OLUTVERKKO – uutisia ja tietoa oluesta

Suomalaisen oluenystävän oma verkosto

Kampanja: Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 – 32. päivä: Pirkka III, Olvi

with 2 comments

Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015 -kampanjan 32. päivänä maistellaan yhtä esimerkkiä paljon keskustelua herättävistä kaupparyhmittymien teettämistä omista tuotemerkeistä. Usein näistä tuotepakkauksista ei edes selviä missä olut on valmistettu. K-ryhmän Pirkka-olut on kuitenkin poikkeus.

Pirkka III-olut, valmistuttaja Ruokakesko Oy, Hki, valmistaja Olvi Oyj, Iisalmi (4,5 %)

Pisteet 85 / 100.

Väri on vaalea, keltainen, hennosti ruskehtava, kirkas. Vaahto on valkoinen, niukka, tiheä. Tuoksu on mallasmainen, vaimea. Maku on kevyt, raikas, vetinen, hennosti mallasmainen, tasapainoinen. Valmistuksessa käytetään sokerisiirappia ja lisäaineita happamuudensäätöön (E300).

Panimoteknisesti olut on onnistunut hyvin ja puhdaspiirteinen. Valmistuksessa käytetään vettä, ohramallasta, hiivaa, sokerisiirappia, humalaa.

Ruokajuomana sopii käytettäväksi hyvin yleisesti, veden tavoin. Maisteluun tämä on liian yksioikoinen ja luonteeton.

J.T. Laakso

TIETOA OLUESTA4,5 %-til., vaalea pohjahiivaolut, lager. Julkistettu K-ryhmän myymälöiden valikoimiin Pirkan päivänä 1.9.2010.

Tölkki 0,33 l., vähittäismyyntihinta 1,25 e. Saatavilla K-ryhmän liikkeissä.

Olvi tynnyritunnusTIETOA PANIMOSTA: Panimomestari William Åberg yhdessä vaimonsa kanssa perusti Iisalmen Oluttehdas Oy:n 5.10.1878. Kieltolain (1919-32) aikana 1925 perustettiin mietoa mallasjuomaa valmistava Kajaanin Kalja Oy, jonka nimi muutettiin Oluttehdas Oiva Oy:ksi vuonna 1932. Iisalmen Oluttehdas vuokrattiin Oivalle, johon molemmat panimot yhdistyivät vuonna 1938.

Panimo halusi lyhentää nimekseen Oiva Oy, mutta ei saanut siihen lupaa. Niinpä vuonna 1952 ostettiin parin vuoden toiminnan jälkeen konkurssiin päätyneen helsinkiläisen Olvi Oy -panimoyhtiön nimi ja tynnyriä muistuttava tunnus. Yritystunnus nykyaikaistettiin Olvin 125-vuotisjuhlavuonna 2003 nykyiseen muotoon (kuva oikealla). Tunnuksen suunnittelija on Marko Salonen.

Vuonna 1955 Olvin omistajat perustivat Olvi-säätiön, joka on edelleenkin yhtiön enemmistöosakas (52 %). Olvi listautuu pörssiin vuonna 1987, päälistalle vuonna 1998.

Olvin kansainvälistyminen alkaa vuonna 1996, kun virolaisen AS Tartu Õlletehasen (nykyisin AS A. Le Coq) osakkeista hankitaan 15 %:n osuus. Kauppaan kuuluu myös Saarenmaalla toimiva Tarton panimon tytäryhtiö AS Saare Õlu. Edelleen hankitaan panimoyhtiöt Latviasta (Cesu Alus AS 1999), Liettuasta (UAB Ragutis 2000, nimi vuodesta 2011 AB Volfas Engelman) ja Valko-Venäjältä (OOO Lidskoje Pivo 2008).

Olvi valmistaa oluen lisäksi siideriä, LD-juomia, kaljaa, limonadeja, kivennäisvesiä, energiajuomia ja maitotuotteita. Maahantuoja: olutta, kvassia, siideriä, sekoitejuomia.

Olvin toimitusjohtajana oli pitkään Markku Rönkkö (1985-2004) ja hänen jälkeen Lasse Aho. Tuotekehitysjohtaja on Pia Hortling ja tuotantojohtaja Lauri Multanen. Panimon oma ilmoitus: ”Olvi-konsernin tuotekehityksen päätavoitteena on tuottaa uutuuksia kannattaviin ja kasvaviin juomasegmentteihin.”

Olutalan luonnehdinta: Olvi on yksi kolmesta suuresta teollisesta panimosta Suomessa ja niistä ainoa suomalaisessa omistuksessa. Tuotteet ovat korkealaatuisia ja maukkaita. Toisaalta kaikki oluet tehdään mahdollisimman suuren kuluttajaryhmän mieltymysten mukaisesti – ja suurten kymmenien tuhansien litrojen valmistuserien vuoksi niin täytyykin tehdä. Olvin oluet ovat melkein poikkeuksetta vaaleita kepeitä lagereita – vuonna 2014 valmistettiin ensimmäinen pintahiivaolut sitten kieltolain: Sandels Vehnäolut (4,7 %).

Olvi on järjestänyt vuodesta 1988 alkaen omat olutfestivaalit Oluset panimon pihalla Iisalmessa heinäkuun alussa. Noin vuosikymmen sitten tehtiin merkittävä periaatelinjaus käyttää tuotteiden niminä suomenkielisiä sanoja. Esimerkiksi ”Handcrafted Dark Beer” -nimihirvitys oli siitä alkaen ”Olvi Tumma”. Pakkausmuodoksi yleistynyt pullojen ja tölkkien monipakkaus, ”six pack” yritettiin vakiinnuttaa muotoon ”pakki”.

Olutkulttuurin kannalta suuren panimon tehtäväksi / velvollisuudeksi tulee maksajan rooli. Olutkulttuurin edistäminen ei ole mahdollista ilman tukea. Olvi perustettiin 137 vuotta sitten muuttamaan savolaisten juomatapoja mietoon suuntaan. Siinäpä velvoite jatkaa samaa rataa – nyt valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin.

Jakeluyhteistyössä ovat mukana Malmgårdin Panimo Oy ja Vakka-Suomen Panimo Oy.

Laitteisto: Isot (kymmenien)tuhansien litrojen keittokattilat, mäskäyskattilat, kypsytystankit, astiointi-, tölkitys- ja pullotuslinjat. Vuosituotanto: olut 125 miljoonaa litraa (arvio), muut juomat 30 miljoonaa litraa (arvio). Kokonaismyynti (sisältää tuontijuomat) 160 miljoonaa litraa, josta vienti 20 miljoonaa litraa. Markkinaosuus alkoholijuomissa on 24 % ja kokonaismarkkinoilla 18 % (tilinpäätös 2013). Kapasiteetti: olut 200 miljoonaa litraa (arvio). Henkilökuntaa: 400 + välillisesti 150 (yhtiön ilmoitus).

Luokitus: Perinteinen suuri teollinen panimo.

* * * * *

Olutkulttuuria edistämään:
Kotimainen olut satana päivänä vuonna 2015

Alkava vuosi vaikuttaa vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta vaikealta. Monenlaiset uudetkin rajoitteet tulevat hankaloittamaan kuluttajien valinnanvapautta ja alan yrittäjien toimintaa.

Olut- ja juomakulttuurin vastuullisen kehittämisen edistämiseksi aloitetaankin nyt siis kampanja uuden vuoden päivästä 1.1.2015 alkaen.

Kahdeksan kohdan kampanjaohjelma:

* Osta ja nauti yksi kotimainen olut satana päivänä vuoden 2015 aikana.
* Nauti päivittäistavarakaupasta tai Alkosta hankkimaasi olutta esimerkiksi työpäivän jälkeen.
* Pistäydy ravintolassa tai pubissa nauttimassa kotimaista valmistetta oleva tuopillinen.
* Pidä kirjaa olueen sijoittamastasi rahasummasta ja arvioi, lisääntyykö vai väheneekö oluen nauttiminen ja siihen käytetty raha sadan päivän aikana – kampanjattomaan aikaan verrattuna.
* Nauti ja maistele olut – jos mahdollista – mukavassa seurassa ystävien, kumppanin tai perheenjäsenten kanssa.
* Tutustu oluen taustoihin esimerkiksi OLUTVERKON laajoja tietokantoja vilkaisemalla – tai peräti OLUTVERKON testiryhmän päivittäisen vinkin perusteella.
* Vertaile ja kommentoi nauttimaasi / nauttimaanne kotimaista olutta. OLUTVERKON sivuilla voit kommentoida ilman kirjautumista omalla nimellä tai nimimerkillä.
* Vastuullisen olut- ja juomakulttuurin edistämisen kannalta on tärkeää myös keskustella aiheesta – ja joskus myös asiallisesti!

SINUT on haastettu mukaan osallistumaan ja kommentoimaan!  T E R V E T U L O A !

* Katso myös: FB – Vastuullisen juoma- ja olutkulttuurin edistäminen 2015 -kampanja

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon oluet sulassa sovussa osallistumassa vuoden parhaan oluen valintaan. © Kuva J.T. Laakso

Kolmen suuren ja 15 pienen kotimaisen panimon toinen toistaan upeampia oluita. © Kuva J.T. Laakso

Advertisements

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tää on helppo, löytyy lähikaupastakin.

    Tykkää

    Tuija Lehtinen

    01.02.2015 at 17:11

  2. Kyllä tämäkin välttää kesämökillä aamun tunteina saunomisten jälkeen.

    Tykkää

    Yrjö Paananen

    01.02.2015 at 14:51


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: