OLUTSUOMI – Juomien Suomen uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 50. päivä: Savo American Ale, Iso-Kallan Panimo, Kuopio

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 50. päivänä juhlistetaan kampanjan puoliväliä – savolais-amerikkalaisessa maistelutunnelmassa.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Savo American Ale, Iso-Kallan Panimo Oy, Vaaraslahti, Pielavesi / Kuopio (5,6 %)

Pisteet 83 / 100.

Väri on tumma, ruskea, punertava, läpikuultava, samea. Vaahto on vaalea, pursuavan runsas, tiheä, jättää pitsikuvioita lasin reunoille, kestävä. Tuoksu on hedelmämäinen, käpymäinen, pihkamainen.

Maku on täyteläinen, imelän makea, hedelmämäinen, päärynämäinen, mädäntymässä olevan rehuruohon aromeja. Tuoksun lupaama katkeromaisuus ei nouse esille. Kokonaisuus on hieman lattea.

Valmistuksessa käytetään Pilsner-, Kristalli-, Pale Ale – ja Dark Ale –mallasta sekä Amarillo- ja Cascade-humalaa.

Ruokajuomana monenlaisten vahvasti maustettujen liha-, kala- ja kasvisruokien kanssa.

Vuonna 2013 Kallaveden rannoille perustetun pienpanimon ensimmäinen olut julkistettiin juuri 13 kuukautta sitten, tammikuussa 2014.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 5,6 %-til., kantavierre 12,1 p-%, katkeroainepitoisuus 45 EBU, väri  EBC, tumma pintahiivaolut, ale. Suositus tarjoilulämpötilaksi ºC. Uutuus 22.01.2014, panimon ensimmäinen olut.

Hana 0,5 l. anniskeluhinta 7,70 €; 0,3 l. – 5,50 €.

Iso-Kallan Panimo 2013 tunnusTIETOA PANIMOSTA: Veljekset Marko ja Petri Pietikäinen perustivat Iso-Kallan Panimo Oy:n 1.10.2013 sukutilalleen Pielaveden Vaaraslahteen. Yhtiökumppaniksi otettiin 20 vuotta kotiolutharrastajana panimoasiantuntijaksi kehittynyt Pasi Pelkonen. Ensimmäinen tuote on Iso-Kallan Muikea Mansikkalimonadi, joka ilmestyi Savo-Karjalan Lihakaupan valikoimiin 8.10.2013. Perusraaka-aine saadaan Saksmanin marjatilalta Pielavedeltä. Alusta saakka lähituotantoa!

Marko Pietikäinen ja Pasi Pelkonen ovat vielä ensimmäisen vuoden jälkeenkin päivätyössä Kuopiossa. Huhtikuun lopulla (2014) panimo siirtyi jo isompaan toimitilaan Kuopion Leväsen kaupunginosaan, parinkymmenen minuutin pyörämatkan päähän Kuopion kuuluisasta torista. Sen jälkeen panimomiesten osat vaihtuivat ja Petri Pietikäinen saa puolestaan nauttia 70 kilometrin työmatkasta. Limonadivalmistus jatkuu edelleen Vaaraslahdessa.

Pasi Pelkonen oli vetkutellen suunnitellut oikean panimon perustamista. Kun huhut Pietikäisten hankkeesta alkoivat levitä, hän kuitenkin hankkiutui yhteen veljesten kanssa. Panimon ideaksi on muotoutunut valmistaa puhtaista raaka-aineista sellaisia oluita, joita tekijät itsekin haluaisivat juoda. Pelkonen muotoilee lehtihaastattelussa: ”Mieluummin tehdään olutta niin, että ihminen baariin mennessään voi ottaa toisenkin tuopin.”

Iso-Kallan oluet jakautuvat kahteen sarjaan. Vakiotuotteiden Savo-sarjassa ilmestyi ensimmäisen vuoden aikana 5-6 olutta (neljä päivittäistavarakauppaan ja kaksi anniskelumyyntiin). Kausituotteiden sarjassa tuli kolme olutta, kaikki anniskelumyyntiin: Saison (6,2 %), Syys-RAPA eli Ruis-APA (5,8 %) ja Oatmeal Stout (5,4 %). Seuraava kausituote tuli heti tammikuussa 2015: skottilainen vatsanpuhdistaja Bellywasher (7,5 %). Kaikki oluet pullotetaan puolen litran lasipulloon ja useat myös astioidaan.

Heti alkuvuodesta panimo ilmoitti ensimmäisen vuoden tuotantotavoitteeksi 20000 litraa – jonka mieluusti voisi kaksinkertaistaa. 22.08.2014 valmistui kuitenkin jo 100. keitto, ja silloin tuotantotavoitteeksi ilmoitettiin 40000 litraa – jonka mieluusti voisi kaksinkertaistaa.

Lisäksi Ravintolamestarit Oy -ravintolaketjulle valmistui tilaustuotteena vaalea lager-olut Puijo IV (5,5 %).

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta Iso-Kallan Panimosta on vaikea vielä todeta muuta kuin ylistää julkilausuttuja ideoita. Oluet ovat erityylisiä, harvinaisiakin. Kaikki tuotteet ovat onnistuneita, hyvin – sijoitukset osuvat hyvään keskitasoon. Kuluttajan kannalta on hyvä, että tuotteet pullotetaan, eli saatavuus on parempi kuin pelkän astioinnin kautta.

Laitteisto: ?litran keittokattila, ? litran mäskäyskattila, ? litran käymistankkia, astiointi- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 40000 litraa (tavoite, panimon ilmoitus), limonadi 5000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 80000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 1 + sivutoimisia.

Luokitus: Uusi käynnistysvaiheessa oleva pienpanimo, käsityöolutpanimo.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: