OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 33. päivä: Kotka Olut, Lammin Sahti

leave a comment »

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 33. päivänä on ensimmäinen kolmannes kampanjasta takanapäin! Tänään (2.2.2015) avautuvat Alkon myymälät kello 9.00 aamulla ja asiakkaat pääsevät tutustumaan kotimaisten käsityöpanimoiden oluisiin ja siidereihin. Avajaispäivänä maistellaan 30-vuotisjuhlavuottaan vietävän Suomen ensimmäisen pienpanimon panostusta erikoisvalikoimassa.
(ps. Myös OLUTVERKON julkaisija, OlutTiedotus, viettää vuosijuhlaa: vuonna 2000 käynnistynyt tiedonkeruu ja -välityspalvelu on toiminut 15 vuotta!)

* Osallistu OLUTKANSANÄÄNESTYKSEEN: Valitse paras ja maukkain Alkon käsityöolutvalikoimasta 2015.

Kotka Olut, Lammin Sahti Oy, Lammi, Hämeenlinna; valmistuspaikka: Rakuuna Olut Oy, Hki (7,0 %)

Pisteet 88 / 100.

Väri on tumma, ruskea, läpikuultava, lähes kirkas. Vaahto on valkea, runsas, tiheä, tasainen. Tuoksu on hedelmämäinen, toffeemainen.

Maku on kevyt, hedelmämäinen, raa’an päärynämäinen, raikas, tasapainoinen, makeahko, Roope-limonadimainen. Olisikohan Kotka viimevuotisen käsityöolutvalikoiman Pyy Oluen (7,0 % – OLUTVERKKO 91/100 pistettä) uusi tuotantoerä…

Valmistusainekset ovat: pils-, väri-, tummat- ja pale ale –maltaat sekä Hallertau Magnum –humalat.

Ruokajuomana höyrynakkien kanssa.

Vuonna 1985 perustettu Lammin Sahti Oy aloittelee 30-vuotisjuhlavuottaan. Kotkan etiketissä on 30v.–leima. Tummahkon sahdin (7,5 %) lisäksi panimo on valmistanut / valmistuttanut pintahiivaoluita lintusarjassa: katajaolut Käki (4,5 %), Pöllö (4,5 %) ja vuoden 2014 käsityöolutvalikoimassa ollut suodattamaton Pyy (7,0 %). Siiderit omenasiideri Kottarainen (4,7 %) ja mansikkasiideri Pulu (4,7 %). Käki ja Pöllö olivat vuosikausia Sinebrychoffin jakeluverkostossa, mutta näyttävät nyt juhlavuoden merkeissä poistuneen.

Lammin Sahti on Rakuuna Olut Oy:n suurin osakkeenomistaja, noin 11 %. Sahdin, oluen, siiderin ja tisleiden vuosituotanto on 40000 litraa (Alkon tieto) ja panimo ilmoittaa vuosikapasiteetiksi 100000 litraa.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA7,0 %-til., kantavierre 20,5 °P, katkeroainepitoisuus 15,8 EBU, väri 70,2 EBC, tumma pintahiivaolut, strong ale. Täysmallasolut. Suositus tarjoilulämpötilaksi ºC. Olutmestarina Mathias Hüffner, Rakuuna Olut Oy. Uutuustuote tammikuussa 2015.

Kertalasipullo 0,33 l. Alkon vähittäismyyntihinta 5,82 €. P.E. 08/15. Alkon käsityöolutvalikoimassa 2.2.2015 alkaen.

Lammin Sahti OyTIETOA PANIMOSTA: Lammin Sahti perustettiin elokuussa 1985 nimellä PK-Trading Oy Lieson kylässä Lammilla Pekka ja Sirpa Kääriäisen perintömaatilalla. Maamme ensimmäinen pienpanimo valmisti ensimmäiset myyntiin tulleet sahdit vuonna 1987 ja muutti nimensä nykyiseksi keskellä heinäpoutia vuonna 1989.Vuoden 2009 alusta maalaiskunta on ollut Hämeenlinnan kaupunginosa. Nykyisin Lammin Sahti Oy:llä on runsaat 60 osakasta.

Samoihin aikoihin toimintansa aloittaneiden sahtipanimoiden mahdollisuudet myydä tuotteita asiakkaille olivat hankalat. Sahti ostettiin Alkon myymälästä ja tuote noudettiin kuittia vastaan panimolta. Alkoholitonta sahtivierrettä toki myytiin suoraan asiakkaille. Vuoden 1995 alusta sahdin ja tilaviinien valmistajat saivat suoramyyntioikeuden alkoholipitoisuudeltaan alle 13 %: tuotteille.

Lammin tummahkoa sahtia (7,5 %) oli myös Alkon valikoimassa lähes vuosikymmenen ajan, vv. 1995-2004. Myöhemmin ainoastaan Alkon Lammin myymälässä.

Panimo on kehittänyt ja edistänyt sahdin saatavuutta ravintolamyynnissä. Omien paikkojen (Kanttiini Risa Robelli, Kahvila Tyyrpuuri, Ravintola Sahtihaarikka, Sipen Saluuna ja Lahden sataman kesäterassi Sahtimessi (nykyinen omistaja Brygga Laituribaari)) ohella muutamat ravintolat sekä kesä- ja oluttapahtumat ovat tärkeitä sahdin tapaiselle tuoretuotteelle. Panimo on perustanut ja laajentanut Suuret Oluet – Pienet Panimot –tapahtumia Lahdesta ja Helsingistä myös Turkuun, Tampereelle ja Raumalle.

Olutalan luonnehdinta: Panimo on ollut tiennäyttäjä sahdin ja yleensäkin pienpanimotuotannon esitaistelijana. Suhteellisesti ottaen valtavat hankkeet on toteutettu alusta alkaen yksityisin hartijavoimin eikä käytännöllisissäkään asioissa ole juuri kaivattu laajempaa näkökulmaa. Tämän seurauksena oli niinkin kummallinen tilanne, että tuottajapuolen johtohahmo istui kuluttajajärjestön hallituksessa vuosikausia.

Laitteisto: itse paikalla rakennettu keittolaitteisto ja tislaamo Liesossa, pieni sahtipanimo Kauppakeskus Tuulosessa Hämeenlinnassa (sahdin suoramyynti panimomyymälässä). Oluet valmistetaan alihankintana eri pienpanimoissa, aiemmin usein Saimaan Juomatehtaalla, nykyisin omassa Rakuuna Olut -ravintolapanimossa Helsingissä. Vuosituotanto: 40000 litraa (panimon antama luku Alkon esitteeseen): sahti 25000 litraa (arvio), olut 6000 litraa (arvio), siideri 1500 litraa, tisleet 100 litraa (arvio). Kapasiteetti: 100000 litraa (panimon ilmoitus). Henkilöstö: 2.

Luokitus: Perinteinen maaseutupanimo, mikropanimo

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: