OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Olut-Suomi – oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 37. päivä: Prykmestar SavuVehnä, Vakka-Suomen Panimo

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 37. päivänä maistellaan savuisia ja tervamaisia aromeja pehmeän hedelmämäisessä muodossa.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Prykmestar SavuVehnä, Vakka-Suomen Panimo Oy, Uusikaupunki (5,5 %)

Pisteet 93 / 100.

Väri on tumma, ruskea, läpikuultava, samea. Vaahto on valkea, runsas, tiheä, tasainen. Tuoksu on savumainen, tervamainen, imelä. Maku on täyteläinen, makeahkon savumainen, hedelmämäinen, tasapainoinen.

Valmistuksessa käytetään Saksassa Bambergissa pyökkipuun savussa kuivattuja ja aromatisoituja ohramaltaita ja tammisavussa kuivattuja vehnämaltaita sekä saksalaisilla Hallertauer Magnum –humalilla tehtyä hentoa katkerointia. Hiiva on erityisesti vehnäoluen käymiseen kehitettyä hiivaa.

Ruokajuomana paistin ja yleensäkin pehmeän liharuuan sekä sienimuhennoksen kanssa.

Vakka-Suomen Panimo on perustettu vuonna 2007. Syksyllä 2014 panimo siirtyi Uudenkaupungin keskustasta laitakaupungin teollisuusalueelle uuteen panimorakennukseen, jonne avataan myöhemmin myös panimoputiikki. Panimon vuosituotanto 350000 litraa olutta ja siideriä (Alkon tieto).

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA5,5 %-til., kantavierre 14,6 °P, katkeroainepitoisuus 22,9 EBU, väri 67,8 EBC, tumma pohjahiivaolut, savumausteinen vehnäolut. Täysmallasolut. Suositus tarjoilulämpötilaksi  ºC. Uutuustuote tammikuussa 2015.

Kertalasipullo 0,5 l. Alkon vähittäismyyntihinta 4,97 €. P.E. 07.09.2015. Alkon käsityöolutvalikoimassa 2.2.2015 alkaen. Myös hanassa 0,5 l. Anniskeluhinta 7,60 €.

Vakka-Suomen Panimo, tunnusTIETOA PANIMOSTA: Vakka-Suomen Panimo Oy on perustettu syksyllä 2007. Berliinissä opiskellut panimomestari Jani Vilpas ja myyntisihteeri Heidi Jaakkola olivat työskennelleet yhdessä lähes seitsemän vuotta Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalla huomatessaan suunnittelevansa kahvipöydän ääressä uuden panimon perustamista. Tilat löytyivät Vakka-Suomen Puhelin Oy:n rakennuksesta Uudenkaupungin keskustassa. Ensimmäiset tuotteet Pils (4,5 %), Pale Ale (4,2 %) ja Schwarz (4,5 %) valmistuivat juhannusviikolla vuonna 2008. Panimon tuotemerkki on Prykmestar, joka Uudenkaupungin murteella tarkoittaa panimomestaria.

Viime syksynä (2014) VASP rakensi Uudenkaupungin laitamille Sannon kaupunginosaan kokonaan uuden 1200 neliömetrin panimorakennuksen ja hankki Saksasta uudet tuhansien litrojen vetoiset panimolaitteet.

Olutalan luonnehdinta: VASP on kiinteästi mukana olutkulttuurin kehittämisessä. Panimon yksi toimintamuoto on oman oluen valmistaminen asiakkaille, myös oman reseptin mukaisesti. Esimerkiksi vuonna 2014 VASP teki Hämeenlinnan kaupungin 375-vuotisjuhlaoluen (4,5 %, tumma lager) ja vuodenvaihteessa ilmestyi säveltäjä Jean Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuoden S150lius 2015 -juhlaolut (4,5 %).

Laitteisto: Saksalainen Kaspar Schulz: 2000 litran keittokattilat, mäskäyskattilat, 2000 l., 4000 l. ja 6000 l. käymistankit, astiointi- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 350000 litraa (panimon antama tieto Alkon esitteeseen), siideri 10000 litraa (arvio). Kapasiteetti: olut 720000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilökuntaa: 7 (yhtiön ilmoitus).

Luokitus: Vakiintunut uuden aallon pienpanimo, ensi askeleet teolliseen valmistustapaan on jo otettu.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: