OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 34. päivä: Pumpkin Ale, Stallhagen

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 34. päivänä on maistellaan Alkon käsityöolutvalikoiman omituisinta tuotetta – jos huomioidaan oluttyyppi ja kalenterin kausi.

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Pumpkin Ale, Stallhagen Ab, Stallhagen, Godby, Finström, Ahvenanmaa  (6,0 %)

Pisteet 88 / 100.

Kurpitsaolut on USA:ssa hyvin suosittu syksyinen kausiolut. Väri on vaaleahko, punertavan ruskea, läpinäkyvä, kirkas. Vaahto on valkea, runsas, paksu, tiheä, kestävä. Tuoksu on hedelmämäinen, pihkamainen.

Maku on kevyt, hedelmämäinen, ohut, imelä, koivunmahlamainen, tasapainoinen, helposti juotava.

Valmistuksessa käytetään pilsner-, karamelli- ja bisquit-ohramallasta sekä vehnämallasta, Magnum- ja Fuggles-humalia sekä mausteena tuoretta kurpitsaa, kanelia, mausteneilikkaa, maustepippuria, muskottipippuria ja vaniljaa. Murskattu kurpitsa paahdetaan ja lisätään keittoon. Kypsytys käymistankeissa kestää kuukaudesta puoleentoista.

Pumpkin Ale on myös päivittäistavarakauppavalikoimissa 4,7-prosenttisena versiona.

Vuonna 2004 perustettu panimo tuottaa vuodessa noin 600000 litraa olutta / yli 700000 litraa (Alkon tieto).

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA6,0 %-til., kantavierre 13,8 °P, katkeroainepitoisuus 15,3 EBU, väri 39,4 EBC, vaalea mausteinen pintahiivaolut, ale. Suositus tarjoilulämpötilaksi  ºC. Uutuustuote kesällä 2014 panimon 10-vuotisjuhliin.

Kertalasipullo 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta 3,59 €. P.E. 05.01.2016. Alkon käsityöolutvalikoimassa 2.2.2015 alkaen. Myös hanassa 0,4 l. Anniskeluhinta 6,40 €.

Stallhagen Premier Pub-laattaTIETOA PANIMOSTA: Pienpanimo Stallhagen on toiminut tasan 10 vuotta vuodesta 2004 Ahvenanmaalla Finströmin kunnan Godbyn kylän Stallhagenissa, 18 kilometriä Maarianhaminasta pohjoiseen. Panimorakennus on keisarillisen Venäjän 1800-luvun lopulla rakentama kivinen kasarmi.

Alkuvuosina kesään 2009 saakka panimoyhtiön nimi oli Ålands Bryggeri AB. – 1850 luvulta sotiin saakka toimineen paikallisen panimon mukaisesti. Yhtiöllä on 1600 osakasta. Toimitusjohtajana on Jan Wennström vuodesta 2011. Tanskan panimokorkeakoulusta valmistunut panimomestari Mats ”Matte” Ekholm on vastannut oluenvalmistuksesta vuodesta 2008 alkaen pitäen mottonaan: ”Hand made – Slow beer”.

Stallhagen valmistaa vain olutta, vuosituotanto 0n 575000 litraa (2013). Ensimmäisenä toimintavuonna 2004 valmistettiin 20000 litraa ollutta, vuonna 2010 jo yli kymmenkertainen määrä: 230000 litraa. Valtava kasvu on jatkunut tällä vuosikymmenellä: 308000 l. (2011), 411000 l. (2012). Tuotteita on alusta saakka saanut Ruotsin laivaliikenteestä ja melko hyvin myös Ruotsissa olutravintoiloista ja Systembolagetista sekä Suomen myymäläketjuissa. Jakelun hoitaa Hartwallin Hartwa-Trade Oy.

Kansainvälisestikin tunnetuin olut on Ahvenanmeren pohjaan uponneen laivahylyn sisältä löytyneen 170 vuotta vanhan oluen reseptin mukaan kesällä 2014 valmistettu Historic Beer 1842 (4,6 %).

Panimoyhtiön 10-vuotisjuhlapäivää vietettiin omassa Pub Stallhagenissa 22. elokuuta 2014 järjestetyillä olutfestivaaleilla: Gott öl i 10 år! – 10 vuotta Hyvää Olutta!

* Olutalan luonnehdinta: Manner-Suomessa panimo vaikuttaa edelleen etäiseltä, vaikka asema onkin parantunut viime vuosina huomattavasti. Matte Ekholmin aikana tuotteiden laatu tasapainottunut ja uusia avauksia tulee jatkuvasti. Omassa Pub Stallhagenissa vilkasta toimintaa oluen, ruuan ja kulttuurin merkeissä, mutta sama henki ei leviä Ahvenanmaata ympäröivän meren yli – ainakaan nousevaan aurinkoon eli itään päin.

Laitteisto: 3500 litran keittokattila, yhdeksän 7500 litran ja kaksi 3500 litran käymistankkia. Laitteistot hankittu maailmalta. Vuosituotanto: olut 575000 litraa (2013, panimon ilmoitus). Kapasiteetti: 700000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 9.

Luokitus: Uuden aallon pienpanimo, käsityöpanimo, maalaispanimo.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: