OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 49. päivä: Nikolai Irish Red Ale, Sinebrychoff, Kerava

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 49. päivänä maistellaan perinteisen irlantilaistyylisen oluen uutta versiota, joka on valmistettu suuren konsernin panimomestariseminaarissa yhteistyönä.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Nikolai Irish Red Ale, Oy Sinebrychoff Ab, Kerava / Carlsberg Bryggerier AS / Carlsberg Group, Kööpenhamina, Tanska (4,6 %)

Pisteet 91 / 100.

Väri on puolitumma, ruskea, kuparinpunertava, läpinäkyvä, kirkas. Vaahto on valkea, keskirunsas, tiheä, kestävä. Tuoksu on hedelmämäinen, siirappimainen, luumumainen, mallasmainen, hienoisesti makea, melko tuhti.

Maku on keskitäyteläinen, hedelmämäinen, karamellimallasmainen, makeahko, miellyttävästi karhea – kuten käsityöoluen luonteeseen kuuluu. Luonteikas, tasapainoinen, melko helppo juotavuudeltaan.

Ruokajuomana kyljysten ja riistan kanssa.

Sinebrychoffin panimomestari Saara Pöyrin ideoima Nikolai Irish Red Ale on alkusyksyn toisen uutuuden (California Steam Beer) kanssa Carlsberg-konsernin uuden Brewmasters Collection eli BMC-erikoisolutsarjan ensimmäinen tuote Suomessa. BMC korvaa Koffin Nikolai Vuosiolut –sarjan.

Etiketissä on upea piirroskuva panimomestarista. Vuodesta 2005 Sinebrychoffilla työskennellyt Pöyri on Suomen Panimomestariyhdistyksen puheenjohtaja, vuodesta 2013 alkaen.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 4,6 %-til., kantavierre 11,4 p-%, katkeroainepitoisuus 22,0 EBU, väri 25,0 EBC, puolitumma pintahiivaolut, Red Ale. Brewmasters Collection – sarjan (BMC) toinen ensimmäisistä tuotteista, elokuu 2014. Panimomestari Saara Pöyri. Suositus tarjoilulämpötilaksi 4-6 °C.

Tölkki 0,5 l. Vähittäismyyntihinta 2,99 €. Kertalasipullo 0,33 l. Hinta 2,39 €.

Sinebrychoff Oy tunnus 2009TIETOA PANIMOSTA: Keravalla sijaitseva Sinebrychoffin panimo on maamme suurin ja vanhin. Venäläissyntyinen Nikolai Sinebrychoff sai keisarilliselta senaatilta oluenvalmistus- ja viinanpoltto-oikeudet 13.10.1819 eli viime syksynä panimo täytti 195 vuotta. Panimotoiminta alkoi Helsingin Hietalahdessa 1820-luvulla. Vuonna 2019 vietetään siis 200-vuotisjuhlavuotta.

* Olutalan luonnehdinta: Suomen suurin panimoyhtiö on huomattavan tärkeä tuki olutkulttuurin edistämisessä. Miljoonia urheilun ylettömiin paisuneiden puitteiden tukemiseen sijoittava yhtiö on toki mukana olutkulttuurissakin monin eri tavoin: osallistuu tapahtumiin, valmistaa erikoisoluita, edistää oluttuntemusta ravintola-alalla. Suuressa organisaatiossa on tietenkin mukana monenlaisia tekijöitä ja Koffinkin tärkeitä olutkulttuuripanostuksia himmentää ikäväsävyinen mahtailu. Liikaa.

Laitteisto: kymmenien tuhansien litrojen keittolaitteisto ja käymistankit. Vuosituotanto: olut 185 miljoonaa litraa (arvio). Kapasiteetti: 300 miljoonaa litraa (arvio). Henkilöstö: 800.

Luokitus: Perinteinen suuri panimo, kansainvälinen omistus.

* * * * *

Vastuullista Juoma- ja Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: