OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 46. päivä: Sandstone American Pale Ale, Radbrew, Kaarina

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 46. päivänä maistellaan sunnuntain ratoksi uuden – mutta ei suinkaan uusimman! – pienpanimon amerikkalaistyylistä olutta, joka menneen viikon aikana on levinnyt laajalti eteläisen Suomen ravintoloiden oluthanoihin.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Sandstone American Pale Ale, Radbrew / Werybre Oy, Kaarina (6,6 %)

Pisteet 88 / 100.

Väri on puolitumma, ruskean keltainen, läpinäkyvä, kirkas. Vaahto on valkea, keskirunsas, kuplainen, kestävä. Tuoksu on hedelmämäinen, pehmeä.

Maku on täyteläinen, hedelmämäinen, pehmeän mallasmainen, aprikoosimainen, luumumainen, vahvasti katkeromainen, kuiva. Kokonaisuus on mukavasti haasteellinen makuelämys.

Sandstonen idea rakentuu yhdysvaltalaisten Columbus-, Warrior- ja Sorachi Ace -humalien taidokkaaseen käyttöön eri vaiheissa keittoa. Varsinkin alkuperältään japanilainen Sorachi Ace tuo mukaan ruohomaista mausteisuutta.

Eikka Laakson ja Patrik Niskasen vuoden 2014 lopulla käynnistämä pienpanimo Turun ylioppilaskylän kupeessa, juuri ja juuri Kaarinan puolella on aloittanut IPA- ja APA-oluiden ”post-apokalyptisellä” sarjalla, jossa ’hiekkakivi’ on kolmas – edelliset APAt ovat Trinity (7,4 %, 50 IBU – Centennial, Simcoe, Warrior) ja Crossroads (6,7 %, 50 IBU – Centennial, Columbus, Simcoe, Warrior).

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 6,6 %-til., kantavierre °P, katkeroainepitoisuus 50 IBU, väri EBC, tummahko pintahiivaolut, American Pale Ale eli APA. Uutuus joulukuussa 2014.

Hana 0,284 l. Anniskeluhinta 6,30 €.

Radbrew 2014 tunnusTIETOA PANIMOSTA: Turkulaiset ystävykset ja IT-nörtit Matti ”Eikka” Laakso ja Patrik Niskanen saivat idean oman pienpanimon perustamisesta maistellessaan olutta saunan jälkeen. Molemmat olivat olleet jo pitkään aktiivisia paikallisessa kotiolutyhdistyksessä, osakuntakerho Sohon Panijoissa. Panimoa suunniteltiin paperilla – tiedostoissa – alkuvuoden 2014 ja Werybre Oy rekisteröitiin 21.05.2014. Radbrew on aputoiminimi, joka ei tarkasti ottaen ilmeisesti tarkoita mitään – ellei ’rad’ sitten viittaa radioon tai säteeseen, amerikaksi ’radar’.

Perustajia yhdistää myös kiinnostus scifi-populaarikulttuuriin. Panimon ideologia rakentuu ”post-apokalyptisen” teeman ympärille, jota yritetään käyttää myös oluiden hervottoman eriskummallisissa mainoskampanjoissa.

Turun yliopiston opiskelija Laakso ryhtyi panimoyhtiön toimitusjohtajaksi ja vastaa erityisesti kuljetuksista ja mainonnasta. Prosessikemiaa ja farmasiaa Åbo Akademissa opiskeleva Niskanen vastaa oluenvalmistuksesta. Panimo sijaitsee Kaarinan kaupungin puolella aivan Turun rajan tuntumassa – ja näin vältettiin ”turkulaista byrokratiaa”. Yrityksen rahoitus on järjestynyt pienen ystäväjoukon sekä julkisen tuen avulla.

Olutalan luonnehdinta: Panimon toiminnassa on runsaasti nuoruuden idealismia ja persoonallisesti kehiteltyä tarinaa. Amerikkalainen populaarikulttuuri on viitekehyksenä kaikessa ja kotimaamme äidinkieliä vilahtaa ainoastaan panimon osoitteessa ja perustajien sukunimissä. Tekijöiden intohimona on valmistaa pienissä erissä mielenkiintoisten oluiden parhaimmistoa kaikkein korkeimman luokan puhtaista raaka-aineista.

Ideologiaan kuuluu myös kuljettaa oluet 30 litran astioissa (kertakäyttöinen keykeg) suoraan olutravintoloiden hanalinjoihin ilman minkäänlaisia välivaiheita, pakkaamista tai varastointia. Taustalla on myös halu kiinnittää huomiota ympäristökuormitukseen.

Olutkulttuurin edistämisen kannalta Radbrew’llä on paikkansa – vaikkei näin täydellisen amerikkalaista menoa soisi isänmaahamme (enää) nykyistä enempää leviävän. Oluessakin on kysymyksessä suomalaisen kulttuurin kehittäminen ja elinvoima.

Laitteisto: 1100 litran saksalainen keittokattila, 1000 litran kypsytystankkeja, käsin toimiva astiointi. Vuosituotanto: ? olut. Kapasiteetti: olut. Henkilöstö: harrastajat, ystävät.
Luokitus: Uusi aloitusvaiheessa oleva ihanteellinen käsityöolutpanimo.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: