OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 41. päivä: Laitilan Mississippi Beer, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas, Laitila

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 41. päivänä maistellaan USA:n Mississippin deltan lempeitä makuja.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Laitilan Mississippi Beer, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy, Laitila, yhteistyössä Yalobusha Brewing Co, Water Valley, Mississippi, Yhdysvallat (5,0 %)

Pisteet 91 / 100.

Väri on vaalea, keltainen, läpinäkyvä, lähes kirkas. Pullonpohjalle on laskeutunut ohut hiivakerros. Hiivan sekoittaminen samentaa värin kauniiksi ja tuo tuoksuun pihkamaista aromaattisuutta. Vaahto on valkoinen, aluksi hyvin runsas, laskeutuu nopeasti ohueksi kerrokseksi oluen päälle jättäen vähäisiä pitsikuvioita lasin reunoille. Tuoksu on hedelmämäinen, raikas, puumainen.

Maku on kevyt, kuiva, katkeromainen, saviheinämäinen tai ohdakemainen, ohutrunkoinen. Kellarinviileän oluen hienoinen lämpeneminen nostattaa luonnetta ja aromit tulevat vahvemmin esiin.

Mississippi Höyryolutta valmistettiin pieni (10000 litraa) erä Rauma Blues –musiikkitapahtuman (11.-12.07.2014) festivaaliolueksi. Ja nyt on valmistettu pulloversio laajaan levitykseen.

Yalobushan Amos Harvey on olut- ja bluesmies, joka on ollut yhteistyössä Rauma Bluesin kanssa vuodesta 1998. Harvey on suunnitellut oluen reseptin yhdessä toteuttajan, LWT:n Juha Kylä-Kailan kanssa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA: 5,0 %-til., kantavierre 11,5 °P, katkeroainepitoisuus 35 EBU, väri 20 EBC, vaalea pohjahiivaolut, lager, höyryolut. Kuivahumaloitu. Suositus tarjoilulämpötilaksi 5-7 ºC. Uutuustuote heinäkuussa 2014.

Kertalasipullo 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta 3,50 €p. P.E. 13.01.2016. Alkon käsityöolutvalikoimassa 2.2.2015 alkaen. Myös hanassa 0,5 l. Anniskeluhinta 6,90 €.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy tunnusTIETOA PANIMOSTA: Neljä laitilalaista kaverusta perustaa kalatuotteiden vientiyrityksen, joka rekisteröidään 23.03.1994 nimellä Fisutta Oy. Ensimmäinen vientiponnistus Saksaan epäonnistuu, sillä kylmäkuljetusongelman vuoksi pilaantunut kuorma joudutaan hävittämään. Ollaan siis reissussa kalatta, eli fisutta (fisu = kala). Panimon nimeksi rekisteröitiin Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy vasta 3.11.2006, ja Fisutta jäi aputoiminimeksi.

Tuotantosuunnan vaihdoksen jälkeen aletaan seuraavana vuonna valmistaa perinteisiä limonadeja ja siideriä. Siiderinvalmistajaksi ryhtyi raumalaista viinitarvikeliikettä vetävä Rami Aarikka, joka kuitenkin alkoi toimitusjohtajaksi tammikuussa 1997.

Laitilan Siiderin nimeksi tuli Oiva vuonna 1998. Vuonna 1999 koottiin meijerivälineistöstä panimolaitteisto ja alettiin valmistaa Kukko Höyryoluita, vaaleaa ja tummaa. Vuonna 2001 syksyllä uutuusolut Kukko Pils valmistui ravintolamyyntiin ja seuraavana keväänä keltaiset tölkit täyttivät maan.

LWT:n toiminta perustuu seuraaviin julkilausuttuihin arvoihin: Yhteistyö, Ylpeys, Asiakaslähtöisyys. YYA-henki on kasvattanut LWT:n maamme suurimmaksi pienpanimoksi ja neljänneksi suurimmaksi panimotuotteiden valmistajaksi. Kahdessa vuosikymmenessä panimo on laajentunut viisi kertaa ja voittanut runsaasti erilaisia palkintoja sekä tuotekilpailuissa että yrittäjyydessä.

LWT tuottaa olutta, siideriä, LD-juomia, skumppa-viiniä sekä perinne- ja mehulimonadeja. Oluet ovat vakiintuneet Laitilan Kukko – ja Laitilan Kievari –sarjoihin. Tuotteita saa myös Virosta. Vuonna 2012 seuraavan vuoden maaliskuuhun saakka yhtiöllä oli oma myyntikonttori Tallinnassa.

Panimo valmistaa myös kauppaketjuille oman merkin tuotteita sekä Alkolle Koskenkorva LD-juomia. Brittiläisiä G&J Greenal lonkeroita valmistetaan lisenssillä.

Olutalan luonnehdinta: Olutkulttuurin edistämisen kannalta Laitilan panos ja esimerkki ovat oleellisen tärkeitä. Aivan tiukan juomavalmistuksen rinnalla LWT on kiinnittänyt huomiota ympäristöasioihin esimerkiksi käyttämällä tuulivoimaa energialähteenä ja hankkimalla lammaslauman ympäristönhoitoon ja oluenvalmistuksessa syntyvän mäskijätteen hävittämiseen syömällä.

LWT on merkittävä taiteentekemisen ja kulttuuritilaisuuksien tukija.

Uutuustuotteet ovat hyvin odotettuja ja panimon korostama ”laadullinen ja mielikuvallinen” kiinnostavuus saavutetaan usein. Oluttyylejä on tehty tutuksi tyylinimien hauskoilla suomennoksilla: ”Espi” (ESB – Extra Special Bitter, brittiläinen), ”Kölssi” (Kölsch, saksalainen), ”Retale” (Red Ale, brittiläinen). ”Imperiaali” (Imperial Stout, brittiläinen).

Laatua haittaava omituinen, vihannesmainen sivumaku on ollut varsinkin miedoissa vaaleissa oluissa pitkään. Nyt ”laitilalainen ominaismaku” lienee voitettu.

Laitteisto: 10000 litran keittokattila, ? litran käymistankkeja, astiointi-, tölkitys- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: kokonaistuotanto on kasvanut yhtiön tilinpäätösten mukaan 25,7 miljoonaan litraan (2013) edellisten vuosien kokonaislitroista: 25,9 milj.l. (2012), 23,8 milj.l. (2011), 21,7 milj.l. (2010), 17,9 milj.l. (2009) ja 15,3 milj.l. (2008). 26 miljoonaa litraa koostuu (arvio): olut 13 (4 omat, 9 kaupan), siiderit 7 (2 omat, 5 kaupan) LD 4 (1 omat, 3 kaupan), limonadit 2. Eli 9 miljoonaa litraa omia tuotemerkkejä, 17 miljoonaa litraa kaupan merkkejä (arvio). Yhtiön mukaan vuonna 2013 omien merkkien tuotanto kasvoi 1 miljoonaa litraa. Kokonaistuotannon hienoinen väheneminen (-200000 litraa) aiheutui vähenevästä kaupan merkkien tuotannosta. Kapasiteetti: olut 16 miljoonaa litraa, kokonaistuotanto 26 miljoonaa litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: keskimäärin 61 (2013).

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, kehittymässä teollisuuslaitokseksi unohtamatta käsityöhenkisiä pienten markkinoiden erikoistuotteita.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: