosittua tuhtia herkkua punatiilisestä teollisuushallista.

* tiistaina 10.3. klo 18-22, Tampere: Suuri #sensuroitu ilta ja Suuri OlutForum, Panimoravintola Plevna, Finlaysonin alue, Tre. Vapaa pääsy! – ja Sanakin on vapaa!

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Plevnan Dry Stout, Koskipanimo Oy, Plevna, Tampere  (7,0 %)

Pisteet 93 / 100. Koffin portteri -asteikolla 95 / 100.

Väri on tumma, musta, läpinäkymätön. Vaahto on ruskehtava, runsaskuplainen, keskirunsas, kestävä. Tuoksu on paahteinen, kypsän hedelmämäinen, kirsikkamainen, kahvimainen. Maku on täyteläinen, lakritsimainen, makean hedelmämäinen, lääkemäinen, moniulotteinen, maukas, rauhalliselle / -sesti avautuva.

Valmistuksessa käytetään pils-, väri- ja tumma cara –mallasta sekä tomahawk- ja galena-humalaa.

Ruokajuomana tuhdin liharuuan kanssa.

Tampereen Panimoravintola Oy (Plevna) ja sen uumenissa toimiva Koskipanimo Oy perustetti vuonna 1994 – viime vuonna vietettiin 20-vuotisjuhlavuotta.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 7,0 %-til., kantavierre 16,7 %, tumma pintahiivaolut, irish dry stout. Tuotannossa vuodesta 1996.

Hana 0,25 l. Anniskeluhinta 4,0 e / 0,33 l. – 6,20 e / 0,5 l. – 7,60 l., Panimoravintola Plevna, Tre; 0,25 l. – 4,00 e / 0,5 l. – 7,00 e, Oluthuone Panimomestari, Tre; 0,4 l. – 6,50 e, Olutravintola Pikkulintu, Hki; 0,5 l. – 7,70 e / 0,3 l. – 5,30 e, OlutHuone Kaisla, Hki

Plevna 2014 tunnus sininenTIETOA PANIMOSTATampereen Panimoravintola Oy:n Plevna avattiin 30.10.1994. Ravintolan yhteydessä toimii Koskipanimo Oy. Nykyisin molempien yhtiöiden hallitusten puheenjohtajana toimii Timo Tähtinen, hänen tyttärensä Marika Tähtinen-Hakala on ravintolan toimitusjohtaja ja panimomestari Sam Viitaniemi panimon.

Tammikuussa 2015 Koskipanimo / Plevna teki historiansa näkyvimmän käänteen valmistamalla Pohjantähti-uutuusoluesta (4,5 %) pullotetun version, joka on valikoimissa suurissa kauppaliikkeissä kautta maan. Olut on pullotettu Nokian Panimolla. Edellinen laajalle levinnyt pullotus oli Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kanssa yhteistyössä valmistettu ja pullotettu Panimosiman (4,5 %) päivittäistavarakauppaversio. Alkon valikoimiin on pullotettu myös erä Siperia Imperial Stout (8,0 %) -olutta sekä Plevnan Barley Wineä (10,0 %).

Olutalan luonnehdinta: Koskipanimo on Suomen tärkeimpiä oluen valmistajia olutkulttuurin edistämisen kannalta. Tuotanto on kehittynyt 20 vuoden aikana vankan laadukkaaksi ja monipuoliseksi. Myös pieniä kausieriä valmistetaan. Panimotuotteet valmistetaan jo ainakin vuosikymmenen verran samana pysyneen kokonaistuotantomäärän puitteissa, mikä säästää yhtiön epätoivolta ja myynnin maksimoimiselta. 20-vuotisjuhlavuonna (2014) palautettiin vanhoja reseptejä vuosikymmenten varrelta tuotantoon, mikä edistää mahdollisuuksia niin vertailuun kuin maisteluunkin. Panimo on avannut tien myös panimomestarivierailuihin: Smørre Ruis-IPA on valmistettu tanskalaisen Ølfabrikken-panimon Christian Skovdal Andersenin. kanssa ja Pohjantähti norjalaisen Nøgne Ø –panimon Kjetil Jikiunin kanssa. Monet pitävät Plevnan Koskipanimoa Suomen parhaana uuden aallon pienpanimona. Ja ovat oikeassa.

Laitteisto: 2000 litran itävaltalainen Salm-keittolaitteisto, hankittu Sinebrychoffin Kappelin Panimosta. Vuosituotanto: olut 200000 litraa (arvio), siiderit 6000 litraa (arvio), panimosima 4000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 200000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 3.

Luokitus: Uuden aallon ensimmäisiä pienpanimoita; ravintolapanimo, joka on löytänyt linjansa.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: